Publicerat Augusti 4, 201412 yr Någon som vet var man enklast hittar ett slikt runt Göteborg eller på nätet? Min dämpare går på pipan lite väl trögt och bottnar inte ordentligt så jag behöver gå över gängan lite. Den verkar lätt konisk och är en tiondel större längre in på gängan Om nån lånar/hyr ut sitt gängsnitt och skickar imorgon så funkar även det Alltså 1/2" 28 UNEF - INTE UNF
Publicerat Augusti 4, 201412 yr Verkar vara svårt att hitta med den stigningen. Fanns dock på ett ställe som heter OTD Tools, Men 7-10 dagars lev.tid
Publicerat Augusti 4, 201412 yr Kollade snabbt jag med ( vilket säkert redan skett innan frågan dök upp ) men någon mekanisk verkstad borde ha hemma för att kunna låna ut mot fikapengar. Hur kan den ha blivit så tokig från början? Edit: kontakta närmaste tools butik och hör vad de kan uppbringa snabbt. Nackdelen är väl att pengen springer iväg.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Författare Tydligen är det standardgänga på AR-15 enligt Håkan Spuhr så det förklarar ju den biten. Funderar på en fullösning i stil med att limma en bricka längst in på gängan så att dämparen kan bottna tidigare så man slipper komma in i den problematiska zonen?
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Inget gängskydd du kan modifiera? Typ borra bort stoppet på o gänga upp? Kan inte förstå varför den är gängad så...
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Efter en stunds fnulande kom jag fram till att bästa lösningen, iaf här hemma.... Var en slang modell halvhård ( pem ) typ som precis går över gänga/pipa och sedan låses med en slangklämma fungerar bäst. Det lär sitta bom fast. Så slipper man kladda med lim o klet.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Kollade på jobbet,hade tyvärr ingen. Är pipan nygängad? Isf verkar det som svarvaren gått ifrån med gängstålet lite tidigt. Vad är meningen med en så fin gänga? /Lars.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Angående brickor, det är väl bara att du lägger en, två eller tre brickor på plats, anpassade så att ligger rakt mot anhållet på pipan och ger den höjd/tjocklek som tar bort dämpen från de skadade/dåliga gängorna. Att långtidsplanen är att fixa gängan sedan är en annan sak. Anser inte att lim och vapen är en så där strålande lösning, oklart om det håller också. /Christian
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Inser nu att jag fått det hela om bakfoten. Trodde du ville möta upp dämparen med ett motstånd på pipan men att möta upp i dämparen är ju klart mer logiskt. Sorry om jag rörde till det.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Har du tummarna någorlunda rätt placerade går det bra att fixa med fil. Helst en gängfil men att hitta en sådan med rätt stigning är inte så mycket enklare än ett snitt. Om den bara kärvar lite så det handlar om väldigt lite justering det går att fixa med vanlig fil på topparna och en tunn nålfil om det krävs att ta i gängorna
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Nu vet jag inte hur mycket det kärvar, men en liten klick med ventilslipasta kan göra susen i gängor som kärvar, gärna med en droppe olja i..
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Författare Roger på RCC kan få fram ett nytt gängsnitt för ungefär 600 spänn men det bär emot att köpa ett nytt för att använda en gång och sen försöka sälja det utan framgång. Han kunde eventuellt låna ett och ska återkomma. Som jag skrev tidigare så är denna gänga standard för M16/AR-15 så det torde förklara gängan. Antar att tidigar ägaren hade en dämpare med denna gänga. Hur mycket det kärvar? Första centimetern av gänga går den på fint. Sen blir det allt trögare. När man tror att det närmar sig stopp så kan man fortfarande skruva lite men med väldigt stor kraft. Sen vågar jag inte ta i mer med risk för att ytterhöljet släpper. Jag har mätt gängans ytterdiameter och den är alltså en tiondels mm större närmare lådan än vid mynningen. Min lekmannaanalys är att det är detta som orsakar problemet.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Jag trodde i min enfald att gängningen var gjord efter dämparen du har och att något blivit knas på vägen med fel snitt etc. Kommer detta vara intressant om någon vecka eller har du vidtagit andra åtgärder då? Ska kolla runt om inte ett sådant snitt kan ordnas asap.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Författare Nej, köpte bössan begagnad med gängad pipa. Dämparen beställdes sen utan inpassning. Jag har nu lärt mig en läxa. Vilket är lite konstigt mtp att en gänga borde passa en annan likadan. Jag menar: det promenerade folk på månen för 45(!) år sen men vi kan inte lita på en gängspec ens idag? Otroligt patetiskt.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Gängspec är nog inte problemet, utan att han som gängat pipan inte följt den
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Författare Gängspec är nog inte problemet, utan att han som gängat pipan inte följt den Det är nog sant.
Publicerat Augusti 5, 201412 yr Kan kolla på jobbet i morgon, har för mig att vi har rätt så mycket gäng grejor i tum [emoji4] bara inte den lådan är med ute på något montagejobb så... [emoji16]
Publicerat Augusti 6, 201412 yr Det kan inte möjligen vara att man slarvat med gäng-frispåret? //Peter
Publicerat Augusti 6, 201412 yr Författare Löste sig idag, om än temporärt. Jag fick idén att ha en distanshylsa som man trär över gängorna så att dämparen bottnar tidigare. Roger på RCC slängde snabbt ihop en åt mig som jag hämtade idag i samband med att hämta farsans nygängade 30-06 samt dämpare Roger är en riktig toppenkille! Så nu är problemet inte akut längre men på sikt får man ju ändå göra nåt med gängan. Tack för all input och alla förslag!
Publicerat Augusti 6, 201412 yr Vad är det för dämpare? Jagade lite innan men kan bara få fram en för tusenlappen på studs så det vart tråkigt Du bör nog övertala denna Roger att kundkretsen kommer öka markant med detta gängsnitt hemma
Publicerat Augusti 6, 201412 yr Jag menar: det promenerade folk på månen för 45(!) år senDu vet att det finns många som tvivlar på detta...? [emoji16]Kanske NASA som fuskat m gängan oxå? [emoji12]