Publicerat Juli 14, 201412 yr Tips på hundkoja önskas! Jag ska bygga hundgård på jobbet och behöver tips om hur mycket isolering jag ska ha i hundkojan. Har läst många kör med 45mm men jag tycker det låter väldigt lite för mina behov. Jag tar hellre i än tvärtom. Jag har ingen möjlighet till ström utan den värme som blir kommer från hundarna. Det kommer vara en Flatcoated retriever och en engelsk setter som ska samsas I kojan under dom timmar jag är på jobbet. Det kan vara ända ner till -25° på vintern. Kom gärna med tips på hur stor ni hade gjort den också. tanken är att totala innermått ska vara L=1400 B=1000 och att jag ska ha en mellanvägg för att inte halmen ska kunna hindra luckan att stängas och öppnas Tack på förhand
Publicerat Juli 14, 201412 yr Jag tror egentligen inte att 45 i väggarna är för dåligt. Se bara till att köra på mer i golv och tak. Men vill du har mer i väggarna är det ju bara köra på det. Jag har kört på 45 i väggar och 90 i golv och tak. Nu står ju min koja på insidan av en enkel byggnad så den är ju inte så utsatt för vind.
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare Tack för bra svar! Vad har du för hund och hur kallt är det som mest ute? Har du även koll på vilken temp det är i kojan när det är som kallast ute? Är inte att jag tror dom fryser ihjäl men man vill ju att de ska ha bra förutsättningar :-)
Publicerat Juli 14, 201412 yr Jag har en jämthund och en labrador som ligger och myser i kojan Har inte koll på hur kallt det kan varit då det är som kallast. Men ute är det ju ner mot 30 ibland. Men vanligast runt 20 längre perioder och jag är väl inte direkt orolig för det. Se bara till att det inte kan blåsa rakt in så lär det gå bra
Publicerat Juli 14, 201412 yr använd vindpapp för att förhindra drag och var noga att du verkligen får tätt i skarvar mellan golv och vid taket
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare använd vindpapp för att förhindra drag och var noga att du verkligen får tätt i skarvar mellan golv och vid taket Tack för tips. Konstruktionsmässigt är jag inte orolig, där har jag koll.. Är mest den där isoleringen jag klurar på =)
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare Jag har en jämthund och en labrador som ligger och myser i kojan Har inte koll på hur kallt det kan varit då det är som kallast. Men ute är det ju ner mot 30 ibland. Men vanligast runt 20 längre perioder och jag är väl inte direkt orolig för det. Se bara till att det inte kan blåsa rakt in så lär det gå bra Tack för svar.. Tycker det är klurigt hur mycket man ska ha.. Jag tar till mig tipset iaf =)
Publicerat Juli 14, 201412 yr Här har du jbv's bestämmelser om hur stor en hundkoja ska vara: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html Sedan vore det kul med bilder på byggandet. Jag funderar också på att bygga en hundgård/hundkoja och behöver alla tips jag kan få...