Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnad Zeiss Victory Diavari 3-12x56 belyst

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Har nu kommit till den punkt att jag mer eller mindre bestämt mig för kikarsikte på mitt första jaktvapen (som nybakad jägare).

Är mest inne på det sikte som står i rubriken, har velat lite mellan den och motsvarande 2,5-10x50 belyst. Är det någon stor skillnad mellan tyngden och storleken på de två. Om man tittar visuellt på måtten så är det lite skillnad såklart, men är det någon större skillnad i känslan?

Kommer använda det i princip enbart för stillasittande/liggande precisionsskytte, inga snabba situationer i skogen med andra ord.

Viktigaste frågan, har kollat på en beggad sådan i gott skick från 2007, för 12.000:-. Är det ett ok pris för en sådan glugg?

Edit - såg att det visst fanns ett kikarsiktesforum också, skulle ju såklart postat där istället ;-/

Publicerat

Det hänger nog mer på monteringshöjden än på viktskillnaden, mtp det större objektivet, hur känslan blir på bössan. Tror att en Zeiss Victory x56 ligger runt 5,5 hg och x50 strax under 5 hg. Så ingen dramatisk skillnad i vikt-

Om du vill ha en 3-12 så har ju Swarre och SuB x50-objektiv på sina modeller, där en Swarre PV-N eller PVI är lättast.

/Må

Publicerat

Ang priset så är en fråga skicket på den och om den har Lotutec. Har för mig att det kom runt -07.

/Må

Publicerat

Är det T* som står för lotutec eller är det något annat?

Jag har nämligen en likadan o den står det T* på vilket står för nån slags linsbehandlig?

On topic: jag köpte min för 10k för ca 3 veckor sedan, så lite kan du nog pruta :)

/Jakob

Publicerat
  • Författare

Om man kollar gamla trådar så hittade jag nån som i juni 2007 skrivit att alla Victory numera (då alltså) har Lotutec behandling.

Hur ser jag det, finns det någon beteckning?

Publicerat
  • Författare

Det står T* på den, är det alltså Lotutec då?

Publicerat

På min Varipoint som var ny hösten -07 satt det ett Lotutec-klistermärke på tuben om jag inte minns helt fel. "T" är nått annat. Kan vara så att Lotutec ersatte "T". Vet ej säkert dock...

Enklast kanske är att maila serienumret till Zeiss och be om info. I bland kan uppfattningen om förfluten tid vara rätt felaktig... :wink:

/Må

Publicerat
  • Författare

Tack BigJim för tipset, ska ta reda på serienumret då och maila dem :)

Publicerat
  • Författare

Han erbjuder även quickrelease fästen från Warne med paketet för 500:-.

Är det något att ha eller ska jag leta efter annat?

I sammanhanget relevant att jag inte ser något behov för mig att kunna flytta kikaren mellan mina två bössor i skogen iallafall, möjligtvis hemma i verkstaden.

Publicerat
  • Författare

Visst ja, den här har suttit på en Tikka T3. Är det rimligt att tro att den med dessa fästen kan sättas direkt på min Tikka M690?

Publicerat

Visst ja, den här har suttit på en Tikka T3. Är det rimligt att tro att den med dessa fästen kan sättas direkt på min Tikka M690?

Jepp!

Publicerat
  • Författare

Grymt, men är de bra och strulfria? Är ju nybörjare så strul vill jag gärna slippa :)

Publicerat
  • Författare

Angående Lotutec så var den visst INTE behandlad med denna.

Det indikerar då att priset 12.000 är en bit i överkant då?

Publicerat

Ja de är strulfria, Zeiss är väldigt generösa m garantijobb annars.

Sent from my iPhone using Tapatalk