Publicerat Oktober 4, 200619 yr Vet nån om hur det skulle funka och frilansa till någon jakt-tidning? Tar dom emot material från folk utanför deras redaktioner? MVH T.S
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Bara att testa! Satsa på att ta bra bilder med hög upplösning, har inte koll på exakt hur stora bilderna ska vara. Min kära hustru har ställt in vår kamera så det ska fungera sen är det bara att köra. Första gången jag skrev så chansade jag, vi tog bilder och skrev om en jakt och fick in det. Sen ringde tidningen och undrade om jag kunde skriva igen ;D Iofs så har vi bra kontakter och hustrun har jobbat rätt många år som journalist på Svensk Jakt men tja det är bara att skriva och skicka! Mvh!
Publicerat Oktober 6, 200619 yr okey Låter kul. Måste ta och prova nån gång. Artiklarna i vissa tidningar verkar inte vara allför avancerade att skriva, om man tar lite tid på sig. Tack för tipset! MVH T.S
Publicerat Oktober 7, 200619 yr T.S, jag tog upp det vi snackade om med min lärare i media här om dagen. Han menade att först och främst ska man "sälja sig själv" och berätta lite om vad man vill framföra, dvs ett CV kan man säga. När man skriver själva artikeln så skriver man bara rakt upp och ned, sattsa på ett lagom antal högupplösta bilder, helst med förklaring till. Sen är det tidningens jobb att redigera och knopa ihop layouten i själva tidningen och välja ut vilka bilder de vill använda. Kort och gott, enligt honom så ska jag först sattsa på att knopa ihop artiklar, ta med till skolan och visa för enligt honom den mest kritiska människa han känner, nämligen din lärare Sten P (tror du har han?) Därefter ta kontakt med diverse tidningar och hitta en som är intresserad av artikeln. Skriver man nått av läsvärde så borde ju någon nappa När vi ändå är inne på det här, vad tror ni moderatorer och speciellt Mats om nån artikelhörna här på forumet? Eller varför inte en tävling där en utvald jury väljer ut den/de bästa artiklarna och publiserar de på jaktsidan.se? Mvh Jonas
Publicerat Oktober 7, 200619 yr T.S, jag tog upp det vi snackade om med min lärare i media här om dagen. Han menade att först och främst ska man "sälja sig själv" och berätta lite om vad man vill framföra, dvs ett CV kan man säga. När man skriver själva artikeln så skriver man bara rakt upp och ned, sattsa på ett lagom antal högupplösta bilder, helst med förklaring till. Sen är det tidningens jobb att redigera och knopa ihop layouten i själva tidningen och välja ut vilka bilder de vill använda. Kort och gott, enligt honom så ska jag först sattsa på att knopa ihop artiklar, ta med till skolan och visa för enligt honom den mest kritiska människa han känner, nämligen din lärare Sten P (tror du har han?) Därefter ta kontakt med diverse tidningar och hitta en som är intresserad av artikeln. Skriver man nått av läsvärde så borde ju någon nappa När vi ändå är inne på det här, vad tror ni moderatorer och speciellt Mats om nån artikelhörna här på forumet? Eller varför inte en tävling där en utvald jury väljer ut den/de bästa artiklarna och publiserar de på jaktsidan.se? Mvh Jonas Låter som ett jäkla roligt förslag! Då kanske vi skulle få se fina bilder från olika--och kanske lite ovanligare--jakter med spännande texter därtill!
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Se till att ta bra bilder! En kompis tog kanonfina bilder och skrev som en kratta och det slutade med att tidningen tog bilderna men sket i texten.. Man skriver i ett vanligt worddokument och sen bifogar man bilder på cd och därefter även ett dokument med bildtexter.. Sen skickar du det till tidningen. Visst revirpinkeri förekommer så välj en tidning och satsa där, får du inget napp där så tar du nästa. Mvh!
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Låter härligt Jepp Jonti, har Steen i åtmistone 2 ämnen Bland dom skönaste människorna jag träffat, måste ta ett snack med honom imorn. Får kameran inom dom närmaste dagarna, ska satsa på fota mycket under toppjakten iår, fast det blir ju oftast inge större resultat så det kanske inte är så värt o börja satsa på en artikel om det, men visst kan man ha me ett litet block i fickan och skriva nåra minnesanteckningar osv.. Skulle vara fint om man fick till det nån dag under jakten på fjällripa, där skulle man ju kunna skriva en ganska interesant artikel och oftast är miljöerna väldigt fotografering-vänliga Tack för alla tips!
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Jepp, har lite idér som vi kan koka ihop vid tillfälle. Sen så kanske Hipshots fruga kan tänka sig att hjälpa till med sina kontakter om vi skriver nått av värde? : :-* Mvh Jonas
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Jaha ja det kanske hon kan ja? Maila direkt till tidningarna så ska det nog funka.. Lämna block och penna hemma dock, satsa på bilderna! Bäst blir det om man skriver några dagar efter jakten tycker jag. Försök inte heller få med varje enskild detalj utan satsa på helheten på något sätt. Jag skrev ett reportage till en medlemstidning om en jakt på Gotland.. vart superknas, försökte få med alla övningar under tre dagars jakt i texten.. ingen höjdare :-[ Till min stora överaskning så tog de reportaget iaf!!! Mvh!
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Hipshot, tack för värdefulla tips! Kameran har börjat bli en självklarhet vid jakten numera, så vi får hoppas på värdefulla bilder
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Tänkte mer på att man kan anteckna lite känslor och lite stödord för det man ska skriva texten vid ett senare tillfälle. Ex kylan kan ju kännas på ett visst sätt ibland, som man sen glömmer när man sitter vid brasan. Istället för att man skriver "bitande kylan.." som i stort sett alla reportage. Men du har helt rätt att det får inte bli för tjockt med fakta, en liten balansgång i sig. Men håller med er att bilderna är allra viktigast, utan dom får man ju inte in rätt känslan. Måste också passa på att tacka Hipshot för alla tips! MVH T.S
Publicerat Oktober 10, 200619 yr T.S.. Har du skrivambitioner så fråga dej själv om du verkligen glömmer såna där fenomen? Jag gör det inte.. de här miljöskildringarna är ju rätt speciella och de etsar sig fast på näthinnan så pass så det känns inte som ngt problem. Blocket och pennan behöver du dock om du jagar i sällskap av andra.. Namn och platser samt namn på jyckar mm kan vara ruskgit vettigt att plita ned. Mvh!