Publicerat Juli 20, 201411 yr Då har vi haft semester och hunnit vara lite produktiva.En del beställningar har det blivit och här har ni det senaste.Fick en drös av gamla högkvalitativa filar av en bekant och gjorde då honom en kniv med filblad.Kniv # 31Blad: Mycket gammal Öberg-fil, 100mmSkaft: Stabiliserad California Buckeye Burl, Elfenbetsimitation, Bärnstensimitation & TennSlida: Rårandsläder Min kära mor fyllde 60 och fick då denna i present.Kniv # 32Blad: Rosttrögt AEB-L, 140mmSkaft: Stabiliserad Alvril, Buffelhorn & Mässing Nästa gick till en samlare i Gällivare som köpt många av mina knivarKniv # 33Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad Alvril, Mammutbete & TennSlida: Rårandsläder Och den nästa beställdes av en herre på orten.Kniv # 34Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad Redwood Burl, Mammuttand, Elfenbensimitation & TennSlida: Rårandsläder Många jägare förordar kortare blad. Men denne gentleman från norr vill ha dem långa.Kniv # 35Blad: Rosttrögt AEB-L, 140mmSkaft: Stabiliserad Masur, Alvril & TennSlida: Rårandsläder Denna varianten var en beställning från Frösön.Kniv # 36Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad California Buckeye Burl, Mammuttand, Elfenbensimitation & TennSlida: Rårandsläder Sedan har vi dessutom hunnit bygga på lagret med dessa tre varianter.Kniv # 37Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad och rötad MasurSlida: Rårandsläder Kniv # 38Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad Lönnvril, Elfenbensimitation & TennSlida: Rårandsläder Kniv # 39Blad: Rosttrögt AEB-L, 90mmSkaft: Stabiliserad Masur, rötad Alm, Läder & TennSlida: Rårandsläder //John
Publicerat Juli 20, 201411 yr Grymt fina knivar. En fråga: jag har aldrig sett en sån där snygg handgjord kniv med sånt där "skydd för fingrarna längst fram mot bladet så man inte slinter och skär sig" (kanske inte korrekt fackspråk). Är det ingen som vill ha det?
Publicerat Juli 20, 201411 yr Riktigt fina knivar, å jätte fina knivslidor, de ser verkligen kanon ut!! - Du har sannerligen varit produktiv! Är alla dina egna blad? Härdar du dem själv?A.J: det kallas för parerskydd, fingerskydd eller dylikt - guard på engelska.Jag skulle tro att knivar med fingerskydd är vanligare i övriga Europa än just i Skandinavien, då vi är rätt insnöade på traditionella bruksknivar och puukkos:-) I USA är det vanligt, med många olika populära stilar som har sådana skydd.(inte för att sno/ kapa din tråd!) om du kikar på min post med rakknivarna ser du delar av en skiss på en kniv med sådant skydd. Dock så är den till mig själv, så om folk vill ha det har jag ingen koll på:-D
Publicerat Juli 22, 201411 yr Författare A.J, du fick ett rätt uttömmande svar där av Wallman. Personligen gillar jag bättre designen utan parerskydd, dessutom funkar inte parerskydd med den modell av "klassisk nordisk" knivslida som jag gör. Wallman, ja jag gör mina egna blad och härdar dem i en liten Evenheat härdugn. Efter kryo och anlöpning brukar de ligga runt 59-60 hrc.