Publicerat Juli 10, 201411 yr Vill ge mig på att fotografera vilt (då främst hjort och räv) men vet inte riktigt var jag ska börja "leta". Gick igenom samtliga ämnen på Fotosidan.se häromdagen och råden går att sammanfatta genom följande: Kör en spaningssväng dagen innan och återvänd sedan med kameran dagen efter ett par timmar tidigare.Sätt dig i ett område i gränsen mellan två naturtyper. Ex skog och åker eller tom i gränsen av ett hygge och äldre skog.Återkom många gånger till samma ställe.Klövvilt går att söka längs vägar där det är mycket sly och högt gräs.Fråga jägare var man kan tänkas finna vilt. Förvisso goda råd men samtidigt känns det fortfarande som att leta efter en nål i en höstack - även om det finns en hel del vilt här på Österlen. Har tidigare kört förbi hjortdjur vid energiskog i närheten av Smedstorp och Lunnarp så där vore det kanske en god idé att börja. Upptäckte även sajten Artportalen där det registrerats rådjur i utkanten av Gärsnäs både 2011 och 2012. Annars är Gyllebo troligtvis det bästa alternativet även om det är längre och jag har sämre koll då jag endast observerat enstaka vilt precis vid skogskanten. Angående tid så nämns gryning och skymning. SunCalc hävdar att det sker 04:35 och 21:44 så jag förmodar att det är strax efter klockslaget på morgonen och innan på kvällen som gäller. Inser att det säkert inte finns några genvägar utan det är bara att ge sig ut men hoppas ändå på ett gott råd eller två. Hur stora vanedjur är det t.ex.? Om man inte får syn på något på måndagen, hur stor är då chansen att det dyker upp något några dagar senare på samma plats? Eller omvänt, om man får syn på något, lär djuren återkomma regelbundet?
Publicerat Juli 10, 201411 yr Ett tips så där en då skulle vara att välja lägga krutet på räven under vintern, då har den vinterpälsen på och är kanske vårat vackraste vilt just då. En sommarräv gör ingen glad, skulle vara med valparna då. Att prata med ett jaktlag eller enskilda markägare/jägare skulle kunna vara en win-win, han visar på dig vart djuren brukar röra sig och du har möjligheten att dokumentera vad som rör sig på markerna. En slags rörlig åtelkamera. Bodde du nämre mig skulle du omedelbums få tillgång till mina viltfattiga domäner, antar att det finns likasinnande mer i din hemtrakt. Lycka till.
Publicerat Juli 16, 201411 yr Författare Tack för tipsen. Pratade med en bekant som är jägare och vi ska försöka ta oss ut en helg. Fram till dess så har jag själv gett mig ut men mest hittat hare och fåglar fram till gårdagen då jag hittade ett fält där det dök upp två rådjur under den timmen jag satt där. Den senare betade i över en halvtimme så jag ska definitivt ge mig dit igen men då hitta en lite bättre position. Tidigare på dagen hade jag hittat denna spillningen vid ett jakttorn, mellan en åker och å, ca 1 km ifrån min bostad. Någon gissning på vad det kan vara?
Publicerat Juli 16, 201411 yr Den andra bilden är en kronhind, men det visste du väl redan. Som sagt fina bilder.
Publicerat Juli 16, 201411 yr "spillningen" du hittat, kan inte det vara en spyboll av uggla ? Var det första jag kom att tänka på i alla fall.
Publicerat Juli 16, 201411 yr Det är nog från rovdjur med tanke på positionen (väg). Lite svårt att bedöma storleken men kan var allt från räv till varg. Troligen räv, om du kollar noga kanske du kan se vad det är för hår i spillningen och på så sätt avgöra. bra bilder!
Publicerat Juli 17, 201411 yr Författare Tack för kommentarerna - det uppskattas verkligen. Reagerade på att den andra inte var särskilt likt varken dovhjort eller rådjur men jag tänkte aldrig så långt att det skulle kunna vara kronhjort. Angående spyboll/spillning så har jag inte varit där igen men jag ska se om jag hittar något mer i helgen. Gav mig ut tidigare idag för att fotografera vid samma plats men mellan 05:30 - 08:00 så dök det inte upp något större än en duva. Var jag för sent ute (solen gick upp 04:47), var det otur eller har djuren olika områden beroende på om det är skymning/gryning? Fick nöja med mig denna bilden som jag tog på vägen dit.
Publicerat Juli 17, 201411 yr Såna är dom, djuren alltså. Ibland går det sätta klockan efter dem och de visar sig på samma ställe vid flera tillfällen, men oftast inte. Men hetast är det morgontimmarna och ett par timmar före solnedgången, andra bra tillfällen att få se vilt är också vid deras respektive brunst/parningssäsong. Då rör dom sig mer och exponerar sig ofta mer öppet i bra fotoljus. Ett gyllene tillfälle du inte bör missa är också när det varit sämre väder en dag eller en längre period och det blir en fin eftermiddag/kväll med sol. Brukar vara finfint. Fält med spannmål börjar dra nu också, helst i dina trakter. Senare i höst när första frosten biter tag i klövervallarna är också ett säkert kort. Hoppas det kan vara till hjälp.
Publicerat Juli 26, 201411 yr Nästan vilt. Lyckades fånga 3 renar på bild som sökt solskydd på norrsidan av ena virkesmagasinet i Bondersbyn, Kalix. Ni ser hornen på den tredje renen bakom virkeshögen. Bara spetsarna.
Publicerat Juli 26, 201411 yr En ungräv som va dum i huvudet. Jag gick ur bilen o kom så nära att ja kunde ha fångat den i en säck xD fan va vi skratta åt den räven
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Tack för tipsen. Pratade med en bekant som är jägare och vi ska försöka ta oss ut en helg. Fram till dess så har jag själv gett mig ut men mest hittat hare och fåglar fram till gårdagen då jag hittade ett fält där det dök upp två rådjur under den timmen jag satt där. Den senare betade i över en halvtimme så jag ska definitivt ge mig dit igen men då hitta en lite bättre position. Tidigare på dagen hade jag hittat denna spillningen vid ett jakttorn, mellan en åker och å, ca 1 km ifrån min bostad. Någon gissning på vad det kan vara? Snyggt jobbat! Bor du på Österlen? Har sommarställe i utanför Åhus. Där är nästan alltid rådjur som vandrar omkring på tomten. Skogarna söder om Åhus ut mot kusten där är rådjuren så tama att det borde finnas chans för bra bilder.