Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7mm rem magnum och 61 cm pipa?

Featured Replies

Publicerat

Letar efter nått flackskjutande tills nästa afrikatripp.

hittar 7mm rem till helixen MEN pipan kan bara fås 61 cm lång, är inte det kort?

Jag trodde att 63-66cm var i kortaste laget?

Om jag tänker rätt och inte köper en så kort pipa, så funderar jag på en pipa till blasern, vad sägs om 338-06(jämfört med 7mm rem)?

Publicerat

Det är definitivt i kortaste laget och så även 66 cm. Det funkar men blir en jäkla knall.

338 Win Mag torde vara det optimala i en Blaser - då får du 65 cm pipa och samma mynningstryck som en 308 med 50 cm pipa.

Har du redogjort för din senaste resa nånstans? Jag hittade några trofébilder på en glad ozzian samt lite expanderade kulor. Vore kul att läsa om lite mer iakttagelser från din sida.

Publicerat
  • Författare

Jag ska försöka få tid o lust för en reseskildring, men jag ska ner igen så riktigt nöjd vart jag.

Jag ska ha en 375pipan igen, därför letar/söker jag en flackar att komplettera med.

338-06 verkar fin med 180-200 grainskulor men nackdelen är ingen köpe ammo, därav fundering på 7mm rem.

Publicerat

Enligt quickload ligger mynningstrycket med 62 cm pipa någonstans lite över 800 bar (Med en rejäl dos MRP i patronen), att jämföra med ca 600 bar för en 308 Win med 51 cm pipa (Minns ej de exakta värdena). Med andra ord är det, precis som Exabit säger, en rejäl knall.

För att nå liknande mynningstryck som en 308 Win med 51 cm pipa krävs för 7mm Rem Mag omkring 80 cm pipa, vilket naturligtvis är en omöjlighet på en jaktbössa. Nästan alla laddrecept i laddböcker från kultillverkare utgår också från 66 cm pipa så man får väl dessutom räkna med att tappa en del hastighet jämfört med publicerade data. 7mm Rem Mag är nog den patron som är mest overbore bland de relativt vanliga kalibrarna.

Har en T3 Lite i 7mm Rem Mag som har 62 cm pipa och jag tycker att knallen är rejält störande vid helt avslappnat skytte, dvs när inget adrenalin strömmar till, som vid jaktskott. Det påverkar inte grupperna dock när jag provat ut laddningar. Men kan tänka mig att många skulle uppleva knallen som rätt störande och det är väl högst personligt vilka effekter det får.

My five cents...

PS. 338-06 kan nog vara ett bra alternativ, med rätt kulor med lågt luftmotstånd borde den lätt vara tillräckligt "flackskjutande" för jakt upp till 200-250 m.

Här kommer lite data enligt JBM Ballistics med inskjutningsavstånd 100 m:
Miljö: Temp 20 C, lufttryck 1013 mbar, luftfuktighet 50 %, vind 2 m/s från kl 3

7mm RM med 150 gr Swift Scirocco (En av de mest flackskjutande kombinationerna för kalibern, mynningshastigheten är satt till 930 m/s vilket nog är hyfsat realistiskt max för 61 cm pipa)

100 m; drop 0 cm; vindavdrift 1 cm
150 m; drop 2.5 cm, vindavdrift 2 cm
200 m; drop 9 cm, vindavdrift 3 cm
250 m; drop 18 cm, vindavdrift 5 cm
300 m; drop 32 cm, vindavdrift 7 cm

338-06 med 200 gr SST (lätt kula med lågt luftmotstånd, mynningshastighet satt till 860 m/s, ta det för vad det är, en gissning om maxladdning)
100 m; drop 0 cm; vindavdrift 1 cm, anslagsenergi ~4050J
150 m; drop 3.5 cm, vindavdrift 2 cm, anslagsenergi ~3750J
200 m; drop 11 cm, vindavdrift 4 cm, anslagsenergi ~3450J
250 m; drop 24 cm, vindavdrift 6.5 cm, anslagsenergi ~3150J
300 m; drop 41 cm, vindavdrift 9.5 cm, anslagsenergi ~2900J, anslagshastighet 660 m/s (väl tillräckligt för expansion)

338-06 med 225 gr Accubond (tyngre kula med mycket lågt luftmotstånd, mynningshastighet satt till 795 m/s, dvs maxladdning)
100 m; drop 0 cm; vindavdrift 1 cm, anslagsenergi ~4000J
150 m; drop 4 cm, vindavdrift 2 cm, anslagsenergi ~3750J
200 m; drop 13.5 cm, vindavdrift 4 cm, anslagsenergi ~3450J
250 m; drop 28 cm, vindavdrift 6 cm, anslagsenergi ~3200J
300 m; drop 47 cm, vindavdrift 8.5 cm, anslagsenergi ~3000J, anslagshastighet 640 m/s (tillräckligt för expansion)

Framförallt hur flackskjutande kalibrarna är skiljer det mycket. Men det skiljer inte så mycket mellan tung och lätt kula i 338-06, varför jag skulle gått på den bondade tyngre kulan med mycket lågt luftmotstånd för större chans till genomskott och lättare spårning och garanterad effekt på korta håll där anslagshastigheten är hög, även om Accubond finns i 180 gr (med okej luftmotstånd, men siffrorna lär se sämre ut) och 200 gr (hyfsat luftmotstånd, också med samma reservation), alternativt en 185 gr Barnes TTSX (Lätt kula med lågt luftmotstånd), om man gillar kopparkulor. Det beror ju lite på vilket vilt som ska jagas också, Zebra = tung kula, Springbock = lätt kula, ungefär, tänker jag.