Publicerat Augusti 5, 201411 yr Jo jag hade som plan att skaffa en finsk spets valp å lära upp till eftersök, då av räv/rådjur. Va tror innom det? Vill ha en spets då dom är så fina å trevliga:-)
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare Ja om de går och kombinera? Tänkte om den börjar jaga rådjur när man ska skjuta fågel?
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Fågel sitter djupt i generna samma sak som att skälla Ekorre. Har smygit på ett antal stånskall och man sett att det är Ekore. Mård o Grävling kan finnen används till oxå.
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare Okej! Haha ekorre:-) Men eftersök då? Borde väl bli bra om den lär sig det?
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Borde gå att lära den eftersök tycker jag, har själv ingen erfarenhet av sånt. Men alla hundar går att träna för eftersök.
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Har haft finnar för annat än fågeljakt i snart 20 år nu. Är det något jag tycker dom är olämpliga som är det definitivt eftersök.... Genomför 1-6 eftersök med mina per år, och det är endast enklare dödsök. Så fort det börjar krångla har jag tagit in mer lämpliga hundar.... Allt går givetvis att lära dom, men har svårt att se någon jakthundsras som är sämre att försöka med... mvh/Urban
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Alla hundar kan tränas till eftersök. Men tycker inte du ska satsa på finskspets det finns bättre lämpade raser.
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Håller med Lars fins bättre lämpade hundar för just eftersök som även är trevliga raser. Beagle är en trevlig jakthund som funkar till eftersök har en bekant som använder just beagle för detta ändamål.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Håller med föregående talare, det finns lämpligare hundar om man bara ska ha dom till eftersök.. Men som bara för att så kan jag då även inflika att jag gör lite eftersök nån gång då och då och dom finnar jag har haft har haft en naturlig fallenhet för det, trots att det varit några svåra "fall" så har dom löst det enkelt, så rasen i sig är väl som vilken spets som helst om inte lite bättre på den biten, men jag tror också att förutsättningen att dom ska klara av den biten är att dom under övriga tiden får utlopp för sin jaktlust och får erfarenhet av att lösa diverse problem den vägen...