Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det någon av er som använder Arxus major o hur nöjda är ni med dom?

Featured Replies

Publicerat

Jag håller på o söker efter ett par stabila o bra kängor med högt skaft.

Jag har provat lite olika sorter på Jaktcenter, Kalix idag o fastnade för Arxus Major.

http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=43_68&product_id=231

Är det någon av er som har dessa o kan ge mig ett utlåtande om det är ett bra el. dåligt köp?

Publicerat

Arxus är mjukare i sulan än meindl vilket jag tycker är bra, bättre fäste i stenig terräng.

Men på platt mark är meindl nog bättre, i min värd då!

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Inväntar fler svar.

Jag är ute efter en känga med mjuk sula o skinn eftersom min andra tå jämte stortån är 5-6 mm längre än stortån vilket ställer till med bekymmer vid skoköp för mig. :sad:

Publicerat

Haft ett par sådana.

Lätta och sköna att gå i men blir de blöta är det ett h-vete att torka...

Mina plurrade jag med första dagen på älgjakten, då haft dem i en vecka...

Fick in vatten mellan membranen, de har dubbla vill jag minnas..

Torkade inte på flera veckor....

De höll nog ett par år men som alla membrankängor så börjar de läcka förr eller senare..

Billigare varianter av membrankängor håller för mig knappa halvåret.

Dyrare 1,5-2 år... 

Går numera med mina 20-25 år gamla lundhags och har ett par grotexstrumpor i om nu persedelvården strular vilket det alltid gör för mig  :yes:

De funkar kalasbra helt enkelt, inget jävla membran som läcker. Smörjer man ordentligt håller de tätt oxå.

Skulle man slarva så löser ett par grotexstrumpor det hela till överkomligt pris.

Men de är jag det.... går kanske lite mer än vanlige jägaren, inga 50 m från bilen till tornet om man så säger..  :cool:

Publicerat

Har också tröttnar på membran kängor testat det mesta bl.a. Arxus och nu senast Härkilas. Köpt ett par Jörnkängor som ska testas till hösten. Bra ide med goretexstrumpor. Är det riktigt blött kör jag med gummistövlar hittad ett par som var rätt stadiga i lästen. 

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! :smile:

Vi får se vad det blir nu då.

I något fabrikat fick jag med nöd o näppe ned foten i. :sad:

• 3 weeks later...
Publicerat

Har haft både meindel och major kängan, bägge började ta in vatten ganska fort efter garantitiden, köpte majorkängan pga dubbla goretex membran med tanke att de skulle hålla längre men icke, det enda man fick på posten så att säga var en mycket varmare sko, skulle nästan kunna ha en gummistövel istället och som ovannämda skribent skriver, torkar nästan aldrig med en ej allt för förnäm doft. Nä i min värld finns det endast skalkänga.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret, men tyvärr är det för sent. Jag håller på o gå in mina nu o jag har även varit till ortopedteknikern o fått sulor efter mina fötter till dom.  :thumbsup: