Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nya slagstift till browning sporter? rekommenderad smed?

Featured Replies

Publicerat

Vid en fördjupad vapenvård i dag noterade jag att nedre slagstiftet spets ser ut som skräp, iofs inga noterade genomslag eller konstigheter vid skytte men det bör bytas inser/anser jag innan det orsakar sådana.

Vad orsakar skador på stift? Släpande, miss timade ejektorer?

Slutligen vem i Skåne bör få hantera arbetet?

Christian

• Svar 60
  • Visningar 10,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• OK- kort uppdatering här,    för den med minne så hade RS en skribent som heter Lalle-skåne, en kille som reste till USA och utbildade sig till smed, Lauritz som han heter i verkligheten är lokal, l

• Återkopplar i denna tråd,   först kan anges att jag har jaktat en del med pangen, det blev både första och tionde viltet på Gotland som fälldes med den, senast i lördags morse blev det ett par harar

• Christian N
    Christian N

Provkörde B i söndags i stormen, innan M kom för att hämta mig på morgonen så tog jag tillfället i akt att fimpa en kråka hemma på gården, det blev ett klassiskt skallskott, iom att kråkan stod och hä

Posted Images

Publicerat

Ola Nyhuus i Klippan borde göra ett fullgott arbete.

Edit: flytande stift på en dylik? Precis alla browning bockar jag hanterat har haft stift som varit spetsiga/gropiga i undre stiftet.

Publicerat

Vem som helst, det är ju en barnlek att byta.....

T

Publicerat

Skit i hur tändstiften ser ut, kolla anslagen på hyslorna.. ser de ok ut så spelar det väl ingen roll? :tongue:

Publicerat

Stiften är förbrukningsvara. Nedre pipan går först och nyttjas mest?

Rimligen har olja/fett/smuts genererat att stiftet inte går tillbaka och nötts med tiden vid brukande.

Publicerat
  • Författare

Spridda råd, jo jag får ta en titt på anslagen men samtidigt o såsom stiften ser ut känns ett genomslag rätt nära i tiden. Flytande stift är det nog frågan om annars har jag brott på det övre.

återkommer Christian

Publicerat

Hej Christian. Jag lämnade in min när jag var i England sist och dom bytte inte då dom snart skulle se lika dana ut.

Publicerat

Det kanske finns stift utav bättre kvalisort? Är nog rädd att det är som Ken1 säger.

Publicerat
  • Författare

Ok tydligen inget bekymmer således, udda men helt acceptabelt för min del, får dock hålla detta i minnet om det skulle börja strula. Christian

Publicerat

Mitt stift hade en liten grop typ. Svårt att förklara.

Publicerat
  • Författare

För min del har det övre en grop och det nedre en krater samt ett rakt dike över toppen på stiftet, det ser inte bra ut helt enkelt o det är ju trots allt så att jag huldar mina pangar, ser ett långt liv tillsammans med browningen. Christian

Publicerat

Det är säkert som så att de skadats av det naturliga användandet. Troligen är ytan på stiften behandlat för funktion/finish skull medans materialet är porösare inuti. Detta är såklart bara gissningar men det torde göra att stiftet gröper ur sig. Ett dike över förklarar jag med att godset slits och någonstans ger det vika först. Absoluta toppen på rundningen på stiftet behöver inte vara helt i linje mot tändhatt utan arbetar med fullgod funktion ändå. Dock kan minsta spel i någon grad orsaka att det slits ojämnt. 

Klart att du skall rå om bössan! Köp på dig ett gäng stift och lär dig byta själv :) Ingen svår bössa att skruva i på något sätt. Med ett fullgott ordningssinne så gör du det framför tv.n.

Publicerat

Min förra bock, Fabarmen, hade i alla typ 18 åren jag hade den en rejäl krater i ena stiftet. Det funkade ändå..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

C Jag hade bytt bägge stiften bara för att vara på den säkra sidan och få lugn i själen.

Publicerat
  • Författare

Jag velar lite kring detta med att byta dem men en del av mig känner att det är bättre att jag är den som sätter märkena/skadorna på stiften och då vet hur det har gått till när de uppkom.

Jag får ta det inom tid, som det är nu har jag allt för roligt på banan med pangen för att släppa den från mig, utöver det har jag fortfarande att ta min första fågel/vilt med den och det är inte alls ok, måste ändras. 

/CHristian aka ICEMAN

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Återkopplar i denna tråd,

först kan anges att jag har jaktat en del med pangen, det blev både första och tionde viltet på Gotland som fälldes med den, senast i lördags morse blev det ett par harar med fina skott på lite lagom håll, jag skulle tro att båda två är mycket ätbara utan att vara sönderslagna.

Dock är det som så att jag hade 1 tändhattsgenomslag på en av hylsorna och ett par andra som verkligen ser ut som skit, således känns det som att jag efter den kommande helgens tävling i Trelleborg får se till att lämna in pangen för byte av stiften.

En helt annan uppföljnings sak är den att med denna pang blir svingen och skotten väldigt kontrollerade på både markvilt och fågel, den ena haren jag sköt i lördags hade jag aldrig nypt med någon av mina tidigare hagelvapen. /CHristian

Publicerat

Var kan man köpa/beställa slagstift för Browning?

Publicerat
  • Författare

Dorin- jag har ingen aning om vilken av de två olika modeller som Brownells visar som möjliga alternativ, för egen del låter jag en smed hantera den biten. /Christian 

Publicerat
Jag har såklart en vapensmed som kan fixa jobbet men tänkte bara ha koll vad som gäller ifall mina stiften behöver byttas.

När jag ser på bilden hur lång slagstiftet är tycker att det är inga problem att det finns små gropar på toppkanten. Jag har inte märkt nått fel iaf, hade 2-3 klick på ca 8000 skot med steel maxen.

Publicerat

Små gropar på slagstiften på en Browning är inget att oroa sig över men billigare plugg kan man i värsta fall få genomslag på och skall man fortsätta skjuta sunkplugg så bör man nog byta slagstift.

Ingreppet är så enkelt att alla nog klarar av att genomföra det men känner man sig osäker, eller helt enkelt föredrar vapensmed, så skall man givetvis lämna ifrån sig bössan.

Köper man rätt så behövs de inte slipas in eller dylikt utan man bara byter ut dem så är det klart!

Jag blev "tvingad" att skjuta Gyttorp Blä (dvs blå) på skjutbanan en gång när jag körde en kurs för jägarexamen och fick då genomslag på en tändhatt. Nu är alla mina bössor så täta att det inte var någon fara, men bra var det verkligen inte.

Browning har rejält med pulver bakom sina slagstift och finns det en grop på dem så kan de givetvis slå igenom en klen tändhatt.

För att byta slagstiften så skruvar man av bakkappans två skruvar och sen skruvar man ur den skruv som drar ihop kolven och lådan via hålet som nu är blottat när bakkappan är borta.

Resten är uppenbart vad man skall göra men ge fan i att pilla så mycket fel att ni blindavfyrar med bössan isärskruvad för det är lite bökigt att spänna upp låset igen om man inte vet hur man gör...

Publicerat

Jo nog har de tänkt att man ska kunna byta de själv alltid. Fick ju extra stift med browningen jag ägt.

Publicerat
  • Författare

För komplettering och klargörande, det var "skitpuppan" Gamebore Pidgeon Extreme som jag fick genomslaget på, har aldrig haft ett klick med denna pang, iofs bara 4-500 skott genom den för min hand, men ändå, det är inte frågan om små gropar längre i varje fall inte om man får genomslag.

Täta eller inte i låsningen så är genomslag knappast bra för pangen i längden då det lär strömma skit bak i lådan som efterhand påverkar funktionen.

Nåväl, man skall inte ge sig på sådant man inte är bekväm med, jag roddar inte med hagelvapen utöver halvisar, detta får gå till smed. Vänligen Christian

Publicerat

För komplettering och klargörande, det var "skitpuppan" Gamebore Pidgeon Extreme som jag fick genomslaget på, har aldrig haft ett klick med denna pang, iofs bara 4-500 skott genom den för min hand, men ändå, det är inte frågan om små gropar längre i varje fall inte om man får genomslag.

Täta eller inte i låsningen så är genomslag knappast bra för pangen i längden då det lär strömma skit bak i lådan som efterhand påverkar funktionen.

Nåväl, man skall inte ge sig på sådant man inte är bekväm med, jag roddar inte med hagelvapen utöver halvisar, detta får gå till smed. Vänligen Christian

Klokt! Är endå bara kaffepengar för ett sådant ingrepp

Publicerat

Jag blev "tvingad" att skjuta Gyttorp Blä (dvs blå) på skjutbanan en gång när jag körde en kurs för jägarexamen och fick då genomslag på en tändhatt. Nu är alla mina bössor så täta att det inte var någon fara, men bra var det verkligen inte.

Browning har rejält med pulver bakom sina slagstift och finns det en grop på dem så kan de givetvis slå igenom en klen tändhatt.

Wiz, eftersom ditt gamla trollspö befinner sig under min omvårdnad sen ett par år - minns du något kring om/när det byttes slagstift i den bössan? Funderar på om det kanske är dags, även om jag inte plågat den särskilt hårt hade det ju gått en hel del plugg genom den tidigare...