Publicerat Augusti 1, 201411 yr Va på en påskjuten kulting inatt. Gick åt h-vete... Övertygad om att jag har noskvalster på hundarna... iofs är det inte lätt att va plott och enkelspårig.. men så jävla korkad kan inte ens de vara... inget va som det brukar....nästan lögn i h-vete att få henne att gå på rätt håll i löpan... i starten och flera ggr under resans gång bara vände hon 180 grader mitt i löpan och spårade bakåt... släppte henne när vi kom en bit bort från där alla andra grisar varit, verkade va en ensam liten där. Hon jobbade på med hade stora problem...hon hade förresten... jävulska problem att reda starten, typ 2-3 tim efter skott....Sugga med 6st 15 kg kultingar. En ljus kulting påskjuten. Tiken jobbade sig visserligen ändå 4 km i löpan och jag hittade en liten, liten bloddroppe där någonstans. Även en hel del blod i början. Men inte fan hjälpte det... Va så förbannad på kräket att jag nästan .... tänkte gräva ner henne på plats.... hur som så satte vi polarens hund på där vi bröt med min tik. Spårade en bit till, stor väg där. De kom ifatt gris men det va en stor en... som frustade och grymtade till 10 m från polaren. Inga små hördes eller skymtade. Vi bröt sen. Kom inte längre och släppa på polarens hund om kultingen fortfarande hängde med mor sin blir lätt knas. Hatar sånt här.... Kontaktat veterinär idag och får en kur mot noskvalster på måndag.
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Be veterinären kika om det kan vara en halsinfektion när du ändå är där. Ger liknande symptom som noskvalster men behandlas med antibiotika istället
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Behöver väl inte vara nåt heller Hunden kanske var ur form för dagen helt enkelt ,, Enkelt sätt att kolla borde vara att lägga ett viltspår ?
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Den hunden tar inte längre konstlade spår. Hon är allt för erfaren för att bry sig om sånt mer än några meter. Har provat många ggr för några år sen då jag tänkte ta några viltspårs 1:or med henne men det går helt enkelt inte... En dålig dag har hon aldrig haft. Viljan fans där som alltid, jaktlusten lika så, jobbade som fan, men typ... näsan gav nog fel signaler till skallen. Iofs är nog en plott... troligen inte den smartaste hunden i vår herres hage... Tagit fel på riktning i spåret förut men då bara varit att vända på henne så har hon gått rätt men denna gången gav hon sig fan på att grisen gått till skottplats inte därifrån... vände henne om säkert tio ggr bara i spårstraten... Och jag vet att grisen gick på det hållet.. spåret gick lätt att följa första biten med hjälp av blod och klövtramp. Halsinfektion, visst men skalla har hon inga bekymmer med. Men vet får kolla morgon. Jag har mina misstankar om vad som är smittkällan.... släktingars gulle grisar som minsann inte kan vara de som ger mina hundar noskvalster... De är dock de enda hundarna som mina träffat sen i vintras... Har väl hänt en två-tre ggr under åren att jag märker stor skillnad på hundarna framåt slutet på sommaren efter släktträffarna.... Samma två hundar och samma bekymmer för min del. Det blir hundförbud för dem hädanefter.... men de är fan inte lätt att få till.... De blir skitsura ifall jag påstår att deras ulltussar som enbart behöver hitta matskålen med synens hjälp är smitthärdar... Men nu kommer jag skita va de tycker