Publicerat Augusti 14, 201411 yr Ja nu är husbilen packad för resa till Skälsjön och tredagars jaktprov, har med två halvsyskon som ska göra två starter var. Hoppas på mycket fågel och ett jädrans skällande.
Publicerat Augusti 4, 201510 yr I höst ska jag gå mina första jaktprov, med min kusins Norrbottenspets som jag har jagar mycket med. Hur ska jag kunna förbereda mig? Va ska man tänka på när provdagen kommer? Ge mig gärna alla tips ni har!
Publicerat Augusti 4, 201510 yr Jätte trevligt det är inget farligt hoppas du som dem flesta upptäcker att det bara är skoj Är det utlyst eller rörligt prov? I det stora hela är det precis som när du jagar med ända skillnaden att domaren smyger på skallen och bedömer istället för att skjuta, bästa tricket är att bara tänka och agera som på jakten. Har dömt många som blir nevösa och agerar helt annorlunda än normalt sådant känner hunden direkt och kan helt sluta jaga för att istället kolla vad för tokigheter husse håller på med Det är du som hundförare som styr hur nig går i provrutan på utlysta eller i marken du valt till rörligt så tänk bara domaren som en jaktkamrat som snällt går bakom dig. Har hunden dugligt sök och domaren är pratvillig passa på att få tips eller diskutera jakt många domare har lång erfarenhet av jaktformen så den listige tar även tillfället i akt att lära sig saker där Sedan finns ju lite taktik att använda men sällan det som avgör men några tips Undvik att gå öppet i myrkanter och andra heta ställen där man själv kan stöta fågel då en synobs räknas som "finnandemöjlighet" och att få sådana utan att hunden är där är en nackdel. Samma om hunden är och skäller och tystnar eller på annat sätt agerar så man misstänker att det är fågel på G låt bli att gå och titta av samma orsak som ovan När hunden väl får ståndskall brukar jag skyndsamt gå mot ståndskallet tills man har 100-200 meter fram beroende på teräng, där sätter jag mig och väntar medans domaren smyger in för att ta markering och stöta fågeln när skalltiden är slut Jagar man enbart själv med hunden kan det vara bra att testa att ta någon med sig och låta dem smyga på skallen bara för att se att hunden tolererar andra än husse/matte Det var lite snabbt och Lycka Till eller Skitprov om du är skrockfull
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Jätte trevligt det är inget farligt hoppas du som dem flesta upptäcker att det bara är skoj Är det utlyst eller rörligt prov? I det stora hela är det precis som när du jagar med ända skillnaden att domaren smyger på skallen och bedömer istället för att skjuta, bästa tricket är att bara tänka och agera som på jakten. Har dömt många som blir nevösa och agerar helt annorlunda än normalt sådant känner hunden direkt och kan helt sluta jaga för att istället kolla vad för tokigheter husse håller på med Det är du som hundförare som styr hur nig går i provrutan på utlysta eller i marken du valt till rörligt så tänk bara domaren som en jaktkamrat som snällt går bakom dig. Har hunden dugligt sök och domaren är pratvillig passa på att få tips eller diskutera jakt många domare har lång erfarenhet av jaktformen så den listige tar även tillfället i akt att lära sig saker där Sedan finns ju lite taktik att använda men sällan det som avgör men några tips Undvik att gå öppet i myrkanter och andra heta ställen där man själv kan stöta fågel då en synobs räknas som "finnandemöjlighet" och att få sådana utan att hunden är där är en nackdel. Samma om hunden är och skäller och tystnar eller på annat sätt agerar så man misstänker att det är fågel på G låt bli att gå och titta av samma orsak som ovan När hunden väl får ståndskall brukar jag skyndsamt gå mot ståndskallet tills man har 100-200 meter fram beroende på teräng, där sätter jag mig och väntar medans domaren smyger in för att ta markering och stöta fågeln när skalltiden är slut Jagar man enbart själv med hunden kan det vara bra att testa att ta någon med sig och låta dem smyga på skallen bara för att se att hunden tolererar andra än husse/matte Det var lite snabbt och Lycka Till eller Skitprov om du är skrockfull Tack så mycket!! Anmäld till både rörligt och ordinärtprov Hur länge brukar man vara ute? Bär man bössa med sig, om de är på sådan mark såklart?