Publicerat Augusti 4, 201411 yr EGENTLIGEN behöver jag ingen bössa alls, jag har ett förvärvsarbete som mer än nog betalar för mat och för hyra (lite Ebba Grön där). Men eftersom jag gärna bedriver viltvård i form av jakt behöver jag 4st bössor för den jakt jag bedriver idag; Argon för drev och smygjakt, T3:an för vakjakt på främst gris, 22:an för mängdövning samt smådjur på gården, 12:an främst för fågel. Nu har vi ju även "lite" problem med bl.a. bäver och där tänkte jag mig inom en snar framtid en dämpad klass 2, då hästar inte direkt är stormförtjusta i höga knallar. Jag får väl i detta sammanhang låta göra gällande att jag är rätt nybakad och säkerligen kommer att behöva minst 10 bössor till inom ett par år, det svåra där blir väl att övertyga tillståndsenheten - för om frugan bryr sig om antalet bössor i skåpet, ja då börjar jag säkert bry mig om antalet hästar i stallet!
Publicerat Augusti 4, 201411 yr OK jag återkommer iom att jag är vid ett tangentbord och inte en platta, hagel, 1 en tung hagelbock kal 12 för stationär jakt där det är frågan om volymer och en auto inte är passande eller kan brukas 2 en hagel auto kal 12 för jakt där stål är ett krav och eller där man skjuter från gömsle och det helt enkelt är enklare att hantera en auto 3 en kal 20/28 hagelbock för den trevliga rörliga jakten i tillvaron, gärna långa pipor men lätt 4 en svs kal 16 för trampjakt, en klassisk engelsk i utförande iom att jag sällan jagar på detta sätt och behöver en, 1 vacker pang hemma kulvapen 1 22 LR, för städning av saker, för viss träningsskytte 2 klass 2 vapen, 6XC och eller någon annan 6 mm sak för att kunna nå långt ut med precision 3 klass 2-1 vapen, 6,5x47L i en lättare variant avsedd för det lite större klass 2 viltet samt med knapp marginal klass 1 vilt, typ en dov på vakjakt 4 klass 1 vapen, en 308 Win, ett drevjaktsvapen för all skogs och slaskjakt 5 klass 1 vapen, en 6,5 4S, ett genuint långhållsvapen för all form av jakt som skall utföras ex contrario mot JRF:s policy dokument 6 klass 1 vapen en 338 LM, ett sant magnumvapen som leverar allt den energi i viltet som krävs i framtiden när vi är begränsade till helmetallkulor. Snabbt, direkt och spontant, ge mig en timme och ett par koppar the till samt en god bok och jag skulle kunna lägga till minst 10 till för den blandade jakten osv. /Christian
Publicerat Augusti 4, 201411 yr Förutom dom 9 jag redan har så skulle jag behöva 3 till för att bli riktigt komplett,samt ett knippe pipor. /Mike
Publicerat Augusti 4, 201411 yr slutstycke ska vara licenspliktigt enligt våran licenstant, även till r93 Slutstyckshuvudet: ja det är licenspliktigt med individuellt nummer. Slutstycket( med slagstift, skenor, slutstyckshantag mm) : nej, det är inte licenspliktigt. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Publicerat Augusti 4, 201411 yr OK jag återkommer iom att jag är vid ett tangentbord och inte en platta, hagel, 1 en tung hagelbock kal 12 för stationär jakt där det är frågan om volymer och en auto inte är passande eller kan brukas 2 en hagel auto kal 12 för jakt där stål är ett krav och eller där man skjuter från gömsle och det helt enkelt är enklare att hantera en auto 3 en kal 20/28 hagelbock för den trevliga rörliga jakten i tillvaron, gärna långa pipor men lätt 4 en svs kal 16 för trampjakt, en klassisk engelsk i utförande iom att jag sällan jagar på detta sätt och behöver en, 1 vacker pang hemma kulvapen 1 22 LR, för städning av saker, för viss träningsskytte 2 klass 2 vapen, 6XC och eller någon annan 6 mm sak för att kunna nå långt ut med precision 3 klass 2-1 vapen, 6,5x47L i en lättare variant avsedd för det lite större klass 2 viltet samt med knapp marginal klass 1 vilt, typ en dov på vakjakt 4 klass 1 vapen, en 308 Win, ett drevjaktsvapen för all skogs och slaskjakt 5 klass 1 vapen, en 6,5 4S, ett genuint långhållsvapen för all form av jakt som skall utföras ex contrario mot JRF:s policy dokument 6 klass 1 vapen en 338 LM, ett sant magnumvapen som leverar allt den energi i viltet som krävs i framtiden när vi är begränsade till helmetallkulor. Snabbt, direkt och spontant, ge mig en timme och ett par koppar the till samt en god bok och jag skulle kunna lägga till minst 10 till för den blandade jakten osv. /Christian inga combi vapen ?
Publicerat Augusti 4, 201411 yr tror lungt att man kan säga att man "ALDRIG KAN HA FÖR MÅNGA VAPEN " har 15 st å lovar att jag ska skaffa fler ..
Publicerat Augusti 4, 201411 yr 4st klass 1 6,5a rådjur hjort mm pyrshjakt 30-06/308 drevjakt o älg o gris mm 9,3-62 vakjakt 9,3-74 dubbelstudsare hundförarbössa/gå mkt 1 drilling 20/20 7,57r bland jakt 12 bock för bana och fint väder jakt 12 bock eller svs.. gött att ha en slit o släng när man skall gräva efter grävling osv, 20 svs/bock när man skall gå mkt 410 småt o gott mink bla 22l övning o småfågel 223 = gött att ha en 22wmr perfekt att kunna skjuta en fågel som är i vattnet på en bit längre bort än vad haglet fixar^^ revolver minimum 2 skott,, en derringer hade vart nått. hade lätt kunnat tänka mig, men hade jag fått hade min garderob sett ut såhär nånting , 223 hade kunnat försvinna om jag var tvungen
Publicerat Augusti 4, 201411 yr I skåne och VG är det över 20 veckor......... /T sä det stämmer att skåningar är sävliga?
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Hur många jag egentligen behöver.. ALLA! :-D telefonskrivet älskar denna tråden gud förbjude att skjuta något med fel vapen. (givet att det tillhör minst tillåten klass) jag behöver två en 30-06 och en 22lr. däremot både önskar jag att ha och har fler vapen än så men det hade räckt väl. vill dock påpeka att jag har jag full förståelse för att det ställer lite mer krav på garderoben om man har lite bredare användning av sina vapen än jag som är en svenssonjägare utan intresse av både hagel och långhållsskytte.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr älskar denna tråden gud förbjude att skjuta något med fel vapen. (givet att det tillhör minst tillåten klass) jag behöver två en 30-06 och en 22lr. däremot både önskar jag att ha och har fler vapen än så men det hade räckt väl. vill dock påpeka att jag har jag full förståelse för att det ställer lite mer krav på garderoben om man har lite bredare användning av sina vapen än jag som är en svenssonjägare utan intresse av både hagel och långhållsskytte. Antar att månggifte oxå ligger högt på mångas lista
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Antar att månggifte oxå ligger högt på mångas lista Flera fruar köper ju fler skor=fler vapen!