Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser sadelmontage kontra kikare med skena?

Featured Replies

Publicerat

Då jag handlat en del kikarsikte från Tyskland vet jag att dom säljer massor med skena,i Sverige kör vi ju oftast med sadelmontage.

Det blir givet lite svårare att sälja med skena i Sverige men min fråga är montage höjden.

Blir det lägre med skena?

Andra saker att ta hänsyn till?

Publicerat

Lägre andrahandsvärde på sikten med skena. Tycker att montaget på blaser blir snyggt med sikten som har skena, och alltid raktmonterat iaf :)

Publicerat

Högt värre på min d99a med zeiss som har skena som är satt på blasermontaget via mak adapter. Kanske finns smidigare varianter men fick med detta. Klart snyggare med skena än ringar iaf :) höjden är inget att oja sig över iaf för min del då ställbar kolvkam finnes.

Publicerat
  • Författare

Högt värre på min d99a med zeiss som har skena som är satt på blasermontaget via mak adapter. Kanske finns smidigare varianter men fick med detta. Klart snyggare med skena än ringar iaf :) höjden är inget att oja sig över iaf för min del då ställbar kolvkam finnes.

Men ska skenan inte funka utan adapter?

verkar ju tokigt med skena OVH mak adapter.

Det borde väl finnas många blasrar ute nu så att det går att sälja bra kikare med skena, kanske är svårare men borde inte vara omöjligt.

Publicerat
  • Författare

jo, är det alltid samma skena oavsett vilken kikare, tänker ex swarre 1-6 mot swarre 2,5-15x56?

Publicerat

Z6 har samma skena vad jag vet. Men finns ett par olika om man går på nya o äldre zeiss o swarre o dylikt. Ska kolla närmre på dedär med höjden men d99an är otacksam utan kolvkamshöjning oavsett montage.

Publicerat
  • Författare

Kanon,visa gärna bild på montaget.

Den skenan som sitter på swarre till Blaser, fäster man väl direkt i blaserpipan?

Går dessa att ha på flera kikare till en bössa?

Eller måste det till ny inskjutning?

Publicerat

Är det inte läge att du skaffar en bra vapenhandlare (läs turbo hunter) Ozzy?

Publicerat

Det finns blaser original montage för olika kikaremärken. Montagen är märkesspecifika men inte modelspecifika. Dock kan jag inte ta gift på att en äldre Swarre, typ Nova, har samma skena som de nyare modellerna. Swarre och kahles har samma och jag tror att zeiss och leica har samma. Det är bara att kolla på hemsidan för den tyska butiken som du brukar handla hos.

Montage fäster i pipan på samma sätt som ett montage med ringar. Du måste ha ett montage per kikare som vanligt, annars blir det inskjutning.

Publicerat

Skena innebär egentligen bara att du har en form av "räls" under siktet där du kan fästa montage till vilken bösstyp du vill. Blasers egna grejer brukar alltid vara bäst och snyggast (och dyrast). Skena garanterar att siktet sitter rakt på bössan också. Och du kan enkelt justera det i längsled för rätt ögonavstånd.

Publicerat
  • Författare

Det finns blaser original montage för olika kikaremärken. Montagen är märkesspecifika men inte modelspecifika. Dock kan jag inte ta gift på att en äldre Swarre, typ Nova, har samma skena som de nyare modellerna. Swarre och kahles har samma och jag tror att zeiss och leica har samma. Det är bara att kolla på hemsidan för den tyska butiken som du brukar handla hos.

Montage fäster i pipan på samma sätt som ett montage med ringar. Du måste ha ett montage per kikare som vanligt, annars blir det inskjutning.

Ok, jag behöver alltså ett montage även om jag har skena, nu börjar det klarna i dimman.
Publicerat
  • Författare

Är det inte läge att du skaffar en bra vapenhandlare (läs turbo hunter) Ozzy?

Är han villig att byta in min grs r93 med tre flutade LW pipor så är han välkommen.

Publicerat

Ok, jag behöver alltså ett montage även om jag har skena, nu börjar det klarna i dimman.

Japp. Det enda som skiljer från ett vanligt fäste är hur du får fast kikaren. Tex på fästet för zeisskenan så är det tre skruv med brickor som går igenom fästet som träs in i skenan på kikaren som du sen skruvar fast under fästet.

Publicerat

Jag har skena på min Zeiss 3-12x56. Ypperligt montage med Blasers sadelmontage för Zeiss skena. Upplever ingen direkt skillnad i höjd mot montaget med låga ringar som jag har på 1,1-4x24an.

Publicerat
  • Författare

så enda skillnade är ringar eller ej?

såg att dom tog samma pris för sadelmontage som för montage för skena!

Smaksak mao, lite snyggare med skena dock.

finns det andra bättre/billigare lösningar om man ska ha fast kikare på alla olika pipor?

Publicerat
  • Författare

Jag har skena på min Zeiss 3-12x56. Ypperligt montage med Blasers sadelmontage för Zeiss skena. Upplever ingen direkt skillnad i höjd mot montaget med låga ringar som jag har på 1,1-4x24an.

hede det varit en riktig kikare som helia eller swarre kunde du fått ett bud :thumbsup:

Publicerat

Enda nackdelen är väll kanske när man ska sälja siktet.

Dock jäkligt läckert med skenmontage.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Enda nackdelen är väll kanske när man ska sälja siktet.

Dock jäkligt läckert med skenmontage.

/Baner

tycker som du, mailat efter några offerter på swarre o helia så får jag se.

lite dyrt om man ska byta några stycken swarre o helia!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

jo jag kör med skena, så nån som är sugen på:

swarre  z6i 2,5-15x44

helia 5 1-5x24

helia 5 2,4-12x56

ca 20% rabatt på nypris!

fråga pris eller buda!

• 3 weeks later...
Publicerat

Kommer också att köpa ett sikte med skena när jag får sålt min k624i. Ser riktigt läckert ut. Blir nog en z6i gen2 3-18x50 med bt.

/Baner

• 3 years later...
Publicerat

Då kanske någon här har koll på om det finns ett bra montage till en gamma swarre med helgjuten skena, alltså utan spår. Tänkte klippa på den på en Blaser R8.