Publicerat Augusti 7, 201411 yr Tjena! Ska lämna in min första vapenlicensansökan och har fått orginallicensen. Men när jag kollar på polisens blankett och jämför med den licens som säljaren har skickat till mig så är det rätt mycket information som jag inte har. Säljarens licens är från 1997 så jag antar att det kan ha tillkommit en hel del sedan dess... Hur ska jag göra? Ska jag fylla i det jag kan och sedan be polisen i luckan att hjälpa mig med att fylla i resten?
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Tjena! Ska lämna in min första vapenlicensansökan och har fått orginallicensen. Men när jag kollar på polisens blankett och jämför med den licens som säljaren har skickat till mig så är det rätt mycket information som jag inte har. Säljarens licens är från 1997 så jag antar att det kan ha tillkommit en hel del sedan dess... Hur ska jag göra? Ska jag fylla i det jag kan och sedan be polisen i luckan att hjälpa mig med att fylla i resten? Fyll i den du kan, fråga tidigare ägaren om uppgifter som piplängd m.m. Sen kan du fråga i luckan hos polisen (svaret brukar vara att dom inte vet) Men dom ringer upp om det är något som du missat som är relevant =)
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Men när jag kollar på polisens blankett och jämför med den licens som säljaren har skickat till mig så är det rätt mycket information som jag inte har. Är det VapenID som vapnet inte har så får det ett nu när du får licens, så det är bara att lämna tomt. 1997 lär inte tillverkningsnummer saknas (jo: jag har faktiskt köpt vapen där ägerens licens inte hade med såna detaljer). Utöver det så behöver du ange det som visar att vapnet är godkänt för det ändamål du vill ha det till, varav allt inte kommer att stå på din licens heller. Piplängd har nämnts, vet du inte måste du fråga. En del fält som piplägestyp och laddsystem är inte alltid tillämpliga beroende på vapentyp, så det är bara att lämna tomt när det inte är relevant för det här vapnet.
Publicerat Augusti 9, 201411 yr För ett min Remington fyllde jag i så här och jag antar att det är så på de flesta cylinderrepetrar Vapen-ID: Fabriksny Vapentyp: Kulgevär Patronantal: 5 (1 i loppet och 4 i magasinet) Laddtyp: Flerskott Laddsystem: Repeter Piptyp: EP (enkel pipa) Piplägestyp: Tomt Piplängd: 24" Ändamål: Jakt Ammunitionsklass: 1
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Ja tack allihopa. Det enda som saknas är piplängden och patronantalet annars är allting annat ifyllt Ska lämna in ansökan nu i veckan när jag har tid efter jobb så får vi se om jag får min första bössa!
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Rent krasst så är piplängd och patronantal totalt ointressant så länge följande kriterier är uppfyllda: 1. Piplängden MÅSTE vara minst 45 cm. Sen om den är 52 eller 66 cm skiter Polisen fullständigt i. Du får nämligen inte licens på ett kulgevär med kortare pipa än 45 cm. 2. Magasinskapaciteten bör inte överstiga 5 patroner. Skriv "4+1" så är du säker. Alltså 4 i magasinet och ett i loppet (maximalt laddad och toppad bössa). Är ovanstående kriterier uppfyllda så kommer inte Polisen ifrågasätta dessa två punkter. För övrigt så får du ALDRIG all information från ägarens licens. Piplängd står exempelvis aldrig på licensen (iaf inte för de 100+ kulvapen jag ägt).
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Tjena exabit, jo, att polisen skiter i själva längden förstår jag, men jag måste fortfarande skriva något. Och jag kan ju inte precis bara hitta på något
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Tjena exabit, jo, att polisen skiter i själva längden förstår jag, men jag måste fortfarande skriva något. Och jag kan ju inte precis bara hitta på något Jo, det kan du faktiskt om piplängden överstiger 45 cm... Vad är det för bössa?