Jump to content

Koka kräftor

Recommended Posts

Var och fiskade kräftor inatt, vi fick drygt ett tjog. Alla kräftor levde nu på morgonen, men självklart så kommer några ha dött sen när jag kommer hem. Vissa säger att det går bra att koka dom som dött och vissa säger att man måste slänga dom. Dom står svalt ca 10-15 grader.

Jag vet att föruttnelseprocessen börjar, men en fisk som man inte tagit ur på kvällen utan tar ur nästa dag går ju och äta. Är helt mestadels rädd för att dom ska avge dålig smak till dom andra.

Anledningen till att jag frågar är att en av kräftorna var utan tvivel den största kräftan jag sett och den såg väldigt svag ut. 

Har aldrig kokt döda kräftor, lärt mig att de ska man slänga.

Men hur som så dör de av uttorkning eller syrebrist.

Bäst är att sumpa kräftorna i sjön. 

Går även att ha dem i mindre balja med vatten men då måste man ha syrepump eller byta vatten konstant.

De dör skitsnabbt i vatten om där inte finns syre så det räcker.

Haft kräftor i badkaret flera dagar. fan va skit de släpper ifrån sig.... syns väl mot det vita.

Men som sagt de måste få syre i mängd. Funkar bra med luftpump till akvarier.

• Like 1

Har aldrig kokt döda kräftor, lärt mig att de ska man slänga.

Men hur som så dör de av uttorkning eller syrebrist.

Bäst är att sumpa kräftorna i sjön. 

Går även att ha dem i mindre balja med vatten men då måste man ha syrepump eller byta vatten konstant.

De dör skitsnabbt i vatten om där inte finns syre så det räcker.

Haft kräftor i badkaret flera dagar. fan va skit de släpper ifrån sig.... syns väl mot det vita.

Men som sagt de måste få syre i mängd. Funkar bra med luftpump till akvarier.

Jo jag har också hört att man ska slänga dom och brukar göra det, men ja tänkte får kolla på varför det är så. Har hört det av många men aldrig varför :)

Ja vi brukar sumpa dom om dom ej ska kokas samma dag. Har en trumma från en gammal tvättmaskin, brukar slänga i lite fisk och lite gräs. Lite konstigt men min erfarenhet är att dom vissa gånger endast äter gräs i fångenskap. 

lsjonsson

Jag har aldrig heller kokat döda kräftor. Kräftor klarar sig rätt länge i en hink vid transport utan vatten.

Samma här, inga döda kräftor i koket.

Jag hade dem i en plastbackar( gott om plats)  och det var bara ett par stycken som" gick vidare utan att passera en kräftskiva " under de åren jag fiskade. :yes:

Per Gustafsson

Inga döda kräftor i koket nej.

Kräftor klarar sig bra på land så länge de inte står i solljus.

Men sumpa dom om du ska förvara dom mer än några timmar.

Låt de gå i RINNANDE vatten någon timma innan de kokas så de rensar ur systemet och tvättas.

När du sedan ska koka dom så ha 2 kastruller framme. En stor till själva koket och en mindre med rejält kokande vatten att döda dom i.

De behöver inte vara i "avlivningskastrullen" mer än några sekunder. Då så ser du till att de dör så fort det går och du får även bort lite mer smuts från kräftorna som annars skulle hamna i spadet.

Vill du ha farsans utsökta recept på kräftor så kan jag fixa det :)