Publicerat Juli 14, 201412 yr Köpte mig en 8x57js som jag piffas upp och bli slit-o-släng-älgpang. Trodde det var en 640 men när man ser bilder som t.ex. i artikeln "länge leve den gamle potatiskastaren" så ser handtaget på slutstycket annorlunda ut. Fanns det olika varianter av 640 eller är det en helt annan modell??
Publicerat Juli 14, 201412 yr Författare Rätt säker på att det där är en 146:a med en m/98 låda. /Patrik Ja det ser ju så ut när man jämför med andra bilder. Tack för svaret! Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juli 15, 201412 yr Författare Det ÄR en 640, till 100%!!! MVH Mollskinnaren. Hur ser du det? Tvivlar inte på att du har rätt, är bara nyfiken och vill lära mig mer. Läste lite mer i denna artikel: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=176938 (fruktansvärt jobbigt utan styckeindelning) Där står bl.a. "De här tidiga versionerna av 640 har alla 98-mekanismer av militär typ, det vill säga med tum- och laddramsurtag samt vissa invändiga Mauser-finesser fortfarande i behåll." samt "Därmed har de första 640-modellerna samma militära typ av slutstyckshandtag som 146."
Publicerat Juli 15, 201412 yr Är det inte den bredare framstocken som en 640? Ser också ut att vara bok? 146 hade valnöt.
Publicerat Juli 15, 201412 yr 640 fanns även med olika stockar. Har en med den klumpigare varianten och en av senare modell med en smäckrare kolv som är mer lik 1640 kolven. Tidiga 640 var ju lite av ett plockepinn så de kan ju variera
Publicerat Juli 15, 201412 yr Hur ser du det? Tvivlar inte på att du har rätt, är bara nyfiken och vill lära mig mer. Läste lite mer i denna artikel: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=176938 (fruktansvärt jobbigt utan styckeindelning) Där står bl.a. "De här tidiga versionerna av 640 har alla 98-mekanismer av militär typ, det vill säga med tum- och laddramsurtag samt vissa invändiga Mauser-finesser fortfarande i behåll." samt "Därmed har de första 640-modellerna samma militära typ av slutstyckshandtag som 146." Enkelt!! Modell146, som är en M98, tillverkades endast i 9,3x57. (Fanns även en modell 246, men i 9,3x62 och den är ovanlig). Gjordes dessutom i en smäcker förstock. Kollar du ordentligt på sidan med "potatiskastaren" ser du att slutstyckshandtaget är rejält rundat i sin form, jämfört med det som sitter på din bössa. Jag har båda, och tror mej veta skillnaden, samt läst och studerat mycket i ämnet! Du har fått tag i rätt kaliber, i rätt mekanism och ser dessutom vara i ett trevligt skick, så va nöjd med det!! Finns hur mycket ombyggningsmöjligheter som helst!=) MVH Mollskinnaren. Stocken på ditt vapen är INTE 146!!