Publicerat Juli 19, 201412 yr Finns det någon i närheten av Skellefteå - Piteå eller Norsjö som har en Mauser M12 så skulle jag vara väldigt tacksam om man fick kika och klämma lite på den.På pappret verkar det vara en studsare som skulle kunna falla mig på läppen. Vill klämma på en innan jag ev beställer/köper en ny eller beg.Trä eller syntet spelar inte så stor roll även om jag är en "trä kille"svara gärna med PmSynpunkter på bössan i övrigt kan ni gärna skriva i tråden oavsett var ni bor / Broder Tuck
Publicerat Juli 19, 201412 yr Den finns på XXL att klämma på här i Karlstad, om den kedjan finns norr ut så borde ett besök där kanske vara något // Daniel
Publicerat Juli 20, 201412 yr Föll mig smaken och jag väntar på licensen på en M12 xtreme 308w Har bara läst gott om den här bössan i alla tester som jag hittat på nätet och i alla jakttidningar. Lik Sauer 101 på många sätt tom magasinet passa i varandra då det är verkar vara samma.Bra öppna riktmedel och Mausers kolv var mycket bättre och känns inte lika "plastig". I det stora hela känns det som ett kvalitétsvapen för en rimlig peng. Längtar till licensen dyker upp och det känns som Mauser klingar fint när det gäller kvalité och historia osv.
Publicerat September 6, 201411 yr Kännde och klämde på den på jakt & fiskemässan på Bosjökloster. Kan säga att det var en bössa som föll mig i smaken, och jag är riktigt kräsen.
Publicerat September 18, 201411 yr Mauser m12, det var en gammal och bra bössa, vilken tradition! Tror en liknande variant existerade redan före andra världskriget...
Publicerat Februari 18, 201511 yr Funderar på en M12 som första bössa nu till våren. Finns till riktigt förmånligt pris hos xxl. Men då kommer en fråga in i bilden som kanske handlar mer om ÅF än om bössan i sig. Jag vill ha en med träkolv och gängad pipa för ljuddämpare och dessutom utan öppna riktmedel, vilket enligt Mausers broschyr ska gå att få. Men då jag pratade med han på xxl, så sa han att det kan verkstan fixa för typ 800-1000kr, på en av exemplaren dom har hemma. Blir det lika bra som fabriksgängat och kommer det bli fula märken efter riktmedlen som tas bort??? Eller ska man rent ut sagt beställa en helt ny med den spec man vill ha?
Publicerat Februari 19, 201511 yr För det priset blir det nog inte dom bästa öppna riktmedeln om även gängning av pipan ingår i det priset. Hag hade beställt en ny med specet du vill ha.
Publicerat Februari 19, 201511 yr Ok. Jag ska ringa och höra om han kan ordna hem det, så att den finns hemma till maj kanske, då dom förhoppningsvis har öppnat banorna så man kan göra skjutproven! Jag ville alltså ha en med gänga, men utan riktmedel.
Publicerat Februari 20, 201511 yr En utan riktmedel går säkert bra o bör väl kunna lösas hyffsat fort. Vad gäller gängan så är det inget värt att vänta på för en sådan slår vilken smed som helst värd namnet. Skulle du inte hitta någon så kolla sauer 101, tror det är mycket gemensamt de bössorna imellan
Publicerat Februari 20, 201511 yr Jo jag har tittat noga på en Sauer 101, klämt å känt. Men det är en M12 jag vill ha. Men om man likas ska beställa en ny utan riktmedel, så torde inte gängad pipa innebära extra väntetid
Publicerat Februari 20, 201511 yr Ok. Jag ska ringa och höra om han kan ordna hem det, så att den finns hemma till maj kanske, då dom förhoppningsvis har öppnat banorna så man kan göra skjutproven! Jag ville alltså ha en med gänga, men utan riktmedel. Aha! Jag missupfattade! Trode du ville ha MED öppna riktmedel.