Publicerat Oktober 6, 200619 yr Tjena! Var ute i skogen idag med en tjt som jag har på foder sen en vecka tillbaka, tyvär med en total avsaknad av sök. Tiken är två år gammal och har enl ägaren varit i skogen mycket, och även drivit älg. Jag har ingen erfarenhet av varken drivande hundar eller grythundar utan bara ställande hundar, så jag skulle behöva råd på hur jag skall bära mig åt för att få hunden att lämna mina fötter Mvh Gunnel
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Läsa och fika, ta med dig en god bok, mysigt fika och gå ut i skogen, när du hittat nått bra ställe där du vet att det brukar vara djur så sätter du dig helt enkelt en stund och låter hunden vara, den kommer att tycka att du är trist efter ett tag och gör lite större svängar vad det lider, hur gammal är hunden? Eftersom du nyss har tagit den på foder så kan den behöva känna sig mera trygg i ditt sällskap innan den tar sig friheter.
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Tja jag håller nog med Alfie! Det verkar ju bara som hunden inte är så värst trygg ännu. Jag menar ny ägare, ny skog etc. Hunden kommer nog igång när den lärt känna sin nya förare och litar på att du finns där du släppte den.
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Tack för svaren! Var ute med tiken idag igen men söket var lika dåligt i början, sen fick hon upp ett rådjur som hon drev i 20 minuter. Jag såg hur hon vädrade i luften, sen hörde jag rådjuren/et skälla och då började hon snurra runt på fläcken för att sedan dra iväg i fullt drev. Drevet gick ur pejlingsavstånd på grannmarken så det var bara att sätta sej ner och vänta, tillslut kom hon tillbaka, men inte till mej, utan jag pejlade in hon till bilen och mycket riktigt så stog hon på biltaket när jag kom dit, då kopplade jag henne för att gå en sväng till, och nu har söket blivit bättre. Hur gör era tjt när dom söker, drar dom i vind eller söker dom på backen? /Gunnel
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Min sökte både på vind och markvittring......ett tips jag fick och som jag gärna förmedlar, är att försöka hitta hare åt hunden och släppa på ett färskt spår, kan hunden driva hare så kan det driva allt, min drev skogshare i 20 min som bäst, och det är inte illa för en TJT har jag fått höra.