Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Återfallsjägare

Hur får jag jaga här?

Recommended Posts

Återfallsjägare

Jag har köpt en gård, taxeringskod 120, utanför Härnösand.

Gården har ett skogsskifte på drygt 11 ha med egen älgjakt, del av en ö på 1,9 ha med strand på båda sidor av ön, samt själva tomten på 2,7 ha med en egen strand som är ca 200 meter lång.

Att jag får jaga på skogsskiftet antar jag är en självklarhet då tidigare ägare själv jagat älg där och fått tilldelning på älg.

Men hur är det på själva tomten där bostadshuset ligger?

Får jag skjuta djur där?

Och hur är det utefter stranden? Får jag jaga sjöfågel från egen tomt om dom är i vattnet eller flyger över?

Får jag jaga från båt?

Och hur är det på min mark på ön?

Får jag jaga där?

Jag bifogar en karta så ni ser hur marken ser ut.

Min mark är markerad med prickar.

Många tack på förhand!

post-14553-0-91806000-1404937742_thumb.j

Återfallsjägare

Problemet är väl snarare att ytorna är så små så att någon större jakt är utesluten. Jakträtt har du ju generellt men är det inom stadsplanerat kan du inte skjuta hur som helst. Lämpligen pratar du med grannarna och ser om ni kan samköra jakten.

iPad Tapatalk HD

Finns tyvärr ingen nära granne som jagar.

Jag har alltså strandtomt, dvs. jag äger stranden, men inte någon bit av sjön.

Får jag avlossa skott från min strand ut i vattnet?

Outdoorsman

Här svarar SJF!!!

Mr Fiberclass

Som fastighetsägare har man generellt sett jakträtt på sin fastighet, och det gäller på hela arealen oavsett storlek. Ingår fastigheten i ett viltvårdsområde så gäller dock särskilda regler så det får du kolla upp med Länsstyrelsen. Om detaljplan gäller så behöver du skottlossningstillstånd från polisen. Det kan du kolla med kommunen. Om det är allmänt vatten (havet) utanför har du jakträtt dessutom ytterligare 300 m ut från din strand (begränsat om andra har samma rätt då ni "delar" området). Samma gäller för ön om den är längre än 100m.

Återfallsjägare

Tack!

Det är inte havet utanför, det är en insjö, men det är allmänt vatten.

Jag antar att jag då får jaga 300 meter utanför stranden som du beskriver?

Får jag även skjuta lerduvor ut över vattnet?

Mr Fiberclass

Förutom i havet finns allmänt vatten i princip endast i de stora insjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön. I några fall tillkommer dock visst vatten som har förbindelse med havet samt enligt en del andra specialregler enligt Lag (1950:595) om gräns mot allmänt vattenområde. Kolla därför upp om du verkligen har allmänt vatten utanför och att det inte ingår i en fastighet. Det kan du kolla med lantmäteriet. Dessa regler är krångliga och svåra att begripa och anger vilken del av det allmänna vattnet som ingår i fastigheten. Sedan finns en annan regel (12 § Jaktlagen) som säger att man har jakträtt 100 m från strandlinjen från fastighetens strand (och där delar man upp vattenområdet om flera fastighetsägare annars skulle ha jakträtt på samma vattenområde).

När det gäller skytte så kan andra regler också komma att spela in, tex så kan man inte skräpa ner med lerduvor/splitter hursomhelst. Det kan du kolla med kommunens miljöenhet. Skjuter du i större omfattning eller har permanenta anordningar behövs också tillstånd från polisen.

Återfallsjägare

Förutom i havet finns allmänt vatten i princip endast i de stora insjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön. I några fall tillkommer dock visst vatten som har förbindelse med havet samt enligt en del andra specialregler enligt Lag (1950:595) om gräns mot allmänt vattenområde. Kolla därför upp om du verkligen har allmänt vatten utanför och att det inte ingår i en fastighet. Det kan du kolla med lantmäteriet. Dessa regler är krångliga och svåra att begripa och anger vilken del av det allmänna vattnet som ingår i fastigheten. Sedan finns en annan regel (12 § Jaktlagen) som säger att man har jakträtt 100 m från strandlinjen från fastighetens strand (och där delar man upp vattenområdet om flera fastighetsägare annars skulle ha jakträtt på samma vattenområde).

När det gäller skytte så kan andra regler också komma att spela in, tex så kan man inte skräpa ner med lerduvor/splitter hursomhelst. Det kan du kolla med kommunens miljöenhet. Skjuter du i större omfattning eller har permanenta anordningar behövs också tillstånd från polisen.

Tack för klargörande.

Jag ska forska vidare i det där.

Nu vet jag var jag ska vända mig.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...