Hoppa till innehåll

Laser boresight


qvarnhill

Recommended Posts

Hatar, verkligen hatar att skjuta in bössan med en ny kikare... Blir nästan kräkfärdig och dessutom halvt ruinerad! Så, har kollat runt lite på en såndär lasermanick och står nu som en åsna mellan två hötappar... Lägga en smärre förmögenhet på manicken eller samma förmögenhet på en 50-ask övningsammo i 9,3 x 57.

 

Är dom bra manickerna, funkar det eller kommer jag bli lika kräkfärdig som annars?

 

Kanske nå'n i krokarna runt Uppsala som ha en dylik manick som dessutom har en böjelse för inskjutning som kanske kunde ge en hjälpande hand?  :happy:  Kan med varm hand i så fall överräcka en grabbnäve .270-skott som ligger och skräpar som tack för hjälpen... Eller annan lämplig ersättning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men syftar du inte igenom pipan först och sen riktar in dej

Jodå men jag tycker ändå att det är ett himla mekk...  :sick:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter alltid några skott på ca 45m håll efter att ha syftat genom pipan, det har inte gått fel med ca 30 inskjutningar, med helixen kan det vara ett j-a mög då det inte går att syfta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå men jag tycker ändå att det är ett himla mekk...  :sick:

synd att det e lite långt ner annars e inskjutning rätt skoj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd att det e lite långt ner annars e inskjutning rätt skoj

Förstod att det fanns de som gillar inskjutningsmekket...  :yes:  

 

Men som du säger, det är lite väl långt (för en inskjutning), har kört från Uppsala till Hook of Holland och båten över till England och vidare till Edinburgh - Utan onödiga stopp, en liten tripp på sådär 200 mil för att få en löptik parad, det var inte för långt och väldigt skoj å andra sidan. 

 

Vi gillar olika!  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo det är en sak som jag också skulle ha gjort men just för en inskjutning som tar knappa 10 min inklusive finriktning för dej :-D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo det är en sak som jag också skulle ha gjort men just för en inskjutning som tar knappa 10 min inklusive finriktning för dej :-D

Parningen tog just inte mer tid än så den heller... Två juck och en suck, sedan var det över!  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ingen av dom vanliga laser smäcket funkar, så glöm det

 

det ända jag har haft annvändning för det har varit med vapen med qr

i med laserpatron , kolla exakt var den pekar för dagen i förhållande till riktpunkt, byt sikte, justera så det är lika som förra siktet, och om inte pipsvängningarna ändras så kan man dra ngåto skott och göra sista fininställningen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

For till Enköping och shoppade en ask jaktmatch och nu, totalt 15 skott senare så är inskjutningen fixad och bössan redo för grisjakt igen. Hoppas det dröjer innan man ska hålla på med inskjutning igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bra trick som funkar vid inskjutning, fixa så du sitter bra i bänken å att bänken är stadig å sen lägger du vapnet i skjutbänken å spänner fast den, (de är lättare å göra de efter att skottet har gått) skjut ett skott å sedan tittar du igenom siktet å ser du att kulan sitter snett ner till höger så då är de ju bara å skruva på siktet tills att korset är där du sköt, lite piller men de kostar bara 1 skott å skjuta in siktet med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utöver syftningen finns det en grovjustering till som säkert sparar dig ett par skott...

  • Syftning genom pipan på 50m mot måltavla storlek A3
  • Sikta mot måltavlans bullseye och skjut ett skott (det lär ta i ett A3)
  • Sikta mot måltavlans bullseye och håll still medans en kamrat skruvar rattarna på kikarsiktet tills hårkorset hamnar där kulan stansade ett hål.
  • Skjut ett skott till och finjustera därefter.
  • Nu kan du skjuta in på 80 eller 100m.

 

Edit: Ja, nästan som jaktkillen säger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har syftat massor av gånger på 80m och tror inte det har inträffat nån gång att jag inte träffar en a4 på 50m efter detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har syftat massor av gånger på 80m och tror inte det har inträffat nån gång att jag inte träffar en a4 på 50m efter detta!

En del har det bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det har inte funkat för dig?

Det har funkat så bra med A3 på 50m så jag har inte provat med annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...