Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på handkikare mottages

Featured Replies

Publicerat

Jag inser att jag kommer behöva en lite bättre handkikare inom kort.

Just nu har jag något som jag hittat i en låda hos mina föräldrar 8x21 troligtvis inköpt i Ullared. Inte hos Wildmark utan på det stora gula varuhuset.

Jag tänkte unna mig nåt i prisklass 500-1000kr

Litenhet är viktigt då den riskerar att lämnas hemma annars.

Publicerat

Kika på märken som nikon, bushnell, barr&stroud :)

Publicerat

Jag inser att jag kommer behöva en lite bättre handkikare inom kort.

Just nu har jag något som jag hittat i en låda hos mina föräldrar 8x21 troligtvis inköpt i Ullared. Inte hos Wildmark utan på det stora gula varuhuset.

Jag tänkte unna mig nåt i prisklass 500-1000kr

Litenhet är viktigt då den riskerar att lämnas hemma annars.

Hej!

Om du behöver en bättre så satsa lite mera pengar...Alternativt köp en bättre begagnad.

Mvh Fredrik

Publicerat

Jag köpte en Zenith för många år sen, hyfsad för den pengen. Men vist hade man haft 4-lök då hade det blivit en swarre, säger bara VILKEN SKILLNAD.

Publicerat
  • Författare

Ni har nu nämnt de två alternativ jag kollat mest på. Zenith verkar ju vara hyggligt populär bland fågelfolket och duger det att kolla fåglar borde den funka hyggligt till övrigt vilt också. Prisvärt verkar det ju vara iallafall.

Det jag är mest sugen på för tillfället är dock att köpa en begagnad tysk militärkikare på tyska eBay. Steiner ska väl vara rätt bra om jag fattat det hela rätt.

Publicerat

Ligger 4-5 Steiner 8x30 på tradera för bra pengar. Det är tyska armyshop.de som annonserar. Jag har handlat därifrån, mycket smidigt :)

Publicerat

Köpte en hygglig, men aningen rapplig handkikare på Hylte lantmän för ett par år sen,en 8x32, helt ok optik för pengen, fick ok betyg i Jaktjournalen.

Har den i bilen, den är helt ok.

Publicerat

Såg en Steiner på rea i MediaMarkt Barkarby för ett par timmar sedan, vill minnas att det var en 10x25 eller så. Nedsatt 2000 spän till 2700. Jag är ganska fullinvesterad (överinvesterad?) i optik, men höll på att slå till ändå. 

Publicerat

De små Steiner eller 8x30 utrangerade mil kikarna är rätt bra, i forntiden köpte jag en hel dröse av dem på egun och sålde vidare på tradera, jag gillade dem verkligen, sörjer lite att jag inte sparade ett bra exemplar till mig själv,

de skall kosta som Bohman anger runt 800 kr.

Bengt- överinvesterad, skämtar du, du har för lite optik, för att öppna butik. dvs/Christian

Publicerat

Svärmor köpte en helt modern Swarowski på auktion, som ny. Gav c:a 1500 istället för typ 23 000. Det finns bra köp där ute, om man har tur och vet vad som är vad...

Publicerat

Jag har bara gott att säga om Hensoldt Fero D16, 8x30.

Hittade efter lite letande en från Tyskland som hade laserskyddet bortplockat, men avståndsindikatorn (som inte stör mig) kvar till bra kurs. Den beskrevs som mindre gott externt skick, men optiskt bra och var den klart billigaste jag hittade utan filter. I de dialoger jag haft med Tyska säljare har de varit nästan lite väl noga att påpeka eventuella skavanker, så när kikaren väl kom var den förvånansvärt trevlig.

Den är lite dyrare än du tänkt, landade runt 1500kr inklusive frakt, och lite större, men i mina ögon är det en bra allroundkikare och den får följa med varje gång jag jagar. 

Publicerat

Svärmor köpte en helt modern Swarowski på auktion, som ny. Gav c:a 1500 istället för typ 23 000. Det finns bra köp där ute, om man har tur och vet vad som är vad...

Gaahhh... Sådant där ger mig tvångstankar. Jag försöker verkligen känna att "vad roligt för din svärmor" men det blir bara bitterhet över att det inte var jag själv som gjorde det fyndet  :blush:

Publicerat

Beställde precis en ny Steiner Wildlife Pro 8x30 från Tyskland. Bra pris! Hoppas det känns lika bra när den väl är hemma :)

Några tankar om denna?

Publicerat
  • Författare

Jag lät snålheten bedra visheten och beställde en Focus Hunter 8x32 för 499:- med tanke på att kikaren jag har nu är i klass "toarullar med gladpack till linser" så bör det bli ett litet steg i rätt riktning.

Efter årets inköp av vapenskåp, .308, kombi, hagel, 22:a och diverse tillbehör och jägarexamen så börjar jaktbudgeten bli lite tajt...

Publicerat

Typ alla kikare fungerar bra i dagsljus men ska man spana i skymning är en kikare som kostar 1000 kr ny riktigt kass i jämförelse med en begagnad kvalitetskikare för 2-4000 även om den är 30 år gammal. Värt att tänka på om du tänkt pyrscha med den.

Publicerat

Jag har köpt mig tre begagnade kvalitetskikare för rimlig kurs på bl.a Ebay och eGun, en Leica 10X25 för ca 2500:-, en Swarovski Habicht 7X42 för 2000:- och en Optolyth Alpin 10X50 för 700:-. 

En fd. Bundeswehr-kikare i 8X30 borde du hitta online för rimliga penningar..En bra allroundkikare..

Publicerat

Det har förekommit en del zeiss/hensoldt kikare på blocket det senaste. Mer prisvärda kikare hittar man nog inte....

• 7 years later...
Publicerat

Tråd lyft på Hensoldt/Zeiss D16 vad kan dom stå i idag för en kikare i utmärkt skick utan skador, mer eller mindre perfekta linser?