Publicerat Augusti 4, 201411 yr Hej! Som titeln lyder har jag en husqvarna 1640 i kaliber 6.5x55. Precisionen är utmärkt och slutstycksgången är helt ok. Det jag stör mig på är kolven och trycket samt att pipan är väldigt lång (61 cm) Jag funderar på att köpa en laminatkolv från boyds och kanske nytt tryck också? Funderar också på att kapa pipan några centimeter. Alltså: 1: Finns det någon boyds kolv som passar till denna bössan, eller behövs det mycket inpassning ( gör gärna en del men är inte så jätte händig) 2: vilket tryck är bäst till en rimlig peng? 3: Kan man kapa pipan på bössan utan att det påverkar precisionen nämnvärt? I såfall, hur mycket skulle ni kapa pipan? Många frågor, hoppas jag kan få svar på några utav dem.. /Jakob
Publicerat Augusti 4, 201411 yr På fråga 2: Försök hitta ett beg. HVA fintrycke. Det passar utan modifikation till din bössa och du kan lätt montera det själv.
Publicerat Augusti 4, 201411 yr Hos Åre Bössmakeri såg jag en 1640 med en laminatkolv från Boyd. Kolven var fin och arbetet var mycket bra gjort. Är du inte jättehändig, som du skriver, så låt en vapensmed göra inpassning och bäddning. Det är värt pengarna. Speciellt när det gäller laminat som kan innebära en hel del svordomar... Kolla med Tommys Vapenverkstad i Husqvarna om du letar HVA originaldelar. Där finns det prylar... Annars borde det gå att montera t.ex ett Timney. Behåll piplängden! 6,5 behöver den - och helst lite till. Generellt så monteras för korta pipor av vapentillverkarna (även om det givetvis funkar) Men precisionen behöver inte bli sämre av en kortare pipa. Pipar jag om en 6,5:a så vill jag ha 62-65 cm pipa, om bössan ska användas till jakt.
Publicerat Augusti 4, 201411 yr Författare Okey, tack för alla tips! Jag bor ju själv i Jönköping så inte alls långt till husqvarna, du har ingen aning i runda siffor vad han skulle ta för att byta tryck o kolv? /Jakob
Publicerat Augusti 4, 201411 yr Jag vet inte vad en Boyd-kolv kostar att få hem, men de är relativt billiga om jag har förstått rätt. Om de finns urfrästa för din mekanism, så blir inte bäddningen så gräsligt dyr. 1000-2000 kr. skulle jag tro, beroende på inpassning. Slutfinish och lackning kan man göra själv, annars tar väl smeden några hundra för det. Alternativ 2 är en gummikolv från Hogue som jag vet att flera 1640-ägare har köpt. Ring verkstaden och få ett pris på arbetet. Det skiljer en hel del mellan olika verkstäder (vilket ofta återspeglas i kvaliteten)
Publicerat Augusti 4, 201411 yr Jag skulle absolut behålla piplängden, 61 cm är väl inte speciellt långt?
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Lånar tråden lite!Har en Hva 1640 6,5*55 som skjuter som en dröm; men!!Slutstycksgången är ju bedrövlig. Finns det nå man kan göra eller är det bara att gilla läget.
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Lånar tråden lite! Har en Hva 1640 6,5*55 som skjuter som en dröm; men!! Slutstycksgången är ju bedrövlig. Finns det nå man kan göra eller är det bara att gilla läget. Om du menar att du får en "byrålådseffekt" så är det inget fel på slutstyckesgången, det är handhavandefel ;-) 1640 har rätt rejäla toleranser, det gör att den tål en del skit (barr och annat) utan att strejka. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Alltså: aldrig "dra" åt höger utan öppen hand med tryck snett framåt vänster så finns ingen byrålådseffekt alls. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Man måste repetera dessa bössor ganska beslutsamt för att undvika byrolådeeffekt. Enligt min mening funkar repeteringen gallant om man inte "velar".
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Att handha en HVA-studsare är som att handha en nordsvensk häst - bestämt och korrekt men inte aggressivt
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Torrträning och åter torrträning... Så kan man ju samtidigt öva på att repetera med bössan kvar i anläggningen utan att ta ner den.