Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Labbe - kennel Mandylikes?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som känner till kennel Mandylikes? Kenneln finns i krokarna kring Falkenberg...

Planerar valpköp till hösten och har kollat runt bland de stora uppfödarna hemomkring, när jag av en slump hittade den här kenneln.

De använde en hane i den planerade kullen som flera av "de stora" också använt. Så jag antar att uppfödaren inte är helt lost iallafall. :P

Publicerat
  • Författare

Inte någon?

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Publicerat

Jag har hört talas om kenneln men jag tror inte jag sett nån hund därifrån. Vilket förstås inte betyder nånting eftersom jag bor på andra sidan landet. När jag kollar dem på rasdata http://www.rasdata.nu/labrador/htmlhund/19891734.htm så får jag känslan av att de är något av en "brukshundskennel" dvs. fler bruksmeriter än jaktmeriter. Å andra sidan så jagar ju uppfödaren själv och det är ju ett gott tecken. Mitt tips är att du tar kontakt och försöker få följa med när hon jagar med hundarna och skaffa dig en egen uppfattning.

Publicerat

Att man använder "känd hane" som flera storuppfödare använder behöver inte betyda att denna hane passar bra till det tikmaterial man själv har. Tyvärr brukar det bli lite av matadoravel när man tänker så.

Publicerat
  • Författare

Att man använder "känd hane" som flera storuppfödare använder behöver inte betyda att denna hane passar bra till det tikmaterial man själv har. Tyvärr brukar det bli lite av matadoravel när man tänker så.

Nä, såg det mer som ett hyfsat gott tecken att hanen använts av uppfödare som är väldigt jaktinriktade.

Jag har också fått känslan av matadoravel..

Hur väl linjerna passar varandra har jag dessvärre ingen aning om. Men tack för din heads up! :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag har hört talas om kenneln men jag tror inte jag sett nån hund därifrån. Vilket förstås inte betyder nånting eftersom jag bor på andra sidan landet. När jag kollar dem på rasdata http://www.rasdata.nu/labrador/htmlhund/19891734.htm så får jag känslan av att de är något av en "brukshundskennel" dvs. fler bruksmeriter än jaktmeriter. Å andra sidan så jagar ju uppfödaren själv och det är ju ett gott tecken. Mitt tips är att du tar kontakt och försöker få följa med när hon jagar med hundarna och skaffa dig en egen uppfattning.

Ja, brukshundskennelkänslan var anledningen till att jag slängde upp frågan här. Men även om de flesta valpköparna använder hundarna till ickejakt, borde inte hundarna gå att få till bra jakthundar ändå?

För arbetsviljan borde väl finnas där ändå? Eller finns risken att kennelns linjer inte är villiga att apportera lika väl som en hund från en mer jaktinriktad uppfödare? Jag vill såklart inte köpa en hund där det finns större risk att den inte kommer fungera som apportör!

Jag har pratat med uppfödaren och hon gav ett gott intryck...

Publicerat

Jag tänker att med tanke på att uppfödaren själv jagar med sina hundar då borde hon inte släppa igenom dåliga apportörer i aveln. Men det känns förstås bättre om fler är meriterade inom jakt. Det kan ju också vara så att alla valpköpare jaga med sina hundar men inte går prov, i så fall kanske du även kan få följa med nån av dem.