Publicerat Oktober 6, 200619 yr Har sett denna på olika ställen i forumet och fattat att det är nåt som finns "norrut" : Är den ihopfällbar??? Gör man den själv eller säljs den någonstans???
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Det där ser ut att vara någon form av fiskeark, som enklast kan förklaras som en liten husvagn som man drar efter snöskotern och monterar upp dom där man tänkt slå läger. Finns både "fasta" och nermonteringsbara modeller, egentligen finns det ingen gräns för hur dom kan se ut ;D Det är mycket vanligt att man har ark, speciellt här uppe i Kiruna området. Är man händig snickrar man givetvis ihop en, men väntar du till vintern så brukar det finnas gott om fina arkar till salu för sisådär 10 000-15 000kr. Enklare modeller går att hitta under 10 tusen rätt ofta bara man letar. Mvh
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Arma Coolis du har trollat bort min far ;D.Detta är våran ihopfällbara "kåtaark" som är hemmagjord.Den fraktas lätt på en skoterkälke men är tyvärr lite "stökig" att resa i blåsigt väder .Den är byggd av 7mm plyfa och isolerad med 10 mm betongtäckmatta.Golvet är av samma plyfa (lite för vekt) och även detta isolerat med samma material som väggarna.Ovanpå detta lägger vi renskinn och termarest madrasser.Som värmekälla använder vi en Toyoset fotogenkamin som ger 2250 W och det räcker mer än väl.Några ritningar existerar inte.Här ser du hela härligheten i nedpackat skick...
Publicerat Oktober 8, 200619 yr "Arma Coolis du har trollat bort min far" sorry Hehe Jag tänkte bara att den/dom ser bra ut som jakt/ vak hydda!! ??? i och med att man "lätt" kan sätta upp och plocka ner! Men att dom var så dya trodde jag inte, en friggebod kostar ju mindre Är dom rymmliga??
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Kanske är en ark lite "overkill" till vakjakten men visst skulle det fungera.Våran kåta är ca 3 meter i diameter och åttakantig.Full ståhöjd.Priset står i paritet till materialkostnaden+arbetsinsatsen+efterfrågan men visst kan det kännas dyrt.Friggebodan kan ju vara ett alternativ ,dock inte för oss som ska frakta den miltals ut i fjällvärlden
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Arkar Vilka underbara uppfinningar, här är nåra bilder på våran trapp-ark. Den tar under 5 min att resa och 10 till så är det redan ganska fin värme. Familjen har även 2 fast-arkar i Torneträsk området. Sover i ark ungefär 10 nätter per vinter/vår, finns nog inget bättre än att vakna upp där, sätta sig i pimpla röding barfota aaaah bild nr 1: Fast ark på Torneträsk 2: Ihopsatt trapp-ark 3: Uppvecklad trap-ark
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Ah härliga bilder T.S! ;D Man kanske kan göra dig sällskap till våren? :
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Även om jag nu INTE är en som gillar snö : så måste jag säga att det ser ju sååååå gott ut när man ser alla bilder från norr Måste ta mej upp med familj nån gång under nästa år!! Konstigt, man låg 8mån i boden ( ING3) men var aldrig i närheten av att uppleva dessa fina miljöer :-
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Sattsa på att komma upp hit nån gång under påsken eller sportlovet, perfekt tid då även ev barn är lediga och vädret oftast är på topp. Desutom då det händer mest här uppe på hela året Tycker ni om att åka skidor eller vill prova på, då finns alla tänkbara former ända från längdskidor till extrem off-pist! Har du möjlighet så hyr en skoter också och åk ut på tur, perfekt syssla man kan göra med hela familjen och något som de flesta uppskattar. Mvh Jonas
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Även om jag nu INTE är en som gillar snö : så måste jag säga att det ser ju sååååå gott ut när man ser alla bilder från norr Måste ta mej upp med familj nån gång under nästa år!! Konstigt, man låg 8mån i boden ( ING3) men var aldrig i närheten av att uppleva dessa fina miljöer :- Jodu Coolis ! Gissa varför vi vägrar flytta härifrån.Boden ? Ligger inte det i Mellansverige
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Varför inte Jonti, fast-arken ligger ju väldigt tillgänglig och så vi kan ju fara upp o jaga ripa!
Publicerat Oktober 12, 200619 yr niak, vart bor du? Det vet du väl ! I Malmberget , ditt favvoställe...(eller var det kanske Gällivare ?) : :-[
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Det vet du väl ! I Malmberget , ditt favvoställe...(eller var det kanske Gällivare ?) : :-[ Mitt minne är inte alltid vad de borde vara :-[ Nja, är lite skygg mot allt söder om Svappavaara korsningen
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Mitt minne är inte alltid vad de borde vara :-[Nja, är lite skygg mot allt söder om Svappavaara korsningen Lider Du av lappsjukan Jonti ??? ;D