Publicerat Juli 20, 201412 yr Hej! Hur mycket kan ett zeiss Victory Varipoint 2.5-10x50 vara värt? Det är 5 år begagnat och enligt försäljaren helt i nyskick. Riktmedel noll och med dags/nattbelysning. Jag ska titta på det imorgon, men vill hemskt gärna veta ungefär hur mycket det är värt, han säger att han ej kommer gå under 12 000kr, vilket är mycket pengar för ett begagnat kikarsikte. Alltså, om ni har någon aning om var detta ligger i pris nånstans, svara gärna innan imorgon så jag ar lite att stå på när jag ska träffa han som säljer det! Med vänlig hälsning, Jakob
Publicerat Juli 20, 201412 yr Det är för mycket anser jag, men rm 0 är svåra att få tag i. jag kommer snart troligen att sälja en del toppsikten. helia 5 2,4-12x56 ca 15000kr det är ett år gammalt och slår denna zeiss massor i mörker helia 5 1-5x24 ca 13000kr ett år gammalt swarofski z6i 2,5-15x44 ca 15000kr 3 mån gammalt detta är nog lika i mörker. Nu är dom inte tillsalu ännu men jag ville ge dig referenspriser!
Publicerat Juli 20, 201412 yr Författare Okey, så runt 10 000 tycker du det är värt? Ja helian slår säkert denna zeissen vid jakt på natten, men inte enbart den jakten jag kommer utföra, utan även drev och purschjakt. Speciellt drevjakt tror jag att denna kikaren med rm 0 kommer vara perfekt? /Jakob
Publicerat Juli 20, 201412 yr vid drevjakt så slår ju swarre 1-6x24 och helia 5 1-5x24 denna tror helan slår den i mörker med, men 10k för ett bra ex är kanske rätt pris! kolla torsbo, dom säljer många varipoint, kolla beg sidan så får du en uppfattning
Publicerat Juli 20, 201412 yr Okey, så runt 10 000 tycker du det är värt? Ja helian slår säkert denna zeissen vid jakt på natten, men inte enbart den jakten jag kommer utföra, utan även drev och purschjakt. Speciellt drevjakt tror jag att denna kikaren med rm 0 kommer vara perfekt? /Jakob Pengamässigt så är det ok, ligger väl ungefär där. ( 10,000-12,000kr) Om linserna är repfria. Sen är riktmedel noll absolut det bästa riktmedlet för just drevjakt, inget skit ivägen som helia o swarre har. (Haft helia 5 o har swarre). Sen tyvärr är victory varipoint inte den bästa vaksikte av Zeiss, men den är ej dålig. Men till den jakt du ska ha den till så är den bra.
Publicerat Juli 20, 201412 yr Författare "vid drevjakt så slår ju swarre 1-6x24 och helia 5 1-5x24 denna tror helan slår den i mörker med, men 10k för ett bra ex är kanske rätt pris! kolla torsbo, dom säljer många varipoint, kolla beg sidan så får du en uppfattning" Ja visst, 1-6x24 Swarre är säkert bättre vid drevjakt, men dyrare och långt mycket sämre till vakjakt, det som är grejen, jag vill ha ett lite mer allround. Tack för all feedback, fortsätt gärna! /Jakob
Publicerat Juli 20, 201412 yr "vid drevjakt så slår ju swarre 1-6x24 och helia 5 1-5x24 denna tror helan slår den i mörker med, men 10k för ett bra ex är kanske rätt pris! kolla torsbo, dom säljer många varipoint, kolla beg sidan så får du en uppfattning" Ja visst, 1-6x24 Swarre är säkert bättre vid drevjakt, men dyrare och långt mycket sämre till vakjakt, det som är grejen, jag vill ha ett lite mer allround. Tack för all feedback, fortsätt gärna! /Jakob nja, jag sålde två st swarre 1-6x24 som var ca 1år gamla för 11000kr så inte dyrare, men något sämre i mörker, helian är något dyrare men vet i sjutton om den är sämre än zeissen i mörker. nu är detta mina uppfattningar om dessa kikare, dina ögon kanske uppfattar det annorlunda!
Publicerat Juli 20, 201412 yr Författare Så du menar att en x24 helia glugg slår en x50 zeiss? Är helia så optiskt överlägsna?!?
Publicerat Juli 20, 201412 yr Jag sa inte slår men den är rätt nära, jag jämförde en helia c 1,1-4x24 mot en zeiss 2,5-10x42(varipoint) och då var helia bättre. Fortfarade med mina ögon, du kanske skulle tyckt annorlunda, men jag är inte impad av zeiss i mörker.
Publicerat Juli 20, 201412 yr Så du menar att en x24 helia glugg slår en x50 zeiss? Är helia så optiskt överlägsna?!? Nope, inte enligt mig. Haft helia5 o har nu Zeiss ht. Har ht:n som favorit. Gillar även swarre bättre, fast den är sämre som vaksikte. (Z6i). Men som ozzian skriver, så passar ej vissa sikten alla. Själv så tycker jag ej om helian, fast det är ett bra sikte på alla vis. Olika linsbehandlingar o färg,,,,
Publicerat Juli 21, 201412 yr Författare Blev ett zeiss Victory Diavari istället, 3-12x56 belyst! Riktmedlet kändes bättre plus att skärpan plus ljustransmissionen var överlägsen varipointen. Jag är nöjd än sålänge! Får se ikväll hur bra den är i mörker
Publicerat Juli 21, 201412 yr Blev ett zeiss Victory Diavari istället, 3-12x56 belyst! Riktmedlet kändes bättre plus att skärpan plus ljustransmissionen var överlägsen varipointen. Jag är nöjd än sålänge! Får se ikväll hur bra den är i mörker Som vaksikte, bland det bästa. Enda nackdelen (om det nu är en nackdel) så är diavari endast kväll/natt belyst. Haft en sån o kan säga att det är ett sikte jag ångrar att jag sålde. Hade riktmedel 44 på min, tyckte verkligen om den.
Publicerat Juli 21, 201412 yr Författare Japp, tyckte skärpan och ljusinsläppet var bättre i diavarin, plus att den var lite billigare än varipointen. Drevjakt är den inte optimal, men en kompis har ett 1-4 trijicon jag kan få låna, så jag högg till på denna. Inatt ska den testas i havreåkern! Skitjakt på er!