Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande på räv

Featured Replies

Publicerat

Jag har länge undrat över jakttider och då framförallt hundjakten på räv.

Den 1/8 får jag släppa hund i gryt och jag får släppa hund på vildsvin och grävling, men jag måste vänta till den 21/8 för att få släppa stövaren på räv.

Jag förstår inte varför jag inte skulle kunna få släppa stövaren den 1/8?

I gryt gör ju inte hunden skillnad på ung eller gammal räv!

Frågan är kort och gott, vad är motiveringen till att inte få släppa en stövare på räv den 1/8?

MVH

Roggman66

Publicerat
  • Författare

Upp!

Vad är det med räven som gör att jag får jaga den överallt, hursomhelst från den 1/8, men inte med drivande?

//Roggman66

Publicerat

Semestertider,

Roggman66...  och egentligen mer av en fråga för Ola. Jakttiderna är i första hand satta utifrån etiska avgöranden. Rävungarna växer fortfarande och håller troligen inte undan lika bra för en stövare som vuxna rävar. Sedan har du självfallet problemet med övrigt vilt, som exempelvis harar och harungar, om stövaren inte enbart går på räv. Vilket även skapar en del problem under perioden mellan 21/8 (ok med hund på räv) och den 1/9 (ok med hund på hare)...

Publicerat

Semestertider,

Roggman66...  och egentligen mer av en fråga för Ola. Jakttiderna är i första hand satta utifrån etiska avgöranden. Rävungarna växer fortfarande och håller troligen inte undan lika bra för en stövare som vuxna rävar. Sedan har du självfallet problemet med övrigt vilt, som exempelvis harar och harungar, om stövaren inte enbart går på räv. Vilket även skapar en del problem under perioden mellan 21/8 (ok med hund på räv) och den 1/9 (ok med hund på hare)...

nja...

det är nog ok med hund på hare också den 21/8, men däremot inte på rådjur...

Publicerat
  • Författare

Jo min går enbart på räv och inget annat!

Det ställer sig dock på sin spets med övriga hundar som släpps på grävling och vildsvin. Jag undrar hur många av de som är helt rena och enbart jagar just det man släpper de på.

Jag förstår etiken, men tycker då ändå att man borde antingen få släppa hund på räv den 1/8 eller släppa på grävling och gris den 21/8 som för övriga hundar! (Utom rådjur, hjort etc.).

Detta kanske kan ses över till nästa gång man gör en förändring?

MVH

Roggman66

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.