Publicerat Oktober 6, 200619 yr lETAR EFTER EN FIN GAMMAL S,S. Vad tycker ni jag skall leta efer , för ett ev. kommande vinerprojekt. Åskter TACK. mvh. Bert
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Sök efter äldre tyska bössor som t,ex sauer&sohn, merkel, simson suhl osv Trevliga bössor som fungerar fint att jaga med, använder själv en Sauer&Sohn som första hagel
Publicerat Oktober 7, 200619 yr En gammal fin Hva 310 kanske? Den här Merkeln såg trevlig ut annars.. http://www.blocket.se/vi/9641047.htm?ca=2_s Eller varför inte denna? http://www.blocket.se/vi/9647104.htm?ca=2_s
Publicerat December 2, 200619 yr Merkel 47:an såg trevlig ut, synd att den inte hade engelsk kolv. Tror dock bössan har ejektor.. Mvh!
Publicerat December 6, 200619 yr Jag ska ha när jag blir gammal och börjar röka pipa en husqvarna med engelsk kolv....blåställ, castor stövlar, gubbkeps, glastermos, gyttorps lila. Så är det bara ,sur och vresig ska jag stå där och veta allt och rata alla nya påfund ....så ska det bara vara.
Publicerat December 7, 200619 yr Jag ska ha när jag blir gammal och börjar röka pipa en husqvarna med engelsk kolv....blåställ, castor stövlar, gubbkeps, glastermos, gyttorps lila.Så är det bara ,sur och vresig ska jag stå där och veta allt och rata alla nya påfund ....så ska det bara vara. Nja, Gyttorps Röda ska du nog ha då, ettor, åsså får du skippa den engelska kolven om bilden ska bli komplett. Pistolgrepp ska dä va! ;D Eller förresten, ska du ändå vara riktigt gubbgrinig räknar du förstås bara på svenska hagelnummer, sjuor eller så alltså. Nymodigheter som US-nummer är ju bara trams! Pettson
Publicerat December 7, 200619 yr Pettson! Du som är väl bevandrad i gammla Hqa. vad skall jag välja och vad finns ex. i kal. 20! ??? mvh. Bert den frågvise ???
Publicerat December 8, 200619 yr Tja, det beror ju helt på vad du har för budget, och hur omfattande projektet var tänkt att bli? Billiga och bra HVA och Sauer är det ganska gott om. I fråga om HVA skulle jag kika efter en 310 med speciaståls- eller ännu hellre nickelstålspipor. Ett S eller ett N i modellbeteckningen alltså, och jag skulle undvika de allra enklaste modellerna (A). Gamla HVA och Sauer är rätt likvärdiga i kvaliteten tycker jag, totalt sett. Och båda balanserar likadant, dvs. bruksbössor av allroundtyp för både pälsvilt och fågel. Känner du dig lite mera anglosaxiskt lagd, med tweed, höga motskott och hela midivitten så ska du kanske leta efter en W&S #700 istället. Också det en robust och bra bössa, fast med mer fågel i svingen... Lite svårare att hitta, men inte alls omöjligt. Å andra sidan, hade du tänkt dig ett större projekt så kan naturligtvis balansen i en Sauer eller HVA till viss grad ändras på vid t.ex. en omstockning. Pettson
Publicerat December 8, 200619 yr Tja, det beror ju helt på vad du har för budget, och hur omfattande projektet var tänkt att bli?Å andra sidan, hade du tänkt dig ett större projekt så kan naturligtvis balansen i en Sauer eller HVA till viss grad ändras på vid t.ex. en omstockning. Pettson Det var just för att träna mig i på att göra en egen kolv, men vill ha ett bra utgångsmaterial att bygga på. Jag har inte tweedkäder m.m. men Engelskt grepp skall det bli när jag får tag i rätt grejor. mvh Bert
Publicerat Januari 12, 200719 yr Det var just för att träna mig i på att göra en egen kolv, men vill ha ett bra utgångsmaterial att bygga på. Jag har inte tweedkäder m.m. men Engelskt grepp skall det bli när jag får tag i rätt grejor. mvh Bert Ska du köpa svenskt eller tyskt så ska du satsa på specialstål annars är bössan felbalacerad (piptung) och svår att skjuta bra med. Engelska bössor är ljusår bättre men lika mycket dyrare också. Italienska bössor är nånstans mellan swe/ty och engelska i balans men pris något högre än swe/ty så det är ett bra alternativ men det bästa är nog spanska bössor eftersom de är kopior på engelska med samma balans men ett pris som en swe/ty MEN det gäller att leta länge och vara kräsen för det finns många spanska bössor som är skräp likväl som det finns många som är fina. Titta dig inte blind på namnet eftersom många "dyra" tillverkare gjort bössor under andra namn t ex Arietta som gjort en bössa under namnet Black Sabel. Det finns även exempel på tilverkare med samma namn som Sarasquetta där det är en familj som delat på sig och vissa gör högklassiska bössor medan andra gjort billigt skräp. Billigast jag sett nyligen var en Jabe sidlåsare lyx model som gick på Widfors för starx över 5 000:-, sjukt billigt. Tweedkläder är faktiskt bra i många fall (tål mycket stryk & är tysta) och designen är utprövad under snart 100 år och har man goretex i fodret funkar de i alla väder. Blir dock snortunga när de är våta och tar en evighet att torka.
Publicerat Januari 12, 200719 yr http://www.blocket.se/vi/10304111.htm?ca=10_s Här har du ett perfekt övningsexemplar, sälj den till mig när den är klar
Publicerat Januari 14, 200719 yr Polaris! En äldre Simson Suhl finnes. Är farfars och på väg in i mitt skåp där den får en plats långt in och ur vägen. Kanske ett lämpligt övningsobjekt för Er?
Publicerat Februari 21, 200719 yr Köpte en Simson Suhl och fick hem den igår. Putsa och fila. Bakkappan som satt på passade inte så jag fick sätta på en ny. Passade på att korta kolven lite också samt att ta isär den och rengöra mekanismen. Gammalt vapenfett som torkat in är segt! Helgenomgång men andra ord. Lägger in en bild så småningom.