Publicerat Augusti 13, 201411 yr Hej! jag behöver alla möjliga tips och info om hur man bäst bedriver gåsjakt vilka tider på dygnet osv.....allt helt enkelt bara ös på med allt man kan behöva veta om jakten. tacksam för allt!
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Bulvaner är bra, eller ja dom är faktiskt helt oumbärliga om du ska jaga på fält. Är det gråa gäss (grå-, säd- eller bläs) så är det gråa bulvaner som gäller. Di svartvite gässen slår på alla typer så där är det mindre viktigt. Det är morgonen som gäller, bulvanbild och gömsle ska vara på plats innan det ljusnar. Bulvaner och gömsle måste placeras med hänsyn till vind, gör det mycket lättare. Gäss slår alltid mot vinden! Så man kan ställa upp bulvaner för att styra var man vill att dom ska landa samt vilken inflygningsrutt dom tar. Och placera gömslet på lagom avstånd därefter. Camo är ett måste, gässen ser bra som fasen. Ansiktsmask och handskar på. Lockpipa ÄR bra, men bara om den som tutar i den kan sina grejor. Annars är det bättre att ge fan i det. Ammunition med bra klipp i, gäss är relativt hårdskjutna framförallt framåt vintern. Tänk på avståndet, gäss är stora och det är lätt att underskatta avståndet.
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Dom är också enligt mina erfarenheter rätt punktliga så att rekognosera innan är att föredra. Ta med hund som är kapabel att ta en vingad gås, dom kan glida iväg rätt långt så var uppmärksam på vart dom tar vägen, någon dom avviker/inte kan hålla flockens tempo etc. Kan inte understrykas tillräckligt att det är STORA fåglar och man skjuter gärna för tidigt om man inte har någon referens för avstånd. /Markus
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Markus har helt rätt, det är vettigt att exempelvis mäta in bulvanbilden så att man har exakt koll på avståndet till vissa bulvaner i den samma, det ger exakta referenspunkter för skyttet om man kan räkna lite grann dvs. I övrigt håller jag ovanstående, för egen del skjuter jag mot halsen på gåsen, dvs jag visualiserar målet där. /Christian
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Sköt 5 gäss imorse på 30 min 4 flog kom det, alla flog kom in pga att jag lyckades locka in dom såg gäss på säkert 8-900 m å som kom på lock. Så om du lägger tid på att öva med lockpipan o köper bulvaner så kommer du att lyckas om du har gås på det fältet dagen före eller nått