Publicerat Oktober 3, 200619 yr Hejsan! Vart finns det att få tag på laddverktyg till ovannämda kaliber? (8,15x46R) Letade lite på midwaysverige men fann inte något där, så länge den inte går under ett annat namn än 8,15x46R där. (?) Och Kulorna är ju .318" finns det sådana i en hyffsat lätt vikt? vad är det lättaste man kan fövänta sig i vikt tro? MVH/Jocke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr så vitt jag vet så finns det bara S&B, Woodleigh och RWS i nämnda kuldiameter. Alla kulor tror jag dock ligger kring 200 grains.. eller har jag fel? Verktyg verkar finnas här http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=2173
Publicerat Oktober 4, 200619 yr så vitt jag vet så finns det bara S&B, Woodleigh och RWS i nämnda kuldiameter. Alla kulor tror jag dock ligger kring 200 grains.. eller har jag fel?Verktyg verkar finnas här http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=2173 Den länken tackar jag dig massor för! Där sparade men typ 70kr från vad det kostade på midway Tyvärr verkar det bara finnas kulor kring 200grs men jag får leta vidare lite, kanske finns det något lite lättare. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Vore jag du så skulle jag ringa till vapex och kolla vad dom har för leveranstid på verktyget. Hört skräckexempel på flera månader ifall dom inte har prylarna hemma
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Vore jag du så skulle jag ringa till vapex och kolla vad dom har för leveranstid på verktyget. Hört skräckexempel på flera månader ifall dom inte har prylarna hemma Okej, jag ska ringa dom och höra hur lång leveranstiden är på det verktyget. Tackar så mycket för tipsen och hjälpen MVH/Jocke
Publicerat Oktober 4, 200619 yr rhino har också kulor i .318, fast det är också ca. 200 gr Okej, tackar så mycket för den informationen MVH/Jocke
Publicerat Oktober 4, 200619 yr lurar paktiskt att prova den sen i min nya 8x57J men den kostar 20 spänn styck har jag för mig
Publicerat Oktober 4, 200619 yr lurar paktiskt att prova den sen i min nya 8x57J men den kostar 20 spänn styck har jag för mig Jadu den är inte billig och jag skulle hafft den till min 280rem igenteligen, men ändrade mig till Winchester Fail Safe i stället för dom är 60kr billigare/ ask ungefär. Det sägs dessutom att Fail Safe är lite hårdare än Rhino vilket inte borde vara neggativt i dom hastigheterna som 280:in levererar sina bulor i. så om man tänker på köttförstöringen så borde Fail Safe vara bättre. Det är väll i så fall lite oroande att den kommer vara som en helmantlad kula men det tror jag inte kommer bli några problem heller i och med att jag oftast skjuter i bog eller strax bakom. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Hej igen! Jag lyfter denna tråden lite i hopp om att någon kan svara på lite frågor. 1. går det att få tag i kulor till denna kaliber som är hyffsat lätta? (150grs max 170grs.) 2. om inte, finns det någon här på forumet som gjuter kulor som kan gjuta upp ett parti som det går att köpa om det blir aktuellt? P.S kom ihåg att kalibern är .318" D.S MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200619 yr annars har ju vapex runda blykulor i .315, kanske värt ett skott och se om det träffar?
Publicerat Oktober 5, 200619 yr annars har ju vapex runda blykulor i .315, kanske värt ett skott och se om det träffar? Dessa får man väll inte jaga rå med? Bössan i denna kalibern kommer att andvändas uteslutande till rå och räv och gås, så en expandernade kula är ett tvång. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Hej Jocke, som jag sagt tidigare tror jag att dina "problem" enklast löses genom att du ger dig in i kulgjutningsdjungeln. Då har du möjlighet att skräddarsy en kula till din kaliber och med även vilken hårdhet kulan skall ha. Dessutom får du då möjlighet att lära dig något nytt Det andra alternativet är att med omforma 323 kulor till 318 kulor. Detta är ett område som jag har väldigt lite kunskap om men det finns flera olika alternativ på hur detta går till. I princip skall det gå att omforma i varje fall "vanliga" blyspetskulor från .323 till .318 med hjälp av en vanlig laddpress och lämpliga verktyg. Henrik
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Hej Jocke,som jag sagt tidigare tror jag att dina "problem" enklast löses genom att du ger dig in i kulgjutningsdjungeln. Då har du möjlighet att skräddarsy en kula till din kaliber och med även vilken hårdhet kulan skall ha. Dessutom får du då möjlighet att lära dig något nytt Det andra alternativet är att med omforma 323 kulor till 318 kulor. Detta är ett område som jag har väldigt lite kunskap om men det finns flera olika alternativ på hur detta går till. I princip skall det gå att omforma i varje fall "vanliga" blyspetskulor från .323 till .318 med hjälp av en vanlig laddpress och lämpliga verktyg. Henrik Hejsan Henrik! tyvärr måste jag nog säga att kulgjutning inte känns som ett alternativ då utrustningen är dyr och jag inte har nått intresse för det. Dock har jag tänkt att försöka få fatt i någon som kan gjuta åt mig, om bössan skulle bli min. Det där med att knacka kulor det känns inte heller så tryggt och det verkar lite väl komplicerat Så om jag kommer över bössan blir det som så här: 1. bössan hämtas 2. jag köper laddverktyg + hylsor 3. jag provar med S&B 196grs SP 4. fungerar dessa så dom kan bli stabiliserade i bössan så är allt klart. 5. stabiliseras inte kulan ovan så provar jag med att lägga ut en tråd här och på robsoft där jag kommer efterlysa folk som gjuter, och se om någon kan gjuta åt mig. MVH/Jocke