Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finsk spets

Featured Replies

Publicerat

Jo jag hade som plan att skaffa en finsk spets valp å lära upp till eftersök, då av räv/rådjur. Va tror innom det? Vill ha en spets då dom är så fina å trevliga:-)

Publicerat

Har du som plan att använda den till toppfågel då? ;)

Publicerat
  • Författare

Ja om de går och kombinera? Tänkte om den börjar jaga rådjur när man ska skjuta fågel?

Publicerat

Fågel sitter djupt i generna samma sak som att skälla Ekorre. Har smygit på ett antal stånskall och man sett att det är Ekore. Mård o Grävling kan finnen används till oxå.

Publicerat
  • Författare

Okej! Haha ekorre:-) Men eftersök då? Borde väl bli bra om den lär sig det?

Publicerat

Borde gå att lära den eftersök tycker jag, har själv ingen erfarenhet av sånt. Men alla hundar går att träna för eftersök.

Publicerat
  • Författare

Okej!

Publicerat

Har haft finnar för annat än fågeljakt i snart 20 år nu.

Är det något jag tycker dom är olämpliga som är det definitivt eftersök....

Genomför 1-6 eftersök med mina per år, och det är endast enklare dödsök. Så fort det börjar krångla har jag tagit in mer lämpliga hundar....

Allt går givetvis att lära dom, men har svårt att se någon jakthundsras som är sämre att försöka med...

mvh/Urban

Publicerat

Alla hundar kan tränas till eftersök. Men tycker inte du ska satsa på finskspets det finns bättre lämpade raser.

Publicerat

Håller med Lars fins bättre lämpade hundar för just eftersök som även är trevliga raser. Beagle är en trevlig jakthund som funkar till eftersök har en bekant som använder just beagle för detta ändamål.

Publicerat

Håller med föregående talare, det finns lämpligare hundar om man bara ska ha dom till eftersök..

Men som bara för att så kan jag då även inflika att jag gör lite eftersök nån gång då och då och dom finnar jag har haft har haft en naturlig fallenhet för det, trots att det varit några svåra "fall" så har dom löst det enkelt, så rasen i sig är väl som vilken spets som helst om inte lite bättre på den biten, men jag tror också att förutsättningen att dom ska klara av den biten är att dom under övriga tiden får utlopp för sin jaktlust och får erfarenhet av att lösa diverse problem den vägen...