Publicerat Augusti 9, 201412 yr Tänkte vi kunde diskutera teorier och presentera resultat från sva och dylikt här. Inte hittat nått på våra marker men runt om hos grannarna. En hind hittade jag på vägen hem från jobbet, kanske varit död max ett par timmar, låg mitt ute på en gräsplätt ca 70m från en gård. Mitt på ljusa dagen. Såg frisk och välnärd ut, hittade absolut inget konstigt någonstans. Väldigt märkligt detta tycker jag. Enl Sjf 50st fynd i år.
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Detta är en populär post. Det är väl Pasteurellabakterien som leder till snabb lunginflammation och min teori är för många djur på begränsad yta..... iPad Tapatalk HD
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Det är väl Pasteurellabakterien som leder till snabb lunginflammation och min teori är för många djur på begränsad yta..... iPad Tapatalk HD Det var min första tanke oxå..Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Författare Ok intressant, är det fastställt att alla djur dött av pasteurella?
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Fast å andra sidan är ju inte området nerlusat med dov som på andra håll i Sörmland, Närke, Västergötland och Skåne. Då bör de också drabbas om det beror på tät population. Teorin ligger nära till hands, men jag inbillar mig att det borde drabba fler områden då.
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Författare Precis min tanke. Visst är det mycket dov men jag skulle uppskatta stammen som ännu tätare på andra ställen norr och väster om vingåker. På ett ställe ca 1000hektar mellan ving o kat är det visserligen extremt med dov men dödsfallen verkar vara mer utspridda än så. I det området räknade jag till 107 dov på ca 10 hektar vall. Hittade nu en rapport från Sva att de konstaterar att det är pasteurella som orsakat död på alla djur igen ( missade det innan jag starta tråden ) men fortfarande intressant att diskutera orsak vilket sva inte gjort.
Publicerat Augusti 9, 201412 yr Karlskoga är den inte riktigt lika tät, här jag jag inte sett/hört någon som sett något än.
Publicerat Augusti 11, 201412 yr Håller med föregåeende..det är ju inte de tätaste dovstammarna i det området. En spontan tanke är att det är inte så mycket odlad mark i nämda område....fast det är det å andra sidan inte bortåt högsjö/brevens eller...! mvh/Urban
Publicerat Augusti 11, 201412 yr Författare Ok om enstaka vilt dör i olika sjukdomar... men 50st. För mig låter det mer som nått väldigt lokalt problem, olämplig växt eller dåligt vatten etc. Är det nån som vet att denna pasteurella sjukdom drabatt dov på andra platser fast i mindre skala?
Publicerat Augusti 13, 201412 yr http://www2.blocket.se/news?id=327486,3819322&ca=23_11&cg=7080 Potentiell orsak?! /Christian
Publicerat Augusti 14, 201412 yr Detta är en populär post. Pasteurella-bakterien finns naturligt i svalget på dovhjorten och är normalt inget problem alls. Under vissa omständigheter kan dock bakterien växa till snabbt och bildar då ett toxin. Det är toxinet som leder till lunginflammation och snabb död. Det varma vädret är troligen en bidragande orsak då, som jag förstått det, bakterier trivs i värme. smittan sprids mellan djuren vid direktkontakt eller att två djur typ nyser på varandra, då smitten sprids via vätska. Kan den spridas via en damm eller ett dike där djuren samlas för att dricka? Kanske. Skälet till att SVA inte säger så mycket om orsaken, är helt enkelt att dom inte vet så mycket. Just nu verkar läget runt K-holm ha stabiliserat sig en aning.
Publicerat Augusti 14, 201412 yr Författare Bra redogjort Brian! Jag blir vetgirig av sånt här... Just att det händer här igen och ingen annanstans gör ju att man undrar om det finns nån speciell smittokälla, kanske en damm eller dylikt som du skriver. Får hoppas SVA gräver vidare, tiden får utvisa.
Publicerat Augusti 14, 201412 yr Bra redogjort Brian! Jag blir vetgirig av sånt här... Just att det händer här igen och ingen annanstans gör ju att man undrar om det finns nån speciell smittokälla, kanske en damm eller dylikt som du skriver. Får hoppas SVA gräver vidare, tiden får utvisa. Njaahh, det var faktisk ytterligare ett fall i förra veckan i ett hägn i Västergötland med ungefär 25 döda djur och i fjol var det ett större utbrott i sydliga Närke. Där har man dock inte hittat några än i år. Handjuren verkar vara kraftigt överrepresenterade, troligtvis därför att dom på denna årstid rör sig mer i flock än hindar och kalvar och smittan därför har lättare att spridas mellan dom. SVA jobbar med frågan och vill ha in döda djur, dock måste dessa vara ganska färska.
Publicerat Augusti 14, 201412 yr Författare Ok, V-götland hade jag ej hört talas om. Googlade lite på fallow deer/ dama dama och pasteurella och fick en del träffar. Hittade inget om att de drabbats i deras ursprungliga hemmiljö runt medelhavet men dock på andra ställen runt om i Europa, så det verkar inte vara nått svenskt fenomen. Får väl hoppas att slutsatsen inte blir att det är för många på för liten yta, då kommer väl "vissa" föreslå inplantering av ett visst djur.