Publicerat Augusti 12, 201411 yr Bilderna visar kvällens besök på skjutbanan. Jag hade viss oro efter inskjutning av tänkt jaktammo. Jag tyckte jag spred konstigt. Så jag tog med övningsammunition jag provat tidigare för att kolla så jag inte viftade allt för mycket med pipan. Jag sköt liggande med sandsäck som stöd på 100meter. Den ena bilden visar jaktammon. Siktade i tejpkrysset och första satt mitt i. Sen blev det lite längre åt vänster sen lite till. Den andra bilden visar 3skott var av två olika märken övningsammunition. Det tre översta hålen hör ihop. De två undre är tre skott, måste varit hål-i-hål. Annars har jag missat tavlan 1,5x1,5 meter... Vad är det då för ammo? Det kan vara hemligt så länge men allt är fabriksladdat. Kulvikten kan jag berätta jakten: 180gr, båda övning 8g dock översatt till 124gr på ena och 123gr på andra. Vad kan spridningen bero på? Eftersom jag är rätt ny på det här och dessutom lite klent byggd funderade jag på om det kan vara så att jag har problem med rekylen från den tyngre kulan? Eller är det bara så att kombon vapen/ammunition är dålig?
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Övningsammon är nog lapua Trainer och Sako Range,jaktammon Sako hammerhead Säkert är inte kombon optimal-testa annan sort. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Inget fel på träffbilderna med övningsammon! Inge fel i att prova 5 skotts serier istället med övningsammon ändå. Håller det ihop är bössan, kikaren och fästen ok. Håller det inte ihop kan det va nått i spänn, värmespridning tex. Angeånde jaktammon. Detta är varför jag skjuter 5skotts serier även med jaktammo. Ja det blir dyrt.. men du får ett bättre utvärderingsunderlag. Om du hade skjutit 5 skott hade du fått veta om de två sista gått ännu mer åt vänster eller kanske satt sig under hålet i mitten. Då har du en helt ok träffbild för jakt och behöver bara klicka in kikaren till mitten av korset. Du kan ju testa skjuta tre skott igen och se om de hamnar lika dant. Gör dom det är allt ok och så behöver du bara klicka in träffarna mot centrum, vill du ha tätare träffbild får du byta ammo.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Jag tycker att träffbilderna faktiskt är helt OK för att vara övnings- och jaktammunition i en jaktstudsare. Liggande med sandsäck dessutom... Det är ingen lätt ställning att skjuta träffbilder i. Speciellt inte med ett klass 1 vapen. Rekylupptagningen kan spöka till det en hel del. Jag tycker att liggande skytte kräver att man är så satans konsekvent för att resultatet ska bli bra - speciellt i lätta jaktvapen. Med ett match / tävlingsvapen och skyttemunderingen på, så blir det mer förlåtande förstås. Prova igen du. Det är säkert inget fel på dina prylar.
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare Om jag berättar att ammunitionen (.308) som använts är: Sako range (hål-i-hål), Podium och jaktammon är Prvi Partizan SP. Nån som skulle kunna tänka sig en rimlig förklaring då?
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Fallande skala av kvalité och av mig i varje fall förväntad precision, jag säger inte att partizan sköt illa men ärligt, jämför med ditt resultat med sako! Tycker nog du bör investera i en ask med kvalitetsammo och utvärdera resultatet. Christian
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare Kommer göras snarast! Jag kan garantera att inga djur kommer möta Partizan från mitt vapen. Som nybörjare vill jag känna mig trygg med så många komponenter som möjligt. Blir till att testa någon Sako jaktammo också, börja där iallafall.