Publicerat Juli 29, 201412 yr Hejsan om denna ligger i fel ämne så får admin ursäkta och genast flytta tråden, Denna tråd har två syften, för det första att jag skall bli en bättre skytt, för det andra och kanske lite viktigare, att skaffa mig kontakter som nybliven jägare. Låt mig förklara. Som nybliven jägare med rätt så stor brist på likasinnade kamrater i närområdet så behöver jag en massa hjälp, framförallt så oroar jag mig för skyttet. Jag tänkte så här att någon vänlig själ som är duktig på att skjuta och besitter någon form av pedagogik kanske vill hjälpa mig med det på köpet så får man ju umgås med mig och det är ju rackarns trevligt. Jag tänkte så här att någon som känner sig manad här i Göteborgs området träffar mig på lämplig skjutbana och visar mig alla tricks och knep. Som motprestation så pyntar jag en låda ammunition så den som blir min lärare också får skjuta. Upplägg och så vidare kan vi ju diskutera fram Hade gott/Eric
Publicerat Juli 29, 201412 yr du försöker göra två saker samtidigt..... I dina kläder skulle jag gå med närmsta möjliga jaktskytteklubb - för att du ska skjuta en hel del framöver och för kontaktnätet. Det brukar ge en hel del att fika på banan om man är grön.... Vad gäller instruktörer så är lite för många kallade, och lite för få utvalda. Det är fasansfullt lätt att man lär ut som man lärt in - det kan nu fungera - om man likadan som läraren - men det kan lika gärna bli fetfel. Det som skiljer en bra instruktör från en bra skytt är att den första ser vad skytten har för förutsättningar och leder skytten utifrån det, en bra skytt kan skjuta (men inte nödvändigtvis lära ut annat än hur hen lärt sig). Så leta hellre upp en riktigt bra instruktör - och åk dit. I ditt fall åker du till Susegården i Halland. /T
Publicerat Juli 29, 201412 yr Gissar att det blir ganska mycket billigare att ta hjälp av en instruktör i början. Som pmt skriver, det finns många"instruktörer" på våra skjutbanor. Kan bli bra, men kan lika väl leda till att du lär in ett felaktigt beteende, som kommer göra det dubbelt svårt att göra rätt. Vet av egen erfarenhet, då jag är självlärd, och gör det mesta fel... mvh/Urban
Publicerat Juli 29, 201412 yr ....... Vet av egen erfarenhet, då jag är självlärd, och gör det mesta fel... mvh/Urban Delvis självlärd och delvis lärd av en farbror som hade långt mer fel än rätt. Jag har hållit på och försökt rätta till de misstagen de senaste 20 åren eller så....... /T
Publicerat Juli 29, 201412 yr Har själv skjutit några gånger för instruktör, och skjuter ordentligt sämre efteråt. Känns som det blir varken hackat eller malet, då jag fortfarande skjuter utifrån min egen "felinlärda" motorik, som jag försöker få ihop med instruktörens "förbättringar" Därför tror jag det är viktigt att skjuta mycket för en duktig instruktör i början, så man under den egna träningen inte hinner befästa ett felaktigt beteende. Skulle själv behöva skjuta för en instruktör som förbättrar mitt skytte utifrån mitt egna beteende... mvh/Urban
Publicerat Juli 29, 201412 yr Författare Var inne och kollade på sidan nu och dom verkar väldigt duktiga och seriösa, men det verkar bara gälla hagelskytte, stämmer det eller är jag helt analfabet? Är först och främst kula som jag är intresserad av så här i första hand, har ni möjligen något tips om var man skall vända sig eller är det Google som gäller och hoppas att man hittar något bra? Tack på förhand / Eric
Publicerat Juli 29, 201412 yr Kulskytte? Va e de? Skämt å sido. Dom har mig veterligen kulskytte också. Annars är det kolla upp FSR har verksamhet i din närhet - så du lär dig grunderna - ordentligt. Jaktskyttet kommer när det gäller kulskytte EFTER att man behörskar grunderna i ligg, knä och stå. /T