Publicerat Augusti 8, 201411 yr Hej, Har nu läst mig igenom ett flertalt trådar om detta, men vet inte om polletten trillat ned än. Jag vill dels höra om jag uppfattat en sak korrekt, och dels vad det har för praktiskt betydelse. I Tikka T3 kan man välja mellan 8 eller 12 i räffelstigning i kaliber .223. Om man väljer 8 så kan man stabilisera något tyngre kulor och om man väljer 12 är det svårt att stabilisera kulor över cirka 62 grains? Hur påverkas lättare kulor av 8:an. Vad jag tror ha läst mig till är att till exempel lättare varmintkulor kan splittras (för lätt gentemot om det är räffelstigning 12)/inte göra sitt jobb korrekt när de träffar sitt mål för att det har för hög rotation. Stämmer detta? Vad finns det för nackdelar med lätt kula och räffelstigning 8? Om man tittar på normas hemsida, vad avser fabriksammo så är de tyngsta kulorna på 55 grain. Måste man vara hemladdare för att dra nytta av tyngre kulor eller finns det att köpa över disk? Om rävjakt utgör 60-70% och rådjursjakt utgör 30-40% av användningsområdet vilken räffelstigning bör man välja och varför? Om man bortser från banskytte där man eftersträvar en extremt tät träffbild (vilket i och för sig är bra även vid jakt), har det någon större praktiskt betydelse om man väljer 8 och även skjuter lättare kulor i den? Nu pratar vi om jakt på räv och rådjur, kanske någon fågel på avstånd mellan 0-150 meter.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Skulle säga att rent praktiskt kvittar stigningen för dina resultat vid jakt på de avstånd du angivit. För övrigt tycks du ha uppfattat läget rätt, gällande handladdning så lär det behövas för tunga jaktkulor, vill dock minnas att det går att köpa matchammunition med tung kula över disk. Sist jag kikade så behövde man komma upp på 69gr SMK eller värre för att få bättre BC än 53gr Vmax. Vet någon om en lättare kula som slår vmax 53 så rätta mig, jag har dock inte funnit någon. Således gäller det att gå riktigt tungt för att få fördel av 1:8 stigning vilket kommer rekommenderas av många här inne. De har på många sätt rätt men 223 (eller 222 som jag har för stunden) är för mig en varmintkaliber som jag har för att minimera rikoschettrisken, det är alltså lätta kulor som gäller för mig och jag hade därmed valt 1:12.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Eller så gör man som jag: man skaffar en T3 med 1:8" stigning och sen skjuter man in den med V-Max 50 Jag har provat som hastigast med A-Max 75 och där snackar vi en lite trevligare bc än V-Max 53 men nackdelen med en T3:a med denna stigning är att magasinet är detsamma som för 223 med 1:12" stigning. Det innebär att om man vill använda magasinet så måste man trycka ner kulorna flera millimeter längre i hylsan än man egentligen vill, vilket begränsar prestandan iom att den tillgängliga hylsvolymen minskar. Du får i praktiken en 223 Impaired... Det jag lurar på är att modifiera mitt magasin på något sätt så att jag kan utnyttja optimal patronlängd med A-Max 75 (och kanske även 80-grainaren om jag får tid att prova den nån gång). Som det är nu har jag laddat mina A-Max med optimal patronlängd och använt bössan som en enkelskottare. Jag har heller inte provat hur mycket sämre prestanda jag får med patronlängd som gör att A-Max ändå går att skjuta ur magasinet. Tyvärr finns det inte tid för allt här i världen Den gode Beatless gjorde mig häromveckan uppmärksam på att mitt 308-magasin faktiskt funkar för att mata 223. Jag har dock inte gjort några större studier kring detta än. Det skulle i så fall bli ett slags kryssmagasin där patronerna ligger något högre upp när de matas. I den bästa av världar skulle detta faktiskt kunna lösa problemet. Hmm.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Edit: provade nu med 308:magget men det funkar bara med en patron. När man stoppar i fler blir kraften från fjädern såpass stor att den trycker upp den översta patronen halvvägs genom magasinsläpparna. Back to ye olde drawing board...
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Jag har en thompson precision hunter med stigning 1:12 och en av mina vänner skjuter med en Cz med 1:8-9? i stigning. Ser ingen som helst skillnad i träffbilder på 40-55 grains kulor då båda skjuter hål i hål med v-max. Ska du bara skjuta fabriks ammo så klarar du dig med 1:12 men vill du leka med tyngre kulor så ta 1:8. När det blir dags för pipbyte på min 223rem så kommer jag att montera den senare stigningen.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Edit: provade nu med 308:magget men det funkar bara med en patron. När man stoppar i fler blir kraften från fjädern såpass stor att den trycker upp den översta patronen halvvägs genom magasinsläpparna. Back to ye olde drawing board... http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/4799827/Re_Tikka_T3_223_Magazine_Modif Kanske kan ge någon tanke kring det hela iaf
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Författare Det var bra att jag uppfattat det något så när korrekt. @ Exabit Menar du att man skulle behöva ett större magasin om man väljer 1:8? Är det så stor skillnad på kullängden? @ Nils I Är det för att du handladdar som du skall pipa om framöver eller finns det även andra skäl?
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Främst för handladdning men vi är fler som har en teori om att varmintkulor fragmenteras fortare ju tvärare stigningen är. Har jämfört min gamla 222 rem med 1:14 med 40 grains V-max mot 223 med 50 och 1:12 och konstaterar att jag får mera sällan genomslag med den senare på räv. Då det inte är några som helst problem att skjuta lättare kulor i tvärare stigning men väl tvärtom så finner jag ingen anledning att begränsa sig. Jag har inte kronograferat kompisens bössa och jämfört med min men jag tror inte att det ska skilja sig mycket.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Det var bra att jag uppfattat det något så när korrekt. @ Exabit Menar du att man skulle behöva ett större magasin om man väljer 1:8? Är det så stor skillnad på kullängden? Ja, åtminstone för de tyngre A-Maxen. Men ska du bara ladda typ Winchester PP 64 (vilken verkar vara en ruggigt prisvärd och lagom hård kula som jag tyvärr aldrig provat) så funkar originalmagasinet. Jag önskar att Tikka sålde ett alternativ till sitt standard 223-magg som tillät patroner som är 3-4 mm längre - det hade varit smutt!
Publicerat Augusti 8, 201411 yr http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/4799827/Re_Tikka_T3_223_Magazine_Modif Kanske kan ge någon tanke kring det hela iaf Tack! Mycket intressant!
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Ammunition från Sako och Remington som finns hos handlarna här i närheten har ingen tyngre jaktammunition än 55gr de heller. Det blev en T3 1:8 för mig, ty då den beställdes hos handlaren hette det att det var 1:12 som man fick om man inte sade ngt annat och 1:8 som var 'tillvalet'. Samma handlare rekommenderade 1:12. Antingen ändrades det under den 6mån långa leveranstidens gång eller så hade handlaren missförstått Sako, men 1:8 var standard och 1:12 var 'tillval' när den väl levererades. Hemlagade varmints i 55gr och Normas blyspets 53gr har inte kommit ut på andra sidan utan stannat i räven. Utifrån det statistiskt insignifikanta underlaget så har jag inte fått erfara något praktiskt behov av lättare kulor än 55gr. Har dock haft funderingar på lite tyngre kulor för rådjur, men det har bara stannat vid funderingar. Så fram till dags dato hade det nog varit hugget som stucket om det var 1:12 eller 1:8 i o m att det bara blivit 55gr. Om det blir hemladdat med tyngre kulor i framtiden återstår att se, men det är väl först då 1:12 inte längre är ett lika fullgott alternativ (därmed inte sagt att det inte skulle fungera).
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Författare Tack för alla svar. Jag tänker mig att 1:8 kanske inte är så dumt i så fall, eftersom det verkar fungera att även skicka iväg både tyngre och lättare kulor (men inte tvärtom som någon påpekade).
Publicerat Augusti 8, 201411 yr tack för infon, som ts säger verkar 1-8 given, då har man möjligheter att ta vilken vikt som även om 1-12 är snäppet vassare med lätta kulor! fråga: finns inte 1-9?
Publicerat Augusti 8, 201411 yr tack för infon, som ts säger verkar 1-8 given, då har man möjligheter att ta vilken vikt som även om 1-12 är snäppet vassare med lätta kulor! fråga: finns inte 1-9? Inte för Tikka T3 (som ursprungsfrågan gällde) http://www.tikka.fi/pdf/datatables/TikkaT3Datatable2014.pdf
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Hade hem en tikka t3 på prov, 1:12 jag fick den inte att lira bra med visserligen lite tyngre kulor, men det var så kass att det inte var acceptabelt på 200m, den var begagnad och vad jag tror utan mätning rätt slut i pipan. en 1:8 skulle vara kul att prova, gärna vänster för grabbens skull!
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Hade hem en tikka t3 på prov, 1:12 jag fick den inte att lira bra med visserligen lite tyngre kulor, men det var så kass att det inte var acceptabelt på 200m, den var begagnad och vad jag tror utan mätning rätt slut i pipan. en 1:8 skulle vara kul att prova, gärna vänster för grabbens skull! Jag vet inte hur tungt tyngre var elller om det var köpeammo, men min 1:8 gick som en kanna skit med fabriksladdad S&B 55gr FMJ, Norma FMJ och Norma oryx. Det spred typ ~4cm på 100m. Fiocchi 55gr FMJ var i a f snusdosa på 150 (minns inte hur det såg ut på 100m men det var inget att träna med i a f), så den fick duga till att plinka just det, snusdosor på 150m. Så det verkar som det går att få till det riktigt dåligt från fabrik även för en liten klass 2:a.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Jag vet inte hur tungt tyngre var elller om det var köpeammo, men min 1:8 gick som en kanna skit med fabriksladdad S&B 55gr FMJ, Norma FMJ och Norma oryx. Det spred typ ~4cm på 100m. Fiocchi 55gr FMJ var i a f snusdosa på 150 (minns inte hur det såg ut på 100m men det var inget att träna med i a f), så den fick duga till att plinka just det, snusdosor på 150m. Så det verkar som det går att få till det riktigt dåligt från fabrik även för en liten klass 2:a. Provade huvuddelen av ammon i en remington med 1:9 där gick den bra.