Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anschütz 22 magnum 1515-1516

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har blivit erbjuden ovanstående bössa. Då jag för tillfället inte har någon klass 3 så är jag lite sugen. Ska låna bössan och provskjuta lite.

Är i ok bruksskick och det följer med ett gammalt Burris sikte. 

Är det något speciellt att tänka på?

post-14420-0-57497100-1406292365_thumb.j

/Mats-Ola

Publicerat

Provskjut!

Den jag hade sköt som en påse skit.

Publicerat

Jupp som ovan, o prova sedan att lossa skruvarna till lådan lägg in tre visitkort på hög i pipkanalen, skruva åt och provskjut igen, om det fortfarande inte skjuter så är pipan kass, tänk på att ha minst 5 sorters plugg med vid provskjutningen,

de flesta 22WMR är mer kräsna än Nigela. /Christian

Publicerat

Jag hade ett exakt sånt gevär. Den sköt grymt med cci helmantel. Men det är olika från gevär till gevär. Bara att provskjuta

Publicerat
  • Författare

Har fått låna bössan nu. Har gått mindre än 100 skott enligt säljaren och det stämmer nog. Han hade kvitto kvar på bössa och ammunition och av de 300 skott han köpte är nog mer än 200 kvar. Får rengöra ordentligt innan jag börjar skjuta.

Bössan är köpt ny 1976 och har bara gått några skott om året och det sitter ett japanskt "ALIC HUNTER 4x" på. 

Bild på byssan:

post-14420-0-44636500-1406456980_thumb.j

/Mats-Ola

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu provskjutit bössan. Började med en ordentlig rengöring då den aldrig hade varit ordentligt rengjord. Till min förvåning verkade det som om det var mest gammal vapenolja i loppet. Men när den var ute så höll sig lapparna rena. Satte sen på mitt sikte från 22.an då jag ville ha lite bättre förstoring än x4. Inget höjdar sikte men det duger, Leupold VX-1 3-9x40.

Började med att skjuta in siktet på 80 meter. Syftade genom pipan och tyckte det såg bra ut, sköt en 5-skotts serie som låg utspridd ca 14 cm snett ner åt vänster. Mätte och rattade in. Ny serie och lite rattande till. Nästa serie sitter mitt i tavlan men är ganska spridd. Då jag inte kommer överens med trycket, som är väldigt lätt, så skjuter jag ca 50 skott med bössan för att vänja mig lite. Trevlig sysselsättning. När jag gjort det så märker jag att träffarna börjar krypa ihop ju mer jag skjuter. Har skjutit med CCI maxi mag hollow point. Byter till Winchester super-X jacketed hollow point 40gr. Nu sitter helt plötsligt träffarna där de ska. Testar lite andra skott och kan därefter, med ca 150 skott skjutna, konstatera att Winchester skotten sitter med ca 30 mm spridning om jag inte slarvar. CCI skjuter sämst och där ligger träffarna inom ca 80 mm. Övriga varierar lite men ligger närmare Winchesters än CCI:s spridning.

Duger till mig och det är en trevlig bössa förutom det lätta trycket och en något för kort stock. Men det går ju att åtgärda och då jag inte behöver betala så mycket för bössan så slår jag nog till och lämnar in licenspapper. Sen återstår bara väntan på att få börja skjuta på riktigt med bössan.

Publicerat

Det är roligt med den kalibern letar själv efter en och har börjat kolla på CZ 455 thumbhole och börjar bli sugen som bara den.

Är vallen huggen uppe hos dig än?

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

Publicerat

Har nu provskjutit bössan. Började med en ordentlig rengöring då den aldrig hade varit ordentligt rengjord. Till min förvåning verkade det som om det var mest gammal vapenolja i loppet. Men när den var ute så höll sig lapparna rena. Satte sen på mitt sikte från 22.an då jag ville ha lite bättre förstoring än x4. Inget höjdar sikte men det duger, Leupold VX-1 3-9x40.

Började med att skjuta in siktet på 80 meter. Syftade genom pipan och tyckte det såg bra ut, sköt en 5-skotts serie som låg utspridd ca 14 cm snett ner åt vänster. Mätte och rattade in. Ny serie och lite rattande till. Nästa serie sitter mitt i tavlan men är ganska spridd. Då jag inte kommer överens med trycket, som är väldigt lätt, så skjuter jag ca 50 skott med bössan för att vänja mig lite. Trevlig sysselsättning. När jag gjort det så märker jag att träffarna börjar krypa ihop ju mer jag skjuter. Har skjutit med CCI maxi mag hollow point. Byter till Winchester super-X jacketed hollow point 40gr. Nu sitter helt plötsligt träffarna där de ska. Testar lite andra skott och kan därefter, med ca 150 skott skjutna, konstatera att Winchester skotten sitter med ca 30 mm spridning om jag inte slarvar. CCI skjuter sämst och där ligger träffarna inom ca 80 mm. Övriga varierar lite men ligger närmare Winchesters än CCI:s spridning.

Duger till mig och det är en trevlig bössa förutom det lätta trycket och en något för kort stock. Men det går ju att åtgärda och då jag inte behöver betala så mycket för bössan så slår jag nog till och lämnar in licenspapper. Sen återstår bara väntan på att få börja skjuta på riktigt med bössan.

Jag har en i samma modell men i min skjuter CCI gamepoint bäst, tänkte testa v-max (finns fabrikladdat) nu i dagarna och se hur dom beter sig i bössan, lite mer död i. 

Publicerat
  • Författare

Det är roligt med den kalibern letar själv efter en och har börjat kolla på CZ 455 thumbhole och börjar bli sugen som bara den.

Är vallen huggen uppe hos dig än?

Japp, kom upp i tisdagskväll och då var den nyhuggen. Satte mig en stund för att se om det skulle komma en räv men det kom bara en sugga med tre kultingar och sprang förbi. Ska sitta lite i kväll om månen är framme. 

Publicerat
  • Författare

Jag har en i samma modell men i min skjuter CCI gamepoint bäst, tänkte testa v-max (finns fabrikladdat) nu i dagarna och se hur dom beter sig i bössan, lite mer död i. 

Jag har sett det. Får väl testa när man väl har fått licensen. Gick ut och satte mig på grisåteln i dag med bössan för att decimera svartfåglarna som snyltar där. Tre nötskrikor och en skata på 40 minuter och fem skott.

Publicerat

En spontan kommentar, V-max har varit väldigt opålitlig i min kvadd, därtill är det enbart en 35 grains laddning dvs klass 4 egentligen. Tänk på det. /CHristian

Publicerat

En spontan kommentar, V-max har varit väldigt opålitlig i min kvadd, därtill är det enbart en 35 grains laddning dvs klass 4 egentligen. Tänk på det. /CHristian

Tack, ska lägga det på minnet. Hur har denna opålitlighet uttryckt sig?  

Mvh

Publicerat
  • Författare

Då var första räven skjuten också. Gick en sväng ner i skogen med hunden och då jag sett både räv o grävlings-ungar fick bössan hänga med. På väg tillbaka så får jag syn på en räv i hagen på ca 60 meter. Den står och spanar intensivt ner mot korna. Har inget stöd med mig men lyfter bössan, siktar in mig och tar ett djupt andetag. Brukar andas ut och skjuta i slutet. Pang så smäller det. Djävla trycke att vara lätt.....

Ser räven kasta sig snett bakåt, resa sig och snurra runt. Står still och verkar väldigt förvånad. Trillar i hop och kommer sedan upp och in bakom ett litet odlingsröse. Tappar räven i kikaren men ser en svans försvinna in i ett björnbärssnår modell stort. Håller koll ett tag och går sedan ner för att titta. Linus tar spår direkt men åt fel håll, men efter inkallning så går han på rätt håll. Rakt in i snåret men backar ut och börjar runda det istället. Försöker få in honom igen men han har blivit lite bortskämd på gamla dagar så han håller sig på utsidan. Hem och sätta på sig björnbärsplockarbyxorna och ta med en kratta och sen ner för att kolla. Efter mycket rivande så kan jag se en svanstipp längst in i snåret vid det odlingsröse som finns där. Skönt. Lite synd bara att jag inte fick en bra bild med mig till säljaren och tråden.

Publicerat

V max har ojämn precision och vid träff oförutsägbar expansion, tråkigt, det var ok ammo tidigare. Christian

Publicerat

Då var första räven skjuten också. Gick en sväng ner i skogen med hunden och då jag sett både räv o grävlings-ungar fick bössan hänga med. På väg tillbaka så får jag syn på en räv i hagen på ca 60 meter. Den står och spanar intensivt ner mot korna. Har inget stöd med mig men lyfter bössan, siktar in mig och tar ett djupt andetag. Brukar andas ut och skjuta i slutet. Pang så smäller det. Djävla trycke att vara lätt.....

Ser räven kasta sig snett bakåt, resa sig och snurra runt. Står still och verkar väldigt förvånad. Trillar i hop och kommer sedan upp och in bakom ett litet odlingsröse. Tappar räven i kikaren men ser en svans försvinna in i ett björnbärssnår modell stort. Håller koll ett tag och går sedan ner för att titta. Linus tar spår direkt men åt fel håll, men efter inkallning så går han på rätt håll. Rakt in i snåret men backar ut och börjar runda det istället. Försöker få in honom igen men han har blivit lite bortskämd på gamla dagar så han håller sig på utsidan. Hem och sätta på sig björnbärsplockarbyxorna och ta med en kratta och sen ner för att kolla. Efter mycket rivande så kan jag se en svanstipp längst in i snåret vid det odlingsröse som finns där. Skönt. Lite synd bara att jag inte fick en bra bild med mig till säljaren och tråden.

Fan va roligt att panga en räv med en bössa som man bara har lånat för att testa innan köp. Blev det genomslag i räven eller bara ett ingångshål? Får se om jag får tid nästa vecka att åka upp och pipa lite om det går bra?

Publicerat
  • Författare

Tror bara ingångshål då jag inte hittade något blod på skottplatsen utan bara en bit därifrån. Fick dock inte ut räven från snåret för närmare kontroll. 

Kör du upp bara. Jag kör upp på torsdag kväll med ungarna, då dagis har stängt på fredag, för att förbereda inför den 16:e.