Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

s b s (kommande projekt)

Featured Replies

Publicerat

lETAR EFTER EN FIN GAMMAL S,S.

Vad tycker ni jag skall leta efer , för ett ev. kommande

vinerprojekt. Åskter TACK.

mvh. Bert

Publicerat

Kanske en fin Merkel 8 med engelsk kolv?

Publicerat

Sök efter äldre tyska bössor som t,ex sauer&sohn, merkel, simson suhl osv

Trevliga bössor som fungerar fint att jaga med, använder själv en Sauer&Sohn som första hagel  :)

• 1 month later...
Publicerat

Merkel 47:an såg trevlig ut, synd att den inte hade engelsk kolv. Tror dock bössan har ejektor..

Mvh!

Publicerat

Jag ska ha när jag blir gammal och börjar röka pipa en husqvarna med engelsk kolv....blåställ, castor stövlar, gubbkeps, glastermos, gyttorps lila.

Så är det bara ,sur och vresig ska jag stå där och veta allt och rata alla nya påfund ....så ska det bara vara. ;)

Publicerat

F_n Party, jag är snart gammal OCH jag röker pipa! >:(;)

mvh. Bert

Publicerat

Samma här.. ;D

Publicerat
Jag ska ha när jag blir gammal och börjar röka pipa en husqvarna med engelsk kolv....blåställ, castor stövlar, gubbkeps, glastermos, gyttorps lila.

Så är det bara ,sur och vresig ska jag stå där och veta allt och rata alla nya påfund ....så ska det bara vara. ;)

Nja, Gyttorps Röda ska du nog ha då, ettor, åsså får du skippa den engelska kolven om bilden ska bli komplett. Pistolgrepp ska dä va!  ;D

Eller förresten, ska du ändå vara riktigt gubbgrinig räknar du förstås bara på svenska hagelnummer, sjuor eller så alltså. Nymodigheter som US-nummer är ju bara trams!

Pettson

Publicerat

Pettson! Du som är väl bevandrad i gammla Hqa. vad skall jag välja och vad finns ex. i kal. 20! ???

mvh. Bert den frågvise ??? ;)

Publicerat

Tja, det beror ju helt på vad du har för budget, och hur omfattande projektet var tänkt att bli?

Billiga och bra HVA och Sauer är det ganska gott om. I fråga om HVA skulle jag kika efter en 310 med speciaståls- eller ännu hellre nickelstålspipor. Ett S eller ett N i modellbeteckningen alltså, och jag skulle undvika de allra enklaste modellerna (A).

Gamla HVA och Sauer är rätt likvärdiga i kvaliteten tycker jag, totalt sett. Och båda balanserar likadant, dvs. bruksbössor av allroundtyp för både pälsvilt och fågel. Känner du dig lite mera anglosaxiskt lagd, med tweed, höga motskott och hela midivitten så ska du kanske leta efter en W&S #700 istället. Också det en robust och bra bössa, fast med mer fågel i svingen... Lite svårare att hitta, men inte alls omöjligt.

Å andra sidan, hade du tänkt dig ett större projekt så kan naturligtvis balansen i en Sauer eller HVA till viss grad ändras på vid t.ex. en omstockning.

Pettson

Publicerat
Tja, det beror ju helt på vad du har för budget, och hur omfattande projektet var tänkt att bli?

Å andra sidan, hade du tänkt dig ett större projekt så kan naturligtvis balansen i en Sauer eller HVA till viss grad ändras på vid t.ex. en omstockning.

Pettson

Det var just  för att träna mig i på att göra en egen kolv, men vill ha ett bra utgångsmaterial att bygga på.

Jag har inte tweedkäder m.m. men Engelskt grepp skall det bli när jag får tag i rätt grejor.

mvh Bert

• 1 month later...
Publicerat
Det var just  för att träna mig i på att göra en egen kolv, men vill ha ett bra utgångsmaterial att bygga på.

Jag har inte tweedkäder m.m. men Engelskt grepp skall det bli när jag får tag i rätt grejor.

mvh Bert

Ska du köpa svenskt eller tyskt så ska du satsa på specialstål annars är bössan felbalacerad (piptung) och svår att skjuta bra med. Engelska bössor är ljusår bättre men lika mycket dyrare också. Italienska bössor är nånstans mellan swe/ty och engelska i balans men pris något högre än swe/ty så det är ett bra alternativ men det bästa är nog spanska bössor eftersom de är kopior på engelska med samma balans men ett pris som en swe/ty MEN det gäller att leta länge och vara kräsen för det finns många spanska bössor som är skräp likväl som det finns många som är fina. Titta dig inte blind på namnet eftersom många "dyra" tillverkare gjort bössor under andra namn t ex Arietta som gjort en bössa under namnet Black Sabel. Det finns även exempel på tilverkare med samma namn som Sarasquetta där det är en familj som delat på sig och vissa gör högklassiska bössor medan andra gjort billigt skräp. Billigast jag sett nyligen var en Jabe sidlåsare lyx model som gick på Widfors för starx över 5 000:-, sjukt billigt.

Tweedkläder är faktiskt bra i många fall (tål mycket stryk & är tysta) och designen är utprövad under snart 100 år och har man goretex i fodret funkar de i alla väder. Blir dock snortunga när de är våta och tar en evighet att torka.

Publicerat

Polaris!

En äldre Simson Suhl finnes. Är farfars och på väg in i mitt skåp där den får en plats långt in och ur vägen.

Kanske ett lämpligt övningsobjekt för Er?

• 1 month later...
Publicerat

Köpte en Simson Suhl och fick hem den igår. Putsa och fila. Bakkappan som satt på passade inte så jag fick sätta på en ny. Passade på att korta kolven lite också samt att ta isär den och rengöra mekanismen. Gammalt vapenfett som torkat in är segt! Helgenomgång men andra ord. Lägger in en bild så småningom.