Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nya slagstift till browning sporter? rekommenderad smed?

Featured Replies

Publicerat

Smäller det finns ju ingen anledning till byte....

• Svar 60
  • Visningar 10,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• OK- kort uppdatering här,    för den med minne så hade RS en skribent som heter Lalle-skåne, en kille som reste till USA och utbildade sig till smed, Lauritz som han heter i verkligheten är lokal, l

• Återkopplar i denna tråd,   först kan anges att jag har jaktat en del med pangen, det blev både första och tionde viltet på Gotland som fälldes med den, senast i lördags morse blev det ett par harar

• Christian N
    Christian N

Provkörde B i söndags i stormen, innan M kom för att hämta mig på morgonen så tog jag tillfället i akt att fimpa en kråka hemma på gården, det blev ett klassiskt skallskott, iom att kråkan stod och hä

Posted Images

Publicerat

Jag håller med om att man bör lära sig byta stiften själv, men vilken klåpsmed som helst ska klara av det i mina ögon.

Jag bytte mina efter ca 13 år inkl intensivt tävlande /tränande under ett gäng år, sen. En liten krater syntes och underpipan klickade

Från å till om jag inte satte pipväljarfunktionen på övre pipan först. Småländska vapen skickade stift å fjädrar, men innan bytet så rengjorde jag ordentligt där stiften löpte, sen tror jag det inte dröjde länge innan ett genomslag frätte på nya stiftet dock klickar den inte längre ...

/P

Publicerat

Wiz, eftersom ditt gamla trollspö befinner sig under min omvårdnad sen ett par år - minns du något kring om/när det byttes slagstift i den bössan? Funderar på om det kanske är dags, även om jag inte plågat den särskilt hårt hade det ju gått en hel del plugg genom den tidigare...

Jag bytte nog sist runt millenieskiftet och efter det så gick nog bara bössan kanske max 10k smällar så det tror jag inte det behövs faktiskt.

Anledningen till varför jag bytte var för att jag hade två nya hemma och när jag ändå rev bössan den gången så passade jag på att byta. Det var inget planerat ingrepp.

Saknar damen mellan varven även om jag inte kan skjuta så jag hoppas ni fått det trevligt tillsammans!

Den enda gången man kan prata öppet, och positivt, om att vara bukbröder är nog i detta sammanhanget...  :woot:

Slår man inte hål på tändhattarna och det aldrig klickar så ser jag inget behov av att byta slagstift på en kvalitetsbössa, men skall man ändå riva den och har två nya som ligger så varför inte?

Det är ingen större ekonomisk affär att byta.

Publicerat

Så här ska man göra..passar säkert för många modeller.

http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=12&t=261153

Den där var så bra att den borde kopieras och klistras in i min gamla tråd om vapenvård på Browning kanske?

Jag hittar ju inte igen mina gamla bilder när jag i princip gör samma sak så dessa borde arkiveras för kommande generationer, och hur länge de lever kvar på ett annat forum vet man ju aldrig...

Lämnar man en referens till forumet de kommer från, och vilken tråd, så torde man inte göra avkall på copyright.

Jag skall göra det vid tillfälle tror jag bestämt!

Publicerat

Den där var så bra att den borde kopieras och klistras in i min gamla tråd om vapenvård på Browning kanske?

Jag hittar ju inte igen mina gamla bilder när jag i princip gör samma sak så dessa borde arkiveras för kommande generationer, och hur länge de lever kvar på ett annat forum vet man ju aldrig...

Lämnar man en referens till forumet de kommer från, och vilken tråd, så torde man inte göra avkall på copyright.

Jag skall göra det vid tillfälle tror jag bestämt!

Det blir toppen om du kan göra det! Det är nyttig info för många :-)

Publicerat

Det blir toppen om du kan göra det! Det är nyttig info för många :-)

Har gjort det nu och har även fixat så att bilderna är säkrade.

Har dragit ett meddelande till OP på det andra forumet bara för att göra det enligt konstens alla regler.

Publicerat

Smäller det finns ju ingen anledning till byte....

Och det finns ingen anledning att serva bilen, förrän den stannar på motorvägen...

Publicerat

Och det finns ingen anledning att serva bilen, förrän den stannar på motorvägen...

Förstår hur du menar men det är klart lättare att sia om huruvida bilen mår bra eller inte av att inte servas än hur stor risken är att bössan fallerar.

Gropiga slagstift får man inte av 500 smällar men de ser med stor säkerhet ut likadana mellan 5000 och 60 000 smällar. Den dagen bössan klickar faller inte tillvaron ihop för att du som bor i skåne får åka upp till klippan och vänta 30minuter medans smeden sätter i dom. Är bössan dock en viktigt nyckel för hur du tar dig till jobbet så är jag däremot med dig :D

En liten krater är ett icke problem, är det dock ett djupt hål där endast vassa kanter slår ut så finns det väl skäl att börja fundera på att byta.

Publicerat
  • Författare

Bulldog- hur ser du på genomslagen då? 

För egen del och med huvudsaklig erfarenhet från kulvapen är det helt enkelt uteslutet att regelmässigt acceptera genomslag, på mindre än en handfull skott/genomslag har man påtagligt eroderat stötbotten på ett slutstycke och därmed startat en process som onekligen kommer att leda till att bössan måste skrotas.

Jag har svårt att se skillnaden mellan detta tillstånd och det för hagelvapen även om det är så att hagelvapen arbetar på lägre tryck så kan det inte vara nyttigt med genomslag ändå./CHristian

Publicerat

Jag kan inte säga emot dig Christian. Jag är långt mycket mindre kunnig än dig totalt sett på vapen och definitivt på kulvapen. Vilka risker som där finns vet jag inte det fulla omfånget av.

MEN på hagelvapen finns såklart också risker. Bössan kan gå helt åt skogen med endast ett genomslag genom hela bössans karriär men jag tycker det känns långsökt. Jag har fått genomslag många gånger via diverse hagelbockar men reaktionen har aldrig blivit större än "jaha sedär". Det är dock inte en ursäkt att nonchalera problemet för med den inställningen så kommer dagen där skottet skickar skiten bak i hålen och bössan är kass för alltid.

Jag menade mest på att har man haft dåliga men fungerande stift över tid så kan det kännas lite bortkastat att byta dem om de inte är vassa/kantiga mot anslagsytan eftersom de har en notorisk förmåga att bli "gropiga" efter ett tag igen. Och där ser jag det inte så underhållande att byta stift i tid och otid. Förbrukningsvara absolut! Men kör då slut på dom först....

Mina tankar även om jag respekterar era och ert kunnande.

Publicerat
  • Författare

Jag är inte den som kan säga annorlunda, oaktat erfarenheter med kulvapen har jag ingen närmare insikt om detta, så självfallet tar jag dina åsikter och intryck för godo, denna tråd får nog räknas som rätt informativ och det är allt vad ett fora handlar om.

Mitt beslut att byta stiften kvarstår, jag får se det som en serviceåtgärd och sedan ägna mig åt att slita på de nya som monteras, förövrigt är skicket/renheten i lådan på min pang lite oklar och det bör så klart även det åtgärdas.

/Christian

Publicerat
Om man skriver koderna för grejerna som beskriv på granforumet på Brownels.com (gamla midway.se tror jag) så ser man att grejerna är tillgängliga och billiga så det är nog bra att vara förberedd för eventuell byte.

Delarna verkar passa till Citori men har nån koll om de passar till browning 325/425/525? Som jag vet finns inga skillnader när det gäller låda och delar på dessa bössor (kanske har jag fel) och att endast 725:a skiller sig en del när det gäller mekanism och delar..

Eller kanske ska man ta kontakt direkt med Browning och dubbelkolla?

Publicerat

Citori är vad n-25 bössorna heter i staterna så är det bara till rätt modell så passar prylarna!

Det är inte ofta slagstiften har ändrats på en Browning så oddsen är rätt stora att de passar oavsett, men jag har inte koll på Browning efter B425 för då tyckte jag de började tappa kvalitén...

Publicerat

Min är 325s så borde vara helt ok. När jag köpte bössan kikade jag i lådan och mekanismen såg precis som på bilderna från grannforumet. Jag har inte ens smörjat nåt där eftersom allt såg som nytt ut - bössan var väldigt lite använd. Jag sköt ca 9000 skott med den och märker lite skillnad.

Så här ser stiften ut. Den övre ser bra ut men jag tror att den nedre behöver bytas efter några tusen skott...eller?

post-15497-0-38805600-1419973575_thumb.j

post-15497-0-18868000-1419973579_thumb.j

post-15497-0-82176100-1419973581_thumb.j

Publicerat

Dorin - jag hade inte bytt de slagstiften om du inte tävlar på elitnivå och skall skjuta en kritisk final, eller om det har klickat en patron.

Är det något fel att byta dem? Nej, inte alls, men troligen inte nödvändigt. Mina bössor gick ofantligt många mer skott mellan byten och jag har bara haft genomslag en gång i mitt liv och då med sunkplugg...

Det man dock skall vara noga med är att inte det sitter en massa skit i hålet där slagstiften sticker ut, eller att det sitter en massa gammal olja som har härdat i lådan.

Om inte slagstiften kan löpa fritt så kan man skada dem på vissa vapen när man öppnar bössan efter man har skjutit ett skott. Slagstiftet tar stryk om det inte kan åka in i lådan igen när man öppnar den.

Hagelbössan är det vapen som ser allra minst vapenvård under sin livstid och jag gissar på att 95% av alla hagelvapen ALDRIG har fått kolven avskruvad och lådan rengjord - någonsin!

Publicerat

Behåll de stiften! Jävligt fräsch för övrigt!!!!

Publicerat

Nej, jag vill inte byta dem nu. Jag tänkte bara att om de har blivit så efter ca 9000 skott så blir groparna ännu större nästa år typ efter ytterligare 10-20 tusen skott.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Då så är det tråkigt nog dags att lyfta denna tråd, 

jag har under vår /sommar haft det fuktigt i källaren=vapenförvaringen och igår när jag hade Browningen ute för lite luft så skönjde jag en antydan, eller nja, jag ser en väldigt fin linje som kan vara en spricka i stocken och inte bara en ytlig sådan.

Jag är så klart inte den gladaste av laxar idag över detta, givet är att det finns säkert massor av kolvar att hitta/köpa till denna pang men just denna är min osv.

Den service, genomgång och så vidare som jag fnulat över tidigare blev nu väldigt aktuell och tankarna på att sälja av Benellin kom av sig, är det till Klippan jag bör ta med pangen? /Christian

Publicerat

Då så är det tråkigt nog dags att lyfta denna tråd, 

jag har under vår /sommar haft det fuktigt i källaren=vapenförvaringen och igår när jag hade Browningen ute för lite luft så skönjde jag en antydan, eller nja, jag ser en väldigt fin linje som kan vara en spricka i stocken och inte bara en ytlig sådan.

Jag är så klart inte den gladaste av laxar idag över detta, givet är att det finns säkert massor av kolvar att hitta/köpa till denna pang men just denna är min osv.

Den service, genomgång och så vidare som jag fnulat över tidigare blev nu väldigt aktuell och tankarna på att sälja av Benellin kom av sig, är det till Klippan jag bör ta med pangen? /Christian

Trist att höra! Den blysmällan är unik på sitt sätt och vis vilket gör det lite trist i och med orginalitet. Hade jag haft pangen och en kunnig hade sagt att det måste åtgärdas hade jag sett det som en möjlighet att leta fram vackert virke och stocka om helt. Men det är jag :happy:

Men visst, det är trist. Så sett är plast lite bättre, men livlösare... Ingen bild?

/M

Publicerat
  • Författare

Tja, visst är det väl lite tråkigt men sådant sker med vapen med träkolv, skulle tro att det går att laga denna spricka utan bekymmer och synbara efterverkningar.

Stocka om är så där härligt lockande men iom att jag har gjort det redan två gånger, med en total väntetid på 4+ år så känns inte det helt rätt just nu. 

Bild, nej det har jag ingen, dels för att jag blev genuint nedslagen av fyndet men även för att jag inte tror att en kamera i världen, som jag hanterar skulle kunna plocka upp denna spricka så att den syns. 

/Christian

Publicerat

Fy fan (ursäkta språket) vilken misär... :(

I mitt vapenskåp blir det mögel (väldigt ytligt) på mina träkolvar som är lite slitna, men det är ju bara att torka av.

Har funderat på en torrboll i vapenskåpet men minns en herre som gjorde det och glömde bort det hela och möttes av totalt rostiga vapen nästa säsong eftersom saltet hade helt smält och när sedan saltvattnet började dunsta så angrep det alla metalldelarna...

Nog om det.

Du har inte tillgång till en vakuumpump? Har du det så kan du med fördel blanda epoxy med något vettigt lösningsmedel så det blir lite mer flytande och så bygger du upp en liten kant runt själva sprickan på kolven så att inte epoxyn rinner ut överallt och sen lägger du kolven i en lagom bit utrullad vakuumpåse för mat, pumpar ett ordentligt vakuum och ser hur mycket som drar in i sprickan. Åker allt in så släpper du in lite luft och fyller på med lite extra epoxy och gör om processen. Det behövs inte så extremt kraftigt vakuum för att det skall fungera!

Fördelen med denna metoden är att det verkligen fyller ut hela sprickan samt att det inte blir epoxy över hela kolven eftersom man bygger en sarg runt sprickan och på så sätt blir det inte så mycket att slipa bort efteråt.

Man kan säkert tejpa runt sprickan för att ytterligare minimera det som behöver slipas efteråt.

Jag har stabiliserat extremt porösa träbitar med denna metoden och jag har även kört det på träbitar med sprickor i.

Huruvida det räcker med det vakuum som en vakkumförpackare ger vet jag ej men om du vill kan jag göra ett test här hemma och om det lyckas så kan jag absolut bistå med både vakuumförpackare och påsar som räcker med råge!

Publicerat
  • Författare

Wizard- jag har nog iofs de där förutsättningarna hemma med, har en industri-vakuumpack och tjockplast, men jag tror att jag lämnar detta till en smed, sprickan kan lika gärna bero på för tight eller lite fel i passningen på stocken som på grund av fukt eller annat, så har det ena påverkat det andra.

Jag vill att detta skall lagas med en avlönad hand, så att jag som konsument har någon att återkomma till om det inte blir bra, vidare kan jag förvänta mig ett snyggt arbete av en smed.

Ett alternativ är ju att det enbart är en liten ytlig spricka som inte behöver någon egentlig behandling men det vill jag inte behöva fundera på. 

Det blir en total genomgång av pangen iom detta och då även nya stift. 

Iom att jag inte direkt har överösts med förslag om vart jag skall skicka pangen, så har jag beslutat mig för att se om Nyhuus i klippan vill ta hand om den.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ASG- ja du, det där företaget, eller motsvarande hade en längre tid lokaler övar för det kontor jag arbetade i på Kungsgatan, de saker man såg, de saker man hörde av och förstod från de personer som dels gick dit men även arbetade där tvättade effektivt bort alla frågetecken och illusioner man en gång haft om både det motsatta könet men även om saker som fåfänga, självinsikt och självdistans. 

För egen del tror jag mer på en holistisk tarmsköljning som metod för att bli "ny" snarare än ditt förslag.

/Christian