Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundmöten

Featured Replies

Publicerat

Tänkte fläka ut min smutsiga byk och se om jag kan få något konkret tips.

Jag har sedan min senaste flytt upplevt ett växande eller i alla fall konstant problem med hundmöten när jag går med min hanhund i kvarteret, i koppel när vi möter andra hanhundar.

Framförallt har han 2-3 "dödsfiender" men ibland kan han reagera på andra hundar vid synintryck innan han fattar att han är fel ute.

Problemet uppstår bara hemma, hittills aldrig på jakt eller liknande. Det yttrar sig i utfall och skallgivning.

Nu kommer alla säga, "det är ett ledarskapsproblem" och det kanske det är. Men jag behöver konkreta metoder, förhållningssätt, knep för att lösa problemet. Min första reaktion var att korrigera med kommandon och slutligen handgripligen, men det är ganska uppenbart att fysisk kontakt med hunden bara eldar på beteendet. Jag försökt köra en lite mer passiv taktik den sista tiden och bara ignorera hunden, men det är inte helt enkelt på smala gator med hyfsat fysiskt stark hund stretande i kopplet, samtidigt som jag har ungtiken i andra kopplet.

Tacksam för konstruktiva svar.

Publicerat

Tips ett får bli att endast gå med hanhunden själv så att du kan fokusera helt på honom och dels så att inte ungtiken börjar ta efter beteendet. Sen vore kanske skvallerträning värt att prova eftersom det du redan provat inte verkar ha önskvärd effekt.

Här står en del matnyttigt om just skvallerträning.

Publicerat

Många gånger får man inse att alla hundar är enskilda individer så det är därför bättre att förekomma än att förekommas. Jag har haft hundar som skiter i allt o alla. Sedan har jag haft hundar som inte gör någon grej av saken om inte jag gör det och slutligen har jag fått begränsa livet pga hunden när denna varit med. 

Publicerat

Har liknande betende på tollaren, men eftersom man bor lite lantligt;)

så är det inget stort bekymer.

Reagerar dödsfienderna på samma sätt eller e de bara snaps som flippar ur? Min tanke var att konfrontera dessa hundar under kontrolerade former på en neutral plats, detta kräver ju att de andra hundägarna e med på att lösa problemet. Kanske hjälper att bara ta en promenad tillsammans så hundarna får "läsa" av varandra.

Hoppas du förstår min tanke:wacko:

Mvh Mattias/Leg.hundpsykolog:D:p

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Har liknande betende på tollaren, men eftersom man bor lite lantligt;)

så är det inget stort bekymer.

Reagerar dödsfienderna på samma sätt eller e de bara snaps som flippar ur? Min tanke var att konfrontera dessa hundar under kontrolerade former på en neutral plats, detta kräver ju att de andra hundägarna e med på att lösa problemet. Kanske hjälper att bara ta en promenad tillsammans så hundarna får "läsa" av varandra.

Hoppas du förstår min tanke:wacko:

Mvh Mattias/Leg.hundpsykolog:D:p

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Nja, jag upplever att det är mest Snaps som är högljud i alla fall. Men jag ser förstås att de andra hundarna reagerar. Jag förstår precis din tanke, men jag vet inte om det är genomförbart. Jag vet att jag bollade idéen med en av hundägarna men han verkar ganska inne på att det är mitt problem, inte vårt.

Precis som du säger hade det här varit ett ickeproblem om jag inte bott i ett villakvarter med ett tiotal andra hundar...