Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Luftgevärsskytte

Featured Replies

Publicerat

Har börjat skjuta lite luftgevär huvudsakligen som övning inför jakt.

Hur tycker ni jag ska skjuta, vilka ställningar? finns möjlighet till stående, sittande med eller utan stöd.

Ska jag försöka lära mig och skjuta stående eller satsa mer på sittande skyttet?

Skjuter inte stående under mina jakter men har märkt att om man förbättras på ex stående så blir sittande bättre.

Kom med tips!

MVH T.S

Publicerat
Har börjat skjuta lite luftgevär huvudsakligen som övning inför jakt.

Hur tycker ni jag ska skjuta, vilka ställningar? finns möjlighet till stående, sittande med eller utan stöd.

Ska jag försöka lära mig och skjuta stående eller satsa mer på sittande skyttet?

Skjuter inte stående under mina jakter men har märkt att om man förbättras på ex stående så blir sittande bättre.

Kom med tips!

MVH T.S

All träning är ju bra. Skjuter själv lite i en luftgevärsserie för att hålla igång. Nu har jag turen att vara med i en bra klubb så vi har haft bra tränare ja tom har vi haft mental träning. Skytte är ju så mycket.
Publicerat

ja det är väl bäst om träningen liknar jakt..jag och gabbe har byggt en älgbana för luftgevär, mkt kul att skjuta på..

Publicerat

okey, tror nog att vi också har rätt bra tränare, ena av dem har både en son och en dotter som är sm-vinnare i skytten :)

Kul med jaktinspirerat skytte, har själv funderat på något sånt till 22:a. Hurdan är konstruktionen på eran?

MVH T.S

• 2 weeks later...
Publicerat

T.S, det skyttet vi sysslade med igår på fallmålen borde ju vara ganska lämpliga? Något roligare och mer krävande än tavlorna tycker jag  :)

Publicerat

Jao, det var ju rätt kul iaf :P Nog är det säkert bättre än ingenting  :P

Publicerat
okey, tror nog att vi också har rätt bra tränare, ena av dem har både en son och en dotter som är sm-vinnare i skytten :)

Kul med jaktinspirerat skytte, har själv funderat på något sånt till 22:a. Hurdan är konstruktionen på eran?

MVH T.S

en uppochner vänd cykel och en tom kabelvinda med snöre  runt och en klänypa att fästa tavlan i  ;D

Publicerat

Ok :D Det måste jag prova.

tack för tipset

• 4 weeks later...
Publicerat

Själv köpte jag ett FX-Cyclone att träna med. Använder ett kikarsikte 2-7x42.

5,5mm med utg.hast. i tre lägen som man sekundsnabbt ändrar. Från ca 160 m/s till nästan 300 m/s. (Licens-belagt)

FX i hova garanterar att vapnet med deras egen ammo sprider åtta kulor inom en ny 50-öring på 50 meter.

Valnötstock med fiskfjällsmönster designat och handgjort av en kille som designar åt Webley.

Den är jag ruskigt nöjd med.

Men smakar det så kostar det!  :-

Publicerat

Såndär FX verkar ju jävligt skoj, men hur får man licens på en såndär?

En 22lr är ju annars inte speciellt dyr att skjuta med och antagligen lättare att få licens.  :)

Publicerat

Det är sant att du kan få ett 22 lr billigare. Men du kan ju även få ett luftgevär billigare än så så klart.

Jag bestämde mig för att betala lite extra för kvallite.

Pressisionen är på 50m lika bra som ett bra 22 lr-vapen men ammunitionen kostar under 10 öre skottet och luften är ju gratis. Och vapnet är så gott som knäpptyst!!

Luften i tuben räcker till nästan 200 skott med lägsta utgångshastighet.

Licens får du antingen som en målskyttelicens eller som en skyddsjaktslicens. Det är förhållandevis lätt att få licens för beroende vart du bor. (Vilken licensförläggare du har.)

Publicerat
Valnötstock med fiskfjällsmönster designat och handgjort av en kille som designar åt Webley.

Den är jag ruskigt nöjd med.

Är det något som FX levererat eller har du skaffat den själv? Var i så fall?

/ Johan

Publicerat
Är det något som FX levererat eller har du skaffat den själv? Var i så fall?

/ Johan

FX har några fina träbitar.

Specialdesignade. Jag köpte mitt på Walter Borg på kungsgatan i Stockholm.