Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför ska man ha åtel / fodra älg,svin råddjur?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle vilja fodra/åtla på tre ställen på min jaktmark som är ca 850ha, men all åtling är hittills förbjuden Om det inte finns gris som ska skjutas, då går det bra ett par veckor om grisen blir skjuten.

vad ska jag ha för taktik för att få jaktlaget att gå med på viss fodring, vill alltså bara sprida typ 2 hg per kväll så man har nånstans att passa!

jag äger en del mark själv och kan givet köra ut 10 ton betor där i höst för att få lite vilt på marken men det känns som en nödlösning.

jaktlaget är skiträdda att hundarna ska börja jaga gris på älgjakten, men förra året jagade vi fem ggr fyra ggr älg men det blev en grisjakt vid ett av dessa tillfällen, sen en gång grisjakt då vi sköt två grisar.

Det finns hyfsat med rå på marken.

Jag har alltså 850 ha men ingen jakt att tala om.

Publicerat

Åtla gör man ju för att kunna skjuta. Utfodrar man djur så är det i mina ögon oetiskt att bedriva jakt på ett sådant ställe, skulle ex. Aldrig utfodra rådjur en hård vinter för att skjuta dem vid en ensilagebal.

Finns det gris och du åtlar så finns det ju "en viss risk" att de blir mer stationära (ditt jaktlags farhåga, som jag Förstog det).

Om du vill ha åteljakt varför drar du inte igång det på din egna mark enbart? Finns ju ingen som kan säga något då (beroende på areal och uttag). Låter för övrigt som du inte får så stor konkurrens runt omkring. Du får ju till en början i alla fall möjlighet att förvalta stammen som du själv önskar?

Dra igång en åtel, hemma, bättre med kvalitet än kvantitet.

Blir det liv runt omkring så finns ju fler arrenden med som är mer tillåtande.

Publicerat
  • Författare

tack för svar.

jo jag vill ha åteljakt men helst  någon jakt överhuvudtaget, idag har vi nada!

jag vill som sagt ha in lite älg,gris på våra marker, även om 850 ha inta kan ha egna älgar grisar, det käns liksom värdelöst med dessa ha om det inte finns djur att jaga.

Ska ju hämta valpen nästa vecka så nästa år SKA vi ha fler djur, frågan är hur?

kommer för övrigt att arrendera mark på annat håll nästa år med tillåtelse att fodra, men inte detta år då hunden bara är valp!

Publicerat

Hög medelålder i laget ? Håller på Bratell, kör igång en spridare på din plätt om det finns plats.

Publicerat

Trist jaktlag.....byte kanske?

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Tack för input.

Det värsta som kan hända om jag åtar på min egen mark är då att jag blir utesluten från de andras jaktområde?

Publicerat

Ja det låter som att din enda chans till viltrika marker inom det tidsspannet. Är annan jaktmark. Har ni vilttomt på 850 ha, så lär det inte krylla av djur i områdena runt om?