Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Våra McMillan-stockar

Featured Replies

Publicerat

Hej forumvänner!

Tänkte att vi kunde skapa en tråd där alla listar sina McMillan-stockar (Taktiska, jakt- eller bänkskytte-stockar) som de har, liknande den tråd som jag har för mig fanns som rörde vilka kulvapen forumanvändarna hade. Tanken är alltså att varje användare som vill lägga till sina stockar kopierar listan från föregående inlägg och lägger till sina egna. Min tanke är att man skriver modell på sin stock och den mekanism + kaliber som sitter i stocken och om man vill något mer som utmärker stocken, i den ordningen, men ändå inte mer än att det får plats på en rad, ungefär. Feta gärna stock-modellen. Försök gärna hålla det enhetligt, oavsett hur listan utvecklas. Lägg också gärna in en bild på er kolv, som Joacim föreslog!

Tror att vi har en rätt imponerande samling av stockar från McMillan här på forumet trots att det ju bara tillverkas ett antal tusen stockar per år (Var det 10.000?) av McMillan och så många kan ju inte hamna i Sverige därtill. Därför vore det kul att se vad som finns representerat här bland användarna.

Exempel

Ett exempel på hur listan kan komma att se ut skulle kunna vara (Jag bara drar till med några exempel):

- A5; Surgeon 591 .260 Rem; justerbart kindstöd + 3-vägs justerbar bakkappa
- Sako Hunter; Sako Hunter AV .375 H&H; 80 % svart + 20 % olive
- Hunter; Winchester 70 Pre-64 .30-06; 75 % svart + 25 % light tan
- A1 HTG; Remington 700 SA .308 Win; justerbart kindstöd
- Sako 75 Varmint; Sako 75 .308 Win Varmint Custom; 40 % light grey + 40 % olive + 20 % black
- McMillan Hunter; Remington 700 LA .270 Win; Svart, 3 rembygelfästen + 2 flush cups
- A3; Tikka 65 .280 Remington; Justerbart kindstöd, spacer-system, 33 % light tan, olive och black

Listan
Jag börjar med min nya stock, fortsätt genom att bygga på enligt ovan:

- A3-5; Tikka T3 Varmint 6.5x55 mm; Justerbart kindstöd, spacer-system, 65 % olive + 35 % black

post-8172-0-95990500-1406767838_thumb.jp

Kör på nu!
/Jonathan

EDIT: Jag år väl ta på mig någon icke-officiell semi-moderatorsroll (Sorry moderatorer, vet att ni gör ett tiofalt mer ansträngande jobb än jag) för den här tråden och försöka sammanställa listan så ofta jag får tid. No problem!

Publicerat

- Ruger R; Ruger M77 30-06-Springfield. Decelerator pad. Black.

Publicerat

- A3-5; Tikka T3 Varmint 6.5x55 mm; Justerbart kindstöd, spacer-system, 65 % olive + 35 % black

- Ruger R; Ruger M77 30-06-Springfield. Decelerator pad. Black.

- Sako Varmint; Sako AII 308win; 50% black, 30% med green, 20% light gray

Jag tycker att varje man/kvinna som lägger in sin kolv i listan, bör om möjligt ladda upp en eller ett par bilder av den samma, annars är det i princip lönlöst att ha med färgval osv då man gärna vill se hur färgkombinationen och kolvmodellen ser ut (jag vill iallafall det).

Så därför kommer här en bild på min kolv.

post-2176-0-75184300-1406326623_thumb.jp

En sak är säker - det här är INTE den sista Mcmillankolven som når mitt vapenskåp.

MVH

Joacim

Publicerat

- sako Classic, edge; sako l461, 6x45mm, Black.

6a6y7y9a.jpg

Publicerat

Jag hade en McMillan "Sako Varmint" till en .243:a.  (591 Varmint).

Kolven var bra, men samtidigt så ägde jag en Tikka Master Allweather med Tikkas fabriksmonterade syntetstock.

Den var lika styv som McM-kolven och Tikkan sköt bättre.

McMillan-kolven hade dock bättre finish och det syntes inga gjutskarvar.

Nåväl, jag har faktiskt planer på en ny McMillan Classic till en Sako AV.  Om det går att få hem den till ett realistiskt pris.

Även en kolv från High Tech kan vara ett alternativ.

Publicerat

- Interarms Mark X; HVA 1651 358 Norma Magnum. Decelerator pad. Black. Custom ordered regarding weight and length. 

Publicerat

Har två st till samma batlås beroende på vilken pipa jag har på. Den till 6br pipan är en edge a5 och den till 6,5X47 pipan är en original a5.

Publicerat

- Sako 75 Hunter, diverse grå-grön-mossiga färger. Lite flush cups och annat. Används till min dämpade, korta 9,3x62. 

- A1-3, för en Remington Long Action. Desert camo. Används till min 6,5x55

Publicerat
  • Författare

Jag uppdaterar listan med bidrag från andra användare och lägger in en bild på min A3-5 i trådstarten enligt utmärkt förslag från Joacim. Bilder är ju naturligtvis väldigt trevligt eftersom, som Joacim påpekar, färgkombinationen inte säger så mycket och stockarna är ju rätt snygga att titta på, och det var ju dumt att glömma att tänka på det. Så gärna bilder, forumvänner!

Måste säga att jag är lite förvånad över att det är ca 50/50 skyttekolvar/jaktkolvar som dykt upp hittils, trodde mest det var långhållsskyttarna som la så mycket pengar på kolvar. Kul att se! Och jag kan säga som Joacim, det här var inte min sista McMillan.

- Sako Classic Edge; sako L461, 6x45mm, Black.

- Interarms Mark X; HVA 1651 358 Norma Magnum. Decelerator pad. Black. Custom ordered regarding weight and length.

- A5 Edge; BAT Machine 6mm BR

- A5; BAT Machine 6.5x47 mm

- Sako 75 Hunter, diverse grå-grön-mossiga färger. Lite flush cups och annat. Används till min dämpade, korta 9,3x62. 

Publicerat

Idag anlände den äntligen efter 7 månader :woot:

- A-TH; Tikka T3 Varmint; Justerbart kindstöd, spacer-system, SNIPER FILL :tongue: 60 % black + 40 % olive

Vikt: 1970 gram.

post-296-0-87181200-1407413790_thumb.jpgpost-296-0-03186000-1407594136_thumb.jpgpost-296-0-80620800-1407594134_thumb.jpg

Publicerat

Shit vad snygg! Kan man välja fritt vilka sammansättningar av kulörer man vill ha?

Publicerat

Shit vad snygg! Kan man välja fritt vilka sammansättningar av kulörer man vill ha?

Japp, the sky is the limlt. Leveranstiden är väl det enda negativa men då jag behöver öva på mitt tålamod så är det ingen nackdel ;) Det finns en sida som jag inte minns namnet på nu som har sjukt massa bilder på olika McMillanstockar och färgkombinationer. Den var till stor hjälp när jag beställde min. Beatless vet nog vad sidan heter :)

Publicerat

Najs Mike! :wub:

Uppdaterade mitt inlägg med ett par bilder på systemet på plats i stocken :)

Publicerat

Har en som samlar damm i vapenskåpet :/

Tikka 695 Mcmillan A5

post-857-0-12458500-1407620382_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Listan till dags dato:

- Interarms Mark X; HVA 1651 358 Norma Magnum. Decelerator pad. Black. Custom ordered regarding weight and length.

- A-TH; Tikka T3 Varmint; Justerbart kindstöd, spacer-system, SNIPER FILL, 60 % black + 40 % olive

- A3-5 för Remmy 700 SA 243 imp 30; spacer system, adj cheek piece, sniper fill

- M40 HTG för Remmy 700 SA 260 Rem; adj cheek piece,sniper fill.

- TPR; Sand camo för Remmy 700 LA 30-06 AI; saddle cheek piece, sniper fill, flush cups.

- Manners (Sic! :smile: ) T5-A; GAP Desert Camo för Remmy 700 SA 308 Win; adj cheek piece, mini chasie, flush cups.

- A5; Tikka 695

Mycket trevligt med alla bilder som börjar komma upp - som Mad Mike skrev i någon annan tråd, McM tillverkar 10.000 kolvar per år varav 7.000 hamnar i staterna - Är nog inte alltför många som hamnar i Sverige varför det är kul att se vad folk i Sverige har.

Publicerat

IMAG0774.jpg

Nåväl varför inte vara med i denna tråd?

Ovan är mina tre främsta stockar från Mcmillan,

från höger till vänster,

HTG-Adj, svirl, tan, brown grey för Rem 700 SA

A5-3, tac cam, motsvarande färger som ovan för Pierce SA en 700 klon

Sako Varmint, ursprungligen en vacker svart/blå svirl men därefter har den haft oändligt antal färger.

Stocken är något ombyggd/påbyggd av mig med justerbar bakkappa, inlagt benstödspicatinny stag osv.

Äger även just nu en Game scout, svart för rem 700 klon, 

har en HTG-edge, svart för Sako Quad på beställning, ligger kanske 5 månader ut i tiden.

Har en PSE composites som omtalats i annan tråd hemma för T3 systemet den är tan idag.

Har tidigare ägt en 

Lila/svart svirl McM klassik för mauser system

Manners TC4 för sako Quad.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En liten uppdatering:

- A-TH; Tikka T3 Varmint; Justerbart kindstöd, spacer-system, SNIPER FILL, 60 % black + 40 % olive

- A3-5 för Remmy 700 SA 243 imp 30; spacer system, adj cheek piece, sniper fill

- M40A1 HTG för Remmy 700 SA 260 Rem; adj cheek piece, sniper fill.

- TPR; Sand camo för Remmy 700 LA 30-06 AI; saddle cheek piece, sniper fill, flush cups.

- Manners (Sic! :smile: ) T5-A; GAP Desert Camo för Remmy 700 SA 308 Win; adj cheek piece, mini chasie, flush cups.

- A5; Tikka 695

- M40A1 HTG; Remington 700 SA; Adjustable cheekpiece, Molded in swirl color, tan, brown, grey

- A3-5; Pierce 700-klon SA; Tactical camo, motsvarande färger som ovan

- Sako Varmint; justerbar bakkappa, infräst picatinny rail för bipod, ursprungligen en vacker svart/blå swirl men därefter har den haft oändligt antal färger.

- Game scout; Remington 700-klon; Svart

- M40A1 HTG Edge; Sako Quad; Svart.

- PSE Composites (Sic! :smile: ); Tikka T3; Tan

Just keep 'em coming!

• 1 year later...
Publicerat

Väcker liv i en gammal tråd och frågar om nån av er vet vart man kan få tag i ställbar bakkappa till dessa kolvar så jag slipper tillverka en?