Publicerat Juli 25, 201411 yr Konstig fråga kanske men den dök upp idag när jag försökte förklara för sambon det vettiga i att lägga ett bud på en hagelautomat jag hittade på en auktionssida på nätet. Hon kontrade med frågan i rubriken. Jag svarade ärligt (av nån outgrundlig anledning) att ett hagelgevär behöver jag för att jaga fågel över hundarna och ett kulgevär behöver jag för att hålla efter rävar och annat oknytt så det ska finnas mer fåglar kvar att jaga. "Det är ju det du har nu" svarar hon med en min som visar att hon vunnit diskussionen. Jag grep efter sista halmstrået och sa: "älskar du mig så låter du mig köpa bössan". Minen jag fick till svar gjorde gällande att det var nära att jag skulle få diskutera flygplan i singeltråden... och diskussionen var över. Men det väckte en lite intressant frågeställning. Hur många vapen behöver du EGENTLIGEN? Dvs. hur många skulle du klara dig på?
Publicerat Juli 25, 201411 yr En sex-å-en-halva och en tolva. Precis vad jag behöver men inte nödvändigtvis vill ha... /M
Publicerat Juli 25, 201411 yr 7st för min del. De jag har idag är kanon, men jag hade velat dela pipbytaren till två kompletta vapen. Sen hade allt varit frid och fröjd.
Publicerat Juli 25, 201411 yr Minst antal gevär i garderoben - ja hur långt är ett snöret? Finns någon som har 8 st gevär i garderoben har jag läst här, någon annan väljer sitt första gevär hagel eller kula och får gott om stöd här på forat. Minsta antal gevär i garderoben om du frågar mig - 3 st. En klass 1 En klass 4 för övning En hagel
Publicerat Juli 25, 201411 yr 12.... Nu har jag iofs runt 50, men får bara jaga med de 6 vi begåvas med i jaktgarderoben. Så det är ibte själva "haendet" som är min trigger. Jag skulle behöva ett par bössor till på jakt. T
Publicerat Juli 25, 201411 yr Författare 7st för min del. 12.... Menar ni att det inte finns något av dessa 7/12 vapen som skulle kunna ersätta något annat? Jag gissar t.ex. att av pmt's tolv så har minst elva stycken minst en hagelpipa...
Publicerat Juli 25, 201411 yr Konstig fråga kanske men den dök upp idag när jag försökte förklara för sambon det vettiga i att lägga ett bud på en hagelautomat jag hittade på en auktionssida på nätet. Hon kontrade med frågan i rubriken. Jag svarade ärligt (av nån outgrundlig anledning) att ett hagelgevär behöver jag för att jaga fågel över hundarna och ett kulgevär behöver jag för att hålla efter rävar och annat oknytt så det ska finnas mer fåglar kvar att jaga. "Det är ju det du har nu" svarar hon med en min som visar att hon vunnit diskussionen. Jag grep efter sista halmstrået och sa: "älskar du mig så låter du mig köpa bössan". Minen jag fick till svar gjorde gällande att det var nära att jag skulle få diskutera flygplan i singeltråden... och diskussionen var över. Men det väckte en lite intressant frågeställning. Hur många vapen behöver du EGENTLIGEN? Dvs. hur många skulle du klara dig på? Den diskussionen brukar gå bra om man ställer frågan om hur många par skor frun behöver.
Publicerat Juli 25, 201411 yr Författare Den diskussionen brukar gå bra om man ställer frågan om hur många par skor frun behöver.Min sambo har nog färre par skor än vad jag har... Sedan kanske jag ska tillägga att diskussionen i trådstarten skedde med "glimten i ögat"
Publicerat Juli 25, 201411 yr Konstig fråga kanske men den dök upp idag när jag försökte förklara för sambon det vettiga i att lägga ett bud på en hagelautomat jag hittade på en auktionssida på nätet. Hon kontrade med frågan i rubriken. Jag svarade ärligt (av nån outgrundlig anledning) att ett hagelgevär behöver jag för att jaga fågel över hundarna och ett kulgevär behöver jag för att hålla efter rävar och annat oknytt så det ska finnas mer fåglar kvar att jaga. "Det är ju det du har nu" svarar hon med en min som visar att hon vunnit diskussionen. Jag grep efter sista halmstrået och sa: "älskar du mig så låter du mig köpa bössan". Minen jag fick till svar gjorde gällande att det var nära att jag skulle få diskutera flygplan i singeltråden... och diskussionen var över. Men det väckte en lite intressant frågeställning. Hur många vapen behöver du EGENTLIGEN? Dvs. hur många skulle du klara dig på? Frågar man ens innan man investerar i för en själv viktiga saker??
Publicerat Juli 25, 201411 yr En tung bock 12a En svs 12 Halvautomat 12 En bock 20 En svs 20 Halvautomat 20 En kiplauf 7x57r En Drilling 20x8x57Jrs En studsare 222 eller 223/22-250 En studsare 6,5x55 En studsare 8x57js En dubbelstudsare 8x57jrs En 22lr Pipa 300win och 375H&H Sen tror jag de var klart? S.
Publicerat Juli 25, 201411 yr Detta är en populär post. Min sambo har nog färre par skor än vad jag har... Sedan kanske jag ska tillägga att diskussionen i trådstarten skedde med "glimten i ögat"Man diskuterar inte vapenköp med frun. Punkt. Man köper först och sen får man ta skiter efteråt. På frågan vad det kostade är svaret 1500kr för begagnat och 2000 för nytt (är alltid rea). Och ny optik köper man ju aldrig.. Man har ju haft det liggandes i nån låda
Publicerat Juli 25, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Frågar man ens innan man investerar i för en själv viktiga saker?? Japp, om man har gemensam, rätt ansträngd, ekonomi. Man diskuterar inte vapenköp med frun. Punkt. Man köper först och sen får man ta skiter efteråt. På frågan vad det kostade är svaret 1500kr för begagnat och 2000 för nytt (är alltid rea). Och ny optik köper man ju aldrig.. Man har ju haft det liggandes i nån låda ...och helt plötsligt sitter man där och diskuterar flygplan och undrar vad som hände...
Publicerat Juli 25, 201411 yr "Behöver" är inte samma sak som att "klara sig hjälpligt med"....... Går att jaga allt i Sverige med en hagel, en klass 4 och en klass 1 men inte fn kommer det bli bra......
Publicerat Juli 25, 201411 yr ...och helt plötsligt sitter man där och diskuterar flygplan och undrar vad som hände... Då är det ju tur att du således hinner lägga undan en summa varje månad tills licensen kommer och vipps så finns pengarna när licensen kommer Egna sparade pengar som inte räknas till hushållsbudgeten.
Publicerat Juli 26, 201411 yr 15-20 st när man börjar tänka efter. Nu i höst kommer jag att ha 5 st vapen + 2 extra pipor. 17hmr. 22lr. 22wmr. 22 hornet. 6.5x55. Kombi 16/70 - 7x57r. Hagelbock 12/70. Nu funderar jag mest på pipor till Blasern, 375h&h eller 338 Blaser magnum och en 220 swift. /Baner
Publicerat Juli 26, 201411 yr Menar ni att det inte finns något av dessa 7/12 vapen som skulle kunna ersätta något annat? Jag gissar t.ex. att av pmt's tolv så har minst elva stycken minst en hagelpipa... Jag kan gå igenom mitt tankesätt: Jag har bara en hagelbössa, den bör inte kräva förklaring. En 22lr, rätt uppenbart behov med. 17hmr är nästan bara för fågel i tex träd vilket skulle vara oförsvarligt med tyngre kulor som drar längre. 222 används med samma typ av splitterkulor på marknivå för att undgå rikoschetter nära bebyggelse. I en perfekt värld skulle dessa två kanske kunna ersättas av tex 17 fireball, men det är olagligt för räv som är det som jagas mest med 222an. Min lätta 358win för all rörlig jakt efter klass 1 vilt. En drilling för blandjakt och även reservhagelbössa då jag skjuter nära på lika bra med den som med automaten. En tung 7mm-08 för långhåll på både bana och jakt. Denna och 358an skulle säkert kunna ersättas av en 308w med olika kolvar och sikten men det hade inte varit ett dugg praktiskt. Som synes är jag något mer aktiv än de som sitter på pass 6-7 gånger om året och därmed hävdar att en 6,5 och en hagel är allt som behövs. Jaktsäsongen går i min värld i vågor, men något slut eller början har den inte.
Publicerat Juli 26, 201411 yr Författare Sidelock: Tack, det var precis den här typen av svar jag var ute efter.
Publicerat Juli 26, 201411 yr Av det jag har i skåpet som kommer med regelbundet så: Benelli halvauto kal 12, för fågeljakt och banskytte. HVA sbs kal 12 för mer rörlig fågeljakt och när jag vill slippa leta hylsor. Brno 453 22lr för övning. HVA 649, 9,3x62 all kuljakt. Står även en kombi 12x6,5 och en reservstutsare i 6,5 i skåpet men dom använder jag aldrig. Så 4 bössor anser jag att jag behöver för den jakt och övrigt skytte jag bedriver. /Markus
Publicerat Juli 26, 201411 yr frågan är "KAN MAN HA FÖR MÅNGA VAPEN" svar nej det kan man inte . har själv 15 st ,men vill ha fler, å tänker skaffa fler . sun flower byt gumman mot en bössa det skulle jag göra om min tant sa så åt mig.. :thumbsup:
Publicerat Juli 26, 201411 yr Författare frågan är "KAN MAN HA FÖR MÅNGA VAPEN" svar nej det kan man inte . har själv 15 st ,men vill ha fler, å tänker skaffa fler .Fast det är ju en helt annan fråga. Självklart får man ha hur många vapen som helst. Det jag var ute efter var mer om inte flera bössor egentligen gör samma jobb.sun flower byt gumman mot en bössa det skulle jag göra om min tant sa så åt mig.. :thumbsup: Har inte hittat nån vapenaffär som tar tjejer i inbyte bara. Skämt åsido så inser jag ju att jag inte är lika macho som vissa i den här tråden. Klart jag ska prioritera att köpa ett nytt vapen som gör samma jobb som ett jag redan har framför att ge ungarna mat och kläder. Tack för att ni hjälpt mig se ljuset. Känsliga saker det här med manlighet...
Publicerat Juli 26, 201411 yr Kaliber 20 bock används i sammjakter där inte en halautomat uppskattas. Rörlig jakt med hund på Gotland. 12 halautomat jakt på fågel från gömsle där de är svårt med ett brytvapen. Sjöfågel Drilling 20/8x57jrs Jakt med wachtel då de kan komma allt. Kombi 12/222rem Vakjakt på räv tidigare jakt på rådjur. Där drillingen tagit över. 308win Vakjakt i alla former lockjakt. Med en 3-12x56 Aimpoint till drev jakt. Hundförarbössa, eftersök mm 9,3x57 Hundförar bössa och eftersök. De jag skulle vilja ha är en 22lr, dubbelstudsare, en klass 2 studsare och en hagelbock. Sen skulle jag klara mig. S
Publicerat Juli 26, 201411 yr Det är därför man ska leva som särbo o göra som man vill Då mitt intresse är 0 för älg-rå-gris så är min garderob full. 22-250. 12-76 17HMR mVH.
Publicerat Juli 26, 201411 yr 20-30 st vore lagom för det första, vad man än har behöver man en backup, så där dubblar man rakst vad man behöver ha för som det är så är det både jobbigt och tar lång tid att få tag i reservdelar eller fixa fle sedan måste man ha så det passar dom olika jakterna och då är 10 minimum