Publicerat Juli 13, 201412 yr Hej, tog jägarexamen för någon månad sen och är mitt uppe i att införskaffa mitt första kulgevär och har hittat ett Huskvarna 1640 6.5x55, inklusive en Weaver 4x44 sikte för 1500 på blocket (http://www.blocket.se/jokkmokk/Huskvarna_6_5x55_och_hagel_dodsbo_54867240.htm?ca=1_4&w=3). Jag undrar hur passande det här köpet vore för en någonlunda nybörjare (som ändå skjuter hyfsat bra)? Jag bor i Skåne och tänker att jag kommer mest jaga vildsvin, rådjur och småvilt. Är kalibern 6.5x55 tillräcklig för det? Läste på något annat forum att det är möjligt att fälla älg med 6.5x55... Är priset lagom för en Huskvarna 1640? Hur bra och pålitliga är dem, och är det svårt/dyrt att få tag på 6.5x55 ammunition? Jag kommer inte kunna provskjuta det (jag bor som sagt i Skåne och säljaren i Jokkmokk), hur illa är det? Jag vet att det är viktigt att pröva hagelgevär så att dem passar dig men jag har fått för mig att det inte är lika viktigt när man köper kulvapen. Förlåt för en massa dumma frågor Jag är väldigt intresserad men kan fortfarande väldigt lite
Publicerat Juli 13, 201412 yr Jag tycker för det första att det paketet ska kosta max 1000kr, och för det andra anser jag 1640 som ett tämligen uselt vapen i original pga kolvformen och trycket. Detta går att fixa, men varför lägga tid och pengar på det när det finns vapen som är bättre från början. Ammunition finns hos alla handlare i landet och du kan jaga vad du vill med den i sverige, kan vara fördelaktigt att välja en 10g kula för att få laglig klass1-prestanda. 6,5x55 är den billigaste klass 1-patronen som finns i sverige. Utan provskjutning ska man inte vänta sig att en rutten husqvarna skjuter vettigt, den värdelösa kolven kan du dock känna på i begagnatstället hos nästan alla handlare. Om jag letade efter en 6,5x55 till bra pris för en nybörjare så skulle jag titta efter tex Heym sr20 och winchester m70.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Lyssna på sidelock,som grädde på moset så är det ingen Weaverkikare utan en vapenringen från 80-talet-den är idag totalt värdelös och man borde egentligen få betalt för att ta emot den. Kikarmontaget är vidare alldeles för högt,av undermålig kvalitet och i kombination med den kolven så kommer tom 6.5x55 att vara elak i rekylen. Att köpa en studsare från 50-60 talet osedd är att chansa grovt. /Mike
Publicerat Juli 13, 201412 yr Läste på något annat forum att det är möjligt att fälla älg med 6.5x55. Den är en av de vanligare, som du kan läsa i detta forum: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/2752-hur-stor-skillnad-aer-det-mellan-olika-klass-1-kalibrar/ Varför en 1640? Det verkar på det du skriver som att du inte skjutit mycket med såna, om det stämmer ska du absolut avstå från det här köpet. Även om du skulle få ner priset till en vettigare nivå.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Exakt en sån började jag min bana med och har skjutit ca 50 klövvilt med den. Jag skulle nog liksom tidigare talare avråda dej från köpet om du inte är fullständigt bank rutt och inte har råd att lägga ett par tusen extra. Bössan skjuter troligen okej men montaget måste åtgärdas och siktet kan du byta ut mot en dassrulle korsad av två sytrådar
Publicerat Juli 13, 201412 yr Som Mike säger är det en grav chansning att köpa gamla vapen osedda/utan trovärdig bedömning. Jag har gjort det flera gånger och gått på nitar varenda gång, det enda som jag har kvar är stor-Tikkan men den köpte jag för att rusta upp med ny kolv och pipa samt allmän genomtittning av smed.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Min andra bössa va en 1640MC, alltså monte carlo stocken. Nu kan man ju ha olika åsikter om monte carlo men det va fasiken så mkt bättre än den tidigare kolven som är ett riktigt misfit. Trycket ÄR INTE roligt på en 1640, det finns dåliga trycken och sen finns det skitdåliga trycken. Inte heller nån bra idé att bryna och pilla på dom på grund av konstruktionen. Jag gillar verkligen 1640 annars, distinkt sidosäkring, vill man ha kontrollerad matning får man en bra sådan i 1640. Men nä, jag kan verkligen inte rekommendera en 1640 till någon i något sammanhang oavsett pris.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Som Mike säger är det en grav chansning att köpa gamla vapen osedda/utan trovärdig bedömning. Jag har gjort det flera gånger och gått på nitar varenda gång, det enda som jag har kvar är stor-Tikkan men den köpte jag för att rusta upp med ny kolv och pipa samt allmän genomtittning av smed. Skulle förr säga att det är stensäkert - alla fel märks och allt skräp har bekänt färg.... MEN det är för de som vet sina grejor, man ska liksom inte rusa åstad och ta det första som kommer i ens väg. T
Publicerat Juli 13, 201412 yr Författare Haha ok det verkar som att detta är ett dumt köp. Angående skjut-erfarenhet så har jag bara skjutit med en Sako .308 (kommer inte ihåg exakta modellen) under jägarexamen. Tack för svaren allihopa, jag får fortsätta att leta vidare
Publicerat Juli 13, 201412 yr Köp min 640 i 8x57is för 700:- istället. Använt skick med 1 tums ringar... lite bättre till vildsvinen med Och den finns i skåne...
Publicerat Juli 13, 201412 yr Skulle förr säga att det är stensäkert - alla fel märks och allt skräp har bekänt färg.... MEN det är för de som vet sina grejor, man ska liksom inte rusa åstad och ta det första som kommer i ens väg. T Nu missade du detaljen om osedda/obedömda gamla vapen, dvs du vet inte ett jota om bössan mer än fabrikat och modell. Då kvittar det hur länge du väntar, du vet fortfarande inte ett jota och du har då bra chans på att få hem ett stycke skithög. Ägaren tycker att bara det smäller när man drar i avtryckaren så uppfyller bössan alla krav, han har ingen aning om hur man bedömer trycken eller om säkringen tar ordentligt, och kikaren satt ju på från butik, den behöver man inte kontrollskjuta. Ett gammalt vapen som man provskjutit och haft isär en vända är en annan sak.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Ta alltid säljarens ord med en nypa salt. Har genom jobbet hört flera ggr att vapnet är nästan oanvänt och i nyskick. Det kan även vara isådant skick. Men det kan likväl vara gravrost i pipan. Kolven har förlorat stora flisor och sprickorna är så många så dom kunde lika gärna vara ådringen i en tätådrad kolv. Jag säger ALDRIG ett pris för ett vapen vid inköp på jobbet just för man gått på den niten för många gånger. Ska du köpa osett så fråga sådana frågor så du märker om han är lite intresserad av sina prylar. Vet han inte vad för modell han har på sitt vapen barkar det illa. Kan han däremot radda upp modellen och ärliga åsikter som låter vettigt om vapnet och dess skick ( man får gå på magkänsla helt enkelt ) så kan man hoppas han är ärlig i sin bedömning.
Publicerat Juli 13, 201412 yr Nu missade du detaljen om osedda/obedömda gamla vapen, dvs du vet inte ett jota om bössan mer än fabrikat och modell. Då kvittar det hur länge du väntar, du vet fortfarande inte ett jota och du har då bra chans på att få hem ett stycke skithög. Ägaren tycker att bara det smäller när man drar i avtryckaren så uppfyller bössan alla krav, han har ingen aning om hur man bedömer trycken eller om säkringen tar ordentligt, och kikaren satt ju på från butik, den behöver man inte kontrollskjuta. Ett gammalt vapen som man provskjutit och haft isär en vända är en annan sak. Nja - vet man hyfsat väl vad man köper vet man som regel var de svaga punkterna är.... Då brukar man kunna få den information man behöver, sedan är osett alltid en risk - med pris efter det. Så osett blir alltid prutat rejält. T
Publicerat Juli 13, 201412 yr Osett och nybörjare är väl ingen bra idé . Punkt! Vill du ha råd om vad som är bra så kan ovastående talare utan bs tala om för dig vad de anser är bra! Skule lyssna på dem även om du kanske får olika svar. Hoppa över den bössan i länken!
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare Ja jag tror jag står över den här och får fortsätta att leta! Sen just nu i början är jag lite mer intresserad av att bara hitta något så man kommer igång.. det behöver ju inte vara det bästa geväret som finns, så länge det gör jobbet
Publicerat Juli 14, 201412 yr Detta är en populär post. Tvärtom little grasshopper, du ska ha ett i grunden riktigt bra vapen som första bössa så du kan ägna dig åt skytte istället för krångel.
Publicerat Juli 14, 201412 yr Beror väl lite på skulle jag säga....... 1640 är som en sunkig Volvo 240 med dagens mått mätt. Ska du ha en sådan är det vissa saker du liksom får räkna med att du eller någon du betalar för att fixa. Är du anständigt händigt med trä - så hade jag i ditt fall bjudit säljaren 1000kr för 1640:an du länkade till,OCH säljaren står för frakten. Vill han ha mer - tacka artigt för samtalet och säg hej då. Med tanke på att laglig frakt kostar 500-550 kr så blir det i realiteten 500kr för bössan om inte säljaren fuskar med frakten - därför ska DU inte ens pratat hur den ska fraktas - det är säljarens problem och säljarens ANSVAR. Går det åt pipsvängen och bössan kommer på avvägar - behöver du bara rycka på axlarna och säga hoppsan...... Ska du ha en 1640 så är kolven gjord efter sin tids mode, liksom karossen på 240:an. Men till skillnad mot en 240 så är trä mycket lättare att jobba med än plåt och plast. Det enda du behöver egentligen är en japansåg, en hyvelrasp och en massa sandpapper. Du lägger ett snitt från näsan till 30mm under hälen och fäller in en kil av trä som är runt 10mm hög fram och 20mm bak. Därefter filar du ner ryggen till du får ett bra kindstöd mot kikaren. Är du estet så sågar du av motsvarande kilen på UNDERSIDAN av kolven (för att kolven inte ska likna en paddel). Allt eftersom du skjuter kommer du förmodligen att vilja justera lite och lite där - så lägg inte ner din själ på att få till finishen. Men visst - det tarvar att man har lite trävana. Siktet på den är "kanske inte så kul" om jag ska vara väldigt snäll, å andra sidan finns det massor av mekaniskt tillförlitliga men optiskt ganska sunkiga kikare - typ Leupold VX1 - som man kan hitta för ganska små pengar. Lägg kikaren i frysen en timme - är den inte dimmig på insidan efter det så är det hyfsat tät. I övrigt ska den bara se anständig ut på linserna. Efter det är skjutbanan som gäller för dig - och då är 1640 och 6,5x55 väldigt bra och väldigt fostrande. Ammunitionen är billig och du kan inte fuska med avfyrning eller rekylupptagning. När du regelbundet tar en eller ett par guldserier på en omgång så är du mogen att fundera på nått lite roligare än en ful pimpad rosa Volvo 240 som försöker se ut som en BMW med hål på ljuddämparen. För då kan du skjuta, och du vet hur en kolv ska se ut som passar dig. De 1000kr du då "kastat i sjön" är fruktansvärt billiga läropengar..... Jag vet folk som kämpat i 20 med att lära sig skjuta men aldrig kommit ur "flitighetsklassen" där man gnetar ihop en bronsserie då och då genom ren slump - men så envisas de med att leta fel på bössorna de har eller har haft istället för att lära sig skjuta. Vad gäller 6,5 på älg så duger den - som nybörjare lär du hur som knappast ta några nämnvärda chanser. Att kalibern som sådan är ful bastadard som inte gör någon vettig själ glad är en annan femma - det kan du skita högaktiningsfullt i. /T
Publicerat Juli 14, 201412 yr En 1640 är inget dåligt vapen sett till priset tycker jag dem är extremt prisvärda! Sedan att det inte vinner några stilpoäng på skönhet må vara dem gör jobbet såväl på jakt som skjutbana så ingen dålig första bössa i mina ögon. Vill du bli bra skytt krävs det en del träning då är 6,5x55 ett ypperligt val med tanke på pris och tillgång på ammo, sedan finns inget vilt i vårt land som inte dör av den
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare Sidelock: Haha jo det har du väl rätt i pmt: Hm en bra liknelse och tack för förklaringen! Sätter redan guldserier. Gjorde det dels under träningen till jägarexamen och även på uppskjutningen, men jag behöver ju såklart mer träning, men grunderna tycker jag sitter i fint. Lars: men kommer det vara mycket underhållsarbete som de andra har nämt? För det drar jag mig lite för.. Har varken utrymme eller utrustning för att göra det själv
Publicerat Augusti 2, 201411 yr När det gäller vapen/ fabrikat så är det som med alla andra prylar. Det som avskys av en högaktas av en annan. Själv har jag Husqvarna vapen i följande kalibrar: 1640 6,5x55. 46a 9,3x57. 1640 9,3x62. 310 12 sbs. Har även ägt en 1641 358NM, en mycket fin bössa/kaliber som jag övertalades att sälja till en bekant som "emigrerade" till Alaska. En affär som jag ännu ångrar!. Personligen kan jag inte tänka mig att byta mina Husqvarna bössor mot något annat vapenfabrikat. Dom är lätta att bära, deras originalkolvar passar mig som handsken, dom har aldrig klickat eller trasslat rent mekaniskt oavsett väder/temperaturer. Vad mer kan man begära av sina vapen. Så till kalibervalet: 6,5x55 är ett ypperligt val av kaliber. Alla djur på vår sida om ekvatorn faller inom 100 m från skottplatsen om du gör ditt jobb väl och använder rätt ammunitionstyp för jaktsituationen. Faktum är att Bell, den PH som enligt dokumentation har skjutit flest Elefanter, använde sig av 6,5x54 Manlicher. En patrontyp som är klenare än den Svenska 6,5x55. 6,5x55 är ett unikum av användbarhet. I kombination med en 1640 från Husqvarna har du en extremt pålitlig bössa för nästan alla jaktsituationen som du kommer att ställas inför under ditt jaktliv. Att man sedan vill ha och testa andra kalibrar/bössor är en fråga om nyfikenhet. Inget är fel med det.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Jag håller med Norrlänningen!jag tror att MINST 90%(lågt räknat)av allt vilt på jorden inte överlever en 6,5x55 smäll i hjärt/lungpartiet. Sen är det väl efterföljande hund/eftersökshund det hänger på.fast jag har grövre grejer även om inte har med saken att göra
Publicerat Augusti 2, 201411 yr När det gäller vapen/ fabrikat så är det som med alla andra prylar. Det som avskys av en högaktas av en annan. Det som skiljer är ofta argumenten för det ena eller det andra, Själv har jag Husqvarna vapen i följande kalibrar: 1640 6,5x55. 46a 9,3x57. 1640 9,3x62. 310 12 sbs. Har även ägt en 1641 358NM, en mycket fin bössa/kaliber som jag övertalades att sälja till en bekant som "emigrerade" till Alaska. En affär som jag ännu ångrar!. Personligen kan jag inte tänka mig att byta mina Husqvarna bössor mot något annat vapenfabrikat. Dom är lätta att bära, deras originalkolvar passar mig som handsken, dom har aldrig klickat eller trasslat rent mekaniskt oavsett väder/temperaturer. Vad mer kan man begära av sina vapen.. Du är nog den första jag hör talas om som gillar HVA's kolvar,,,,,, Jag begriper mig inte på deras kolvdesign alls, och jag har nog aldrig sett en HVA kolv i orginalskick som passat sin ägare. Så till kalibervalet: 6,5x55 är ett ypperligt val av kaliber. Alla djur på vår sida om ekvatorn faller inom 100 m från skottplatsen om du gör ditt jobb väl och använder rätt ammunitionstyp för jaktsituationen. Faktum är att Bell, den PH som enligt dokumentation har skjutit flest Elefanter, använde sig av 6,5x54 Manlicher. En patrontyp som är klenare än den Svenska 6,5x55. 6,5x55 är ett unikum av användbarhet. I kombination med en 1640 från Husqvarna har du en extremt pålitlig bössa för nästan alla jaktsituationen som du kommer att ställas inför under ditt jaktliv. Att man sedan vill ha och testa andra kalibrar/bössor är en fråga om nyfikenhet. Inget är fel med det. Nja, nu var Bell en smula speciell.... Rekylrädd (om vi ska tro hans samtida) och fenomenalt duktig skytt och en ännu bättre jägare. Han sköt uteslutande efter hjärnan i alla vinklar, han var som sagts en fenomelanl skytt. Och valet av klaiber ska nog ses mer utivfrån de utmärkta och välbalanserade vapnen som fanns i den kalibern på den tiden. Ska man skjuta svåra skott snabbt är balans och skjutbarhet det absolut viktigaste. Så att utifrån Bells bedrifter rekommendera den svenska nationalklenoden är lite som att hävda att alla som jaga älg ska göra det med en 222:a och skuta efter nackkotpelaren...... Så duktiga skyttar är inte de svenska jägarna. Sedan är inte 6,5x54 klenare - den har i princip exakt samma hylsvolym. 6,5x55 storhet ligger i sin prestanda på avstånd över 300m. Som jaktkaliber har den i princip bara en fördel som klass1 kaliber - den har en hanterlig rekyl som de flesta kan läras att hantera. Som klass1 universalkaliber är 308/8x57 vida överlägsna. /T
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Jag håller med Norrlänningen!jag tror att MINST 90%(lågt räknat)av allt vilt på jorden inte överlever en 6,5x55 smäll i hjärt/lungpartiet. Sen är det väl efterföljande hund/eftersökshund det hänger på.fast jag har grövre grejer även om inte har med saken att göra sen beror det på hur snabbt du vill att viltet ska dö,beroende på träff och ammo.