Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på halvö/udde?

Featured Replies

Publicerat

Undrar om det ur ett vilt-perspektiv är attraktivt med uddar och halvöar? (insjö) Halvön är på ca 500 hektar (bebodd och med lantbruk) och vattenvägen till halvön är mellan 100-400 meter. Kanske svårt att svara generellt på en sådan frågan då en rad andra faktorer styr vilttillgången men undrar mest om det är ett big "no no" eller rent av positivt för vilt att vistas på.

Publicerat

Beror på mängden störning, skulle jag säga. Har jagat på en del halvöar med mycket gott om vilt, och det blir ju jaktmässigt lätt... Möjligen kanske man inte böra jaga riktigt lika ofta om djuren lär sig detta och känner sig trängda.

Med störning menar jag inte bara jaktlig sådan, utan generellt. Ren spekulation där dock.  Ofta misstänker jag att störningen kan bli mindre på halvöar. Men definitivt positiva erfarenheter annars, som sagt.

Publicerat

500 ha och hyggligt med skydd? Du får ligga i rätt bra tror jag för att störa dem.. lite beroende på vilt och jaktsätt iofs.

Publicerat
  • Författare

Det är mestadels skog! Få hyggen och de öppna ytor som finns är fårhagar, inte mycket störning alls vinterhalvåret (jaktsäsongen) men på sommaren är det en hel del sommarstugegäster längs sjösidorna. Det som oroade mig mest va hur pass mycket inhängnat det är med elstängsel, det kan ju göra att passager för vilt blir väldigt få. Men jag tror det är väldigt gott om mat, blandad skog tall, gran och löv samt mycket vildbuskar. Tack för svaren, ska kolla lite noggrannare på skydd och hur mycket männsikoaktivitet det är.

Publicerat

Viltet hanterar sommarstugor och deras innevånare väldigt väl är min uppfattning rå och dov exempelvis älskar sommarstugeområden, deras trädgårdar och innehåll. 

OM jag hade haft en möjlighet till jakt på detta sätt hade jag varit väldigt intresserad, aktiv och noggrann. Betänkt att det fyrfota vilt man föder upp på området blir där, i väldigt stor utsträckning. 

/Christian

Publicerat
  • Författare

Viltet hanterar sommarstugor och deras innevånare väldigt väl är min uppfattning rå och dov exempelvis älskar sommarstugeområden, deras trädgårdar och innehåll. 

OM jag hade haft en möjlighet till jakt på detta sätt hade jag varit väldigt intresserad, aktiv och noggrann. Betänkt att det fyrfota vilt man föder upp på området blir där, i väldigt stor utsträckning. 

/Christian

Det lät ju väldans positivt! Känslan är bra, förutom att jag har noll erfarenhet av jakt på sådan här typ av mark, men jag ska kolla upp allt lite närmare. Men viss försiktighet bör väl tas när man jagar på sådana här marker, särskilt första säsongen så man lär sig hur viltet rör sig, om det blir stressat, går ur marken etc.

Publicerat

Vilt går ur i och vilt kommer in.. Är det nära till fastlandet som här så är det nog inte så avskilt vilt man jagar som man kan tro! Jag tycker endast att det är possitivt med en ö. Man kan hålla klart vilttätare än fastlandet om man vill genom att ge bra förutsättningar för viltet. Bara att mata ordentligt på vintern när djur kan gå in lätt på isen så kommer viltstammen bli högre än fastlandet. Men det är förutsatt att man inte jagar för mkt förstås....gör man det och matar för life så blir det ist en nackdel att det är en ö.

Publicerat

Om man nu kommer att få utfodra framöver :dry: ...

Visst rör sig vilt på landskapsnivå och simmar om de känner att det finns ngt att vinna på det. Jag tror dock fortfarande inte att en halvö kommer att fyllas på med "utsocknes" vilt i lika stor utsträckning som en motsvarande areal som inte är en halvö, eftersom den mesta spridningen sker på land.

500 ha är mycket, och jag hade huggit direkt om jag fått chansen. När jag tänker efter så är 500 ha så mycket att eventuella begränsande effekter av geografin nog blir ointressanta. En stor halvö kommer funka som vilken mark som helst, skulle jag tippa.

Publicerat
  • Författare

Hm har jag missat nått? ev restriktioner mot utfodring gäller väl bara vildsvin? En kall vinter och många rådjur/hjortar kommer duka under annars. 

Publicerat

Nej. Jaktlagsutredningen gör ingen åtskillnad på vilt alls, utan det gäller allt vilt. Gissningsvis kommer väl Naturvårdsverket och Länsstyrelsen inte ta med småfåglarna om det nu blir beslut enligt förslagen, men att det kommer omfatta allt klövvilt står helt klart. Vilket är exakt vad LRF kräver...

Publicerat
  • Författare

Detta har totalt undgått mig  :ohmy:. Men det kommer väl inte innefatta odlingar? jag tänker på viltåkrar etc. Jag kan absolut förstå att LRF ogillar sockerbetshögarna men ensilage och dylikt för våra hjortdjur fattar jag inte. Jaha, först ser skogsbolagen till att marginalisera ner älgar och kronhjortar i "skogsplantage" (det som förr var skog) och nu ser LRF till så rå och dov fryser ihjäl i vinter  :down:

Jaja då blir det att planera mycket ätbart för viltet istället, fälla aspar och dylikt. 

Publicerat

Nej. Jaktlagsutredningen gör ingen åtskillnad på vilt alls, utan det gäller allt vilt. Gissningsvis kommer väl Naturvårdsverket och Länsstyrelsen inte ta med småfåglarna om det nu blir beslut enligt förslagen, men att det kommer omfatta allt klövvilt står helt klart. Vilket är exakt vad LRF kräver...

Men hur är förslaget utformat? Det är väl inte totalstopp? Är det inte att man inte får fodra med större mängd än vad som är rimligt för marken och vilttillgången i fråga. Vad skulle kunna bli ett rimligt straff för att bryta mot dessa regler? Står det med i förslaget?

Tack för svar, Oscar

Publicerat

Det är vid såna här diskurs som man önskar sig en enad jägarkår, vilken snabb effekt vi skulle få om vi ägnade ett par år åt enbart träningsskytte och inventeringar :)

Publicerat

Vi kan alltid jaga räv, lo och björn... och varför inte ripa, orre, tjäder, järpe, fasan, rapphöna och dykänder. Finns mycket kul att hitta på om vi nu inte ska reglera viltstammarna och skadorna genom jakt.

Publicerat

Jagar för det mesta på öar i mälaren. En hel ö som är 500 hektar stor samt en del av en ö där vi har 200 av 1000 hektar. På den större av dem märker man knappt någon skillnad mot fastlandet (förutom att det kan bli lite läskigt när det är nyis när man jagar med hund), här är terrängen bra uppdelad mellan åker och skog. På den andra delen är det jobbigaste det som är likadant för alla andra marker. När viltet går in på fel sida av gränsen. Här är det uteslutande skog och hyggen.

På dessa marker bedriver jag större delen av min jakt och viltvård! Det är otroligt kul att jaga på öar och det är i min mening inte mycket lättare att jaga på dem när man kommer upp i de arealerna som du beskriver! 

Publicerat
  • Författare

Det är vid såna här diskurs som man önskar sig en enad jägarkår, vilken snabb effekt vi skulle få om vi ägnade ett par år åt enbart träningsskytte och inventeringar :)

Och ett LRF som med sina medlemmar till exempel skulle kunna erbjuda jägarna avgiftsfri jakt där vildsvinsskador uppstår och är ett problem. Det är ju för tusan tvärtom idag. En del bönder tar in mer betalt för sina jakter än vad själva sådden ger i inkomst och då tycker jag inte ett dugg synd om dem. 

Nu hamnade jag lite off-topic i min egen tråd, ber om ursäkt för detta. Vi kanske kan hålla oss till ursprungsfrågan och diskutera vidare utfodring i annan tråd?