Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga till rävjägare...

Featured Replies

Publicerat

Har blivit väldigt nyfiken på rävjakt men är tyvärr utan jaktmark... Men om tillfälle dyker upp vill jag veta. Vad gör ni med rävarna ni skjutit? Eldar ni upp dem eller gräver ner dem eller tar hand om dem på nåt sätt. Jag gissar att ni inte äter köttet så även om pälsen tas om hand så blir det ju ganska mycket rester som ska göras nåt med...

Publicerat

Hänger dom på hundgården så alla kan se hur duktig man varit :woot:

(brukar få ett antal både ris och ros om året men bor man lite utanför som jag så brukar jag svara till "riset" att jag inte säger hur dom skall ha det i sin trädgård och dom inte behöver gå förbi min gård om det stör dom)

Sen gräver jag ner dom, på åteln till nästa säsong.

Publicerat

Eldar upp rävarna,,

Publicerat

Om ni hänger dom på hundgården blir det väl ett flugparadis?

Publicerat

De som inte är alltför trasiga åker ner i viltfrysen, vår eller annans.

Publicerat
  • Författare

De som inte är alltför trasiga åker ner i viltfrysen, vår eller annans.

Och när åker de upp ur viltfrysen och i vilket syfte? Det var någon på ett annat forum som pratade om rävbenspjäll, men jag tror det var ironi...Troligtvis var humoristen göteborgare!

Publicerat

Rävbenspjäll :biggrin:

Publicerat

Brukar elda upp dom.. Har planer på att ta vara på ett eller några skinn i vinter.

Publicerat

Med tanke på dvärgbandmasken så ska man nog fasen göra vad man kan för att de ska gå till destruktion.......

/T

Publicerat

Räv brukar användas som apportvilt på jaktprov i elitklass inom vorstehklubben. Dom sista åren har visserligen rädslan för dvärgbandmask gjort att det i södra Sverige har börjat användas gås istället. Men är inte räven sönderskjuten så kan den nog säljas som apportvilt för 150-200kr. Det är ganska många vorstehägare som vill ha en räv att träna med innan eftersöksproven. Jag har själv köpt nån räv i det syftet, dock aldrig sålt nån.

Publicerat

Brukar ta pälsen till apportträning och gräva ner skrotten.

Publicerat

Bränner dom. Skjuter jag en fin med vinterpäls tänkte jag flå den

Publicerat

Provat att gräva ner decimeter-djupt, men det duger inte riktigt för då kommer ngn (bjärven?) och gräver upp den igen.

Publicerat

Räv brukar användas som apportvilt på jaktprov i elitklass inom vorstehklubben. Dom sista åren har visserligen rädslan för dvärgbandmask gjort att det i södra Sverige har börjat användas gås istället. Men är inte räven sönderskjuten så kan den nog säljas som apportvilt för 150-200kr. Det är ganska många vorstehägare som vill ha en räv att träna med innan eftersöksproven. Jag har själv köpt nån räv i det syftet, dock aldrig sålt nån.

Bara tillägga att det brukas inom de andra kontinenala raserna oxä.
Publicerat

Kapar svansen till flugbindning eller låter korparna ta hand om dem.

Publicerat

Med tanke på dvärgbandmasken så ska man nog fasen göra vad man kan för att de ska gå till destruktion.......

/T

En död räv är faktisk inte mycket till smittokälla då räven sprider dvärgbandmask(ägg) via sin avföring och rävar inte bajsar mycket när dom är döda. Dock har T´s tanke en viss bäring då äggen som finns i ändtarmen (eller i pälsen) är några djävligt motståndsduktiga små rackare. I praxis räcker det troligen att gräva ner räven ordentligt men visst är en ordentlig uppeldning att föredra.

Publicerat

Jag har flått och skrapat sen lämnat in två vinterpälsar för beredning. Va kul att testa och bra blev det. Men jag jagar sällan räv när dess päls är som bäst så det blir ofta att gräva ner. Sålde faktiskt rävpälsarna till en glad stockholmare och fick 1500kr/st. 

Publicerat

Mellan november och mars så tar jag reda på alla fina skinn. Resten av rävarna hamnar i skogen.

Publicerat

Är skinnen fina åker de av och tanas och torkas. Nån gång ska man väl göra något med de också.

Tyvärr gick de flesta skinnen åt när jag jagade in stövaren. :tongue:

Jag jagar räv enbart med hund, över eller under jord!

//Roggman66