Publicerat Augusti 2, 201411 yr Vital del är allt som oftast slutstycket på ett kulvapen, MEN kan man anse att magasinet med tillhörande avtryckarmekanism så som R8:an har är en vital del? Eftersom den utan magasinet är obrukbar. Anledningen för frågan är att jag faktiskt stoppad i en trafikkontroll med vapen i bilen, givetvis informerat om detta till Polisen och därmed fått visa både vapen och licens, dock med en konventionell repeter där då slutstycket varit bortplockat. Kan jag för enkelhetens skull bara ta ut magget med dess avtryckare, inte för att det är särskilt jobbig att ta lös slutstycket. Men magget är snäppet enklare Däremot vad lagen anser vore intressant, skulle vara fantastiskt trist att stå där och visa upp bössan med slutstycket i och magget borta i tron att det är korrekt och så visar det sig att det är fel
Publicerat Maj 29, 20179 yr Finns vad jag vet inget krav att vital del ska vara borttagen under färd. Det man kan åka dit på är om man har plugg i magasinet. Lämnar man vapen i bil obevakat så duger det sannolikt inte att bara ta ur trycket eftersom det är licensfritt.
Publicerat Maj 30, 20179 yr Vad lagen anser vara vital del är lite svårt att uttala sig om, då den inte definierar just det begreppet. Däremot är den väldigt klar på vad "delat vapen" betyder. Det är att licensbelagda delar ska delas. Inget mer, inget mindre. Det där med funktion kommer från militären, där är vital del för funktionen är vital del. Där skiter man i licenser...... Eftersom man där bestämmer hur alla gör så kvittar det för dem. Civilt kan polisen inte göra så - än. Där gäller licenspliktig del. Blir du av med alla licenspliktiga delar blir du per definition av med ett komplett vapen. Your choice...... T
Publicerat Juni 3, 20179 yr Det är riktigt att det inte framgår av varesig vapenlagen eller vapenförordningen vad som utgör vital del, däremot framgår detta av 17 kap 11 paragrafen RPSFS 2009:13 (FAP 551-3). Där står "Med en för vapnets funktion vital del förstås sådan del till vapnet som krävs för att vapnet ska fungera." Dessutom står det att för gevär med slutstycke utgör slutstycket och pipan vitala delar. Frågan man måste ställa sig är om uppräkningen av vitala delar är uttömmande eller bara exempel. Detta framgår inte av de allmänna råden. Mot bakgrund av beskrivningen av vad en vital del är borde flera delar än bara slutstycke och pipa vara att anse som vital del, t.ex. avtryckarmekanismen i en Blaser R8. Det är dock, såvitt jag vet, aldrig prövat rättsligt och därmed en spekulation från min sida. En ändamålstolkning av bestämmelsen torde leda till att andra delar än de nämnda kan vara vitala delar legalt sett - men vill man vara på den säkra sidan tar man med sig slutstycket.
Publicerat Juni 4, 20179 yr 13 hours ago sidde sa: Frågan man måste ställa sig är om uppräkningen av vitala delar är uttömmande eller bara exempel. Detta framgår inte av de allmänna råden. Det gör ju inte det.... Men den gängse tolkningen är "licensbelagda delar" eftersom dessa är valda så att de var för sig inte kan användas eller fungera som ett skjutvapen. T