Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäver!

Featured Replies

Publicerat

Jag och en kompis har just börjat jaga bäver och jag undrar hur det blir om man skjuter bävern och den ramlar ner i vattnet. Flyter den eller hur blir det?  :- Ån som vi jagar vid har rätt höga brinkar och bävern går upp på land genom gångar. Så det finns ytters få platser att skjuta på den som den kan tänkas ligga kvar på utan att den rammlar i vattnet.

Publicerat

Ja den flyter oftast en liten stund. Dock så ligger den mycket lågt i vattnet, knappt att den syns, och den sjunker i regel efter nån minut. Så om det är djupt eller strömt är det jävligt snabba ryck som gäller.

Har själv mer än en gång slitit av mig kläderna och simmat över älven innan krutröken lagt sig. Det är ganska kallt i mars.

Lycka till.

Publicerat

nu kanske jag får stryk här men jag tycker bäverjakten blir för lätt om man skjuter dom i vattnet.

det blir mer utmaning om man försöker ta dom på land .

risken är ju också ganska stor att man tappar den om den skjuts i strömmande vatten.

Publicerat

Kan nog vara så! :-

Men jag får nog ta dom i vattnet iaf för att jag har bara en liten liten bit som den kanske går upp på iom att hyddan ligger på andra sidan

och inte är min jakt mark :( Frågan är ju bara, hinner jag springa runt dammen och ta upp bävern innan den sjunker ??? ???

Ligger här på "min" sida hyddan är vid det liggande trädet längst upp till höger

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?ac...tach=2777;image

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?ac...tach=2778;image

Publicerat

kan du inte få tillgång till marken bredvid det är ju inte många som vill ha bäver på sin mark.

jag hade inte skjutit i vattnet den kan vara svårare än man tror att få upp när det är så brett.

Publicerat
kan du inte få tillgång till marken bredvid det är ju inte många som vill ha bäver på sin mark.

jag hade inte skjutit i vattnet den kan vara svårare än man tror att få upp när det är så brett.

Jag har försökt men ICKE  :( dom kanske tror att ger man fingret tar man hela handen...... ???

Publicerat

surt ja så funkar det inte här.. du kan pröva att vaka med en polare så han kan ta bävern på en gång efter skottet. jag har gjort en mega-lång huggkrok den är inte dum att ha.

Publicerat

Har du inte tillgång till apportör? Både labb och vorsteh och alla större vattenapporterande hundar klarar att dra iland en bäver åt dig.

Publicerat
surt ja så funkar det inte här.. du kan pröva att vaka med en polare så han kan ta bävern på en gång efter skottet. jag har gjort en mega-lång huggkrok den är inte dum att ha.

Krok är bra! Jag har ett teleskopspö med en stor krok på (finns på fiskeaffärer) - det funkar alldeles utmärkt!! Se till att du inte tar ett för vekt spö bara, då kan det vara svårt att få styrsel på det.......

Publicerat

Jo, jag har spö med krok och så brukar Jrz här på forumet vara med !!

Tyvärr så har jag ingen hund som är tränad för det, har en dansk-svensk gårdshund!!

Jag har dessutom provat det som skrevs (tror det var här på forumet) att mata dom med äpplen ???

Och det funkade :o dom har varit och käkat upp alla 8)  Så nästa gång jag åker upp kommer det finnas ett rejält lass

med äpplen dagen innan. Dom läggs både i vatten och en bit upp på land!! Sen är det förhoppningsvis bara att vänta in gryningen 8)

Får bara hoppas att dom inte är några turbo ätare så att äpplena är slut  och bävern sover ruset av sej när solen går upp >:(

För det är ju så man själv brukar göra ;D ;D ;)

Publicerat

Jodå Det var jag som skrev om äpplen. Informationen har jag fått av en kompis som jobbat som cowboy och professionell trapper någonstans over there.

Publicerat
Jodå Det var jag som skrev om äpplen. Informationen har jag fått av en kompis som jobbat som cowboy och professionell trapper någonstans over there.

MYCKET bra tips... ;D 8)