Publicerat Augusti 8, 201411 yr Min Bretonhane är nu 10 månader gammal, och i stort sett alltid när vi tränar lydnadsapport med dummy så kissar han ned sig, en liten skvätt som levereras med fart kan man säga Samma fenomen ibland när man ska ta ut han ur hundgården och kommenderar sitt, då kan det komma en liten skvätt. Det må vara att han skvätter inne, ingen katastrof öht. Det går utmärkt att torka upp. Men varför just vid träning? I övrigt är han rumsren. Han är ytterst motvillig till hela konceptet lydnadsapport, ikväll har vi kommit så långt att han går med dummyn en litet bit och kan kommenderas sitt med utförande utan att släppa, dock vägrar han greppa självmant. Jag behandlar "misslyckanden" med tystnad och stoppar tillbaka dummyn med "håll" kommando för att sedan så länge han håller i överösa med beröm och glada tillrop. Gissar att polletten sitter rätt hårt innan den trillar ned
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Det är inte så att han blir så förväntansfull så han läcker lite? Har sett många hundar kissa ner sig om de blir osäkra men så verkar inte vara fallet här.
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Inte ovanligt att ffa unga hundar pinkar en liten skvätt när de blir upphetsade (läs som i glada), de har ju faktiskt inte världens bästa blåskontroll än så det behöver inte ha något alls med vekhet eller osäkerhet att göra. Tas ut ur hundgården = Yippi Komma ut och träna och få massor med beröm = Yippi Brukar växa bort, men man kan också minimera glädjepinkningar genom att försöka lugna ner hundens stämning och det är ju en individuell sak vad man kan göra för att åstadkomma det, men att inte hausa upp stämningen medelst röst och kroppsspråk är en bra början. Givetvis berömma, men med ett annat rösläge och prova sig fram vad som hjälper
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Tack för svaren! Undrar om det skulle kunna vara en kombination av båda era svar, han är en väldigt "framåt" hund, men envis. Jag försöker vara tydlig i mitt kroppsspråk med honom och även verbalt när vi tränar. Han blir väldigt undergiven vid träning och jag försöker "lyfta" honom verbalt med beröm men trots det så kan det skvätta lite. Är vi ute och tränar sittkommando eller föraruppmärksamhet så går det jättebra, han verkar tycka det är roligt och inget kiss vad jag sett iaf. Men det är just apportering som verkar ställa till det
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Inte ovanligt att ffa unga hundar pinkar en liten skvätt när de blir upphetsade (läs som i glada), de har ju faktiskt inte världens bästa blåskontroll än så det behöver inte ha något alls med vekhet eller osäkerhet att göra. Tas ut ur hundgården = Yippi Komma ut och träna och få massor med beröm = Yippi Brukar växa bort, men man kan också minimera glädjepinkningar genom att försöka lugna ner hundens stämning och det är ju en individuell sak vad man kan göra för att åstadkomma det, men att inte hausa upp stämningen medelst röst och kroppsspråk är en bra början. Givetvis berömma, men med ett annat rösläge och prova sig fram vad som hjälper Känns som du är nått på spåret! Kanske ska testa ta ner tonen och intensiteten på berömmet en aning. Hundgården är garanterat "yippi", träningen har jag trott att det varit att han inte tycker om det, men det kanske är lite samma där -"yippi beröm". Trots att han ser ut som "snälla du jag gillar verkligen inte det här"