Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rycka iväg skott?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Ikväll när jag satt o tittade på rådjur så hörde jag hur det prasslade i åkerkanten, ut kommer mickel o för ett helvetes liv. Jag börjar locka å räven kommer, ungefär 35 m från tornet! Jag håller mitt i bogen, men som så många gånger förr så rycker jag av skottet o räven springer därifrån oskadd...

Det är som en slags tvångstanke, plötsligt kommer den o då är det "NU MÅSTE JAG SKJUTA" fastän jag har all tis i världen att krama avtryckarn.. Med resultat att jag rycker iväg skottet.

Finns det något sätt att motverka detta, är det ett vanligt problem eller är det bara för mig? I vilket fall så blir det 22:an imorgon för att få upp självförtroendet upp ur botten..

för att bomma på en räv stillastående med stöd på 35 m, det skulle inte ens min mormor gjort...

Har ni några tips, skriv dem hemskt gärna.

/Jakob

Publicerat

Fråga mormor hur hon gör då?  :biggrin:

Nädå, du lär sansa dig tids nog! Man tröttnar på att skjuta bredvid räven....

Publicerat

Hjärnan är en knepig sak. När du avfyrar är det med drygt 99% säkerhet mer än avtryckarfingret som rör på sig. Hjärnan har svårt att särskilja medvetna muskelrörelser, varpå omedvetna muskler också smyger sig in och påverkar. Som du märkt. Det kan säkert vara uppemot 100 muskler som rör på sig, medvetet eller omedvetet vid en avfyring..

Släpp greppet med vä hand och håll den handen helt öppen om du skjuter utan stöd är ett hett tips.

Ryckskott när man har stöd är lite knepigare, men inte alls så ovanligt. Troligen rör du på hela höger hand med följd att vapnet hinner röra på sig när du avfyrar. Det kan finnas ännu fler muskler, från ögonen ner till tårna som rör på sig samtidigt (eller tom före) som avtryckarfingret rör på sig, och som påverkar kulan. Även med stöd alltså.

Tex trycker man av med alla fingrar i höger hand, man blundar till, man försöker parera rekylen med axeln mm mm. Felkällorna kan vara massor med olika kombinationer.

Hur man undviker det. Ja att aktivt tänka på det när man skjuter kan vara en detalj som gör att det blir bättre. Träning är inte heller fel.

Publicerat

Av alla världens bästa skyttar inom viltmål (dvs med kikarsikte) finns det en som utmärker sig extra mycket med just det där att särskilja avtryckarfingret från resten av kroppen.

Det är Emil Martinsson, som verkligen inte har bra avfyringar. Däremot är det BARA pekfingret som rör på sig. Och ja, han har vunnit en bunt EM och VM-medaljer trots sin förhållandevis dåliga avfyring (allting är relativt).

För oss vanliga dödliga fungerar inte kroppen så. Med ryckskott (mer eller mindre) som följd tyvärr...

Publicerat

Jag har också vissa problem att jag rycker av skott ibland, men enbart vid frihandsskytte. Eftersom du efterlyste tips kan jag ju rekommendera ett vapen med snälltrycke, det har funkat bra för mig de gånger jag testat. Vänj dig vid det och du behöver bara nudda avtryckaren för att få den att lösa ut - tanken är väl att musklerna behöver arbeta mycket mindre vilket i sin tur påverkar vapnet mindre.

För övrigt: Tack lundbergarn för förklaring och tips.

Publicerat

Träna reflexskytte, alltså titta på målet, lyft och tryck av utan att stanna till nämnvärt. Du kommer förmodligen rycka av skotten där också men det tränas bort om det inte är något annat som att du blundar, spänner dig i axlarna etc.

Väl där och då i skogen, om du känner det där nu måste jag trycka av känslan så ta ett djupt andetag och slappna av, skjut aldrig om du känner att nu måste jag trycka av.

Publicerat

När jag har gjort liknande tabbar så har det varit med låg eller ingen förstoring. Typ som att det inger falsk trygghet över hur stilla punkten/korset är och man bara trycker utan att koncentrera sej tillräckligt. Och jag håller med om trycket, jag vet att jag skjuter mkt bättre med ett trycke som är farligt lätt. Snälltryck tycker jag är bra när man har lite tid på sej men annars ganska opraktiskt.

Publicerat

Prova att ladda magasinet blandat med skarpa smällar och klickpatroner och sätt dig på skjutbanan och skjut. När det dyker upp en klickpatron och du slipper rekylen så ser du rätt tydligt i siktet vad du "ställer till med" under avfyringen. Om en kamrat laddar magasinet så vet du inte i vilken ordning dom kommer heller. Även en bra övning för att lära bort att blinka under avfyringen. Har jag hört.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bra tips, först vill jag bara informera er om att jag er en väldigt ansvarsfull person med hög etik inom jakten(lät som att jag inte var det när jag skrev att jag "MÅSTE" skjuta)

Allt som oftast skjuter jag inte, tittat på både räv o gris senaste dagarna utan att skjuta, för att läget ite var tillräckligt bra. Men sen ibland kommer den där känslan o då bara händer det något..

Trycket kan nog absolut vara ett hjälpmedel, men tror dock det är JAG som är det stra problemet. Trycket på min 1640 idag är väl långt ifrån bra iofs.

Det där med klickpatroner tror jag är väldigt bra, ska testa det idag! Tror också det med reflex skyttet är en bra idé, tack så jättemycket!

/Jakob

Publicerat

Skulle rekomendera att torrträna utan att sikta. Bara för att få "känslan" för trycket. Steg två är att torrträna och sikta samtidigt.

Därefter skulle jag ta hjälp av en kompis som laddar åt mig så jag inte vet om det ska smälla eller ej.

Då får du kvitto på hur du reagerar. Rycker du till vid torrklick är det bara att backa tillbaks...

Parallelt med steg två skulle jag träna mycket med 22a/luftgevär.

Tycker också att du bör fundera på att lämna in 1640n till en KOMPETENT smed för att polera trycket samt ev bygga upp kolvkammen, då rekylupplevelsen på orginalet inte är så rolig....alt byta upp dig något snäpp.

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Det tror jag absolut urban, allt du säger är bra tips! Jag har tänkt att byta upp mig, men är en 17 årig gymnasie student med ganska klen budget just nu. Köpte ett kikarsikte för 10 papp i somras, eftersom optik är det man ska lägga pengarna på i första hand. Nästa sommar senast blir det ett byte till sako/ tikka / sauer! Tills dess får jag öva öva,öva!

/Jakob

Publicerat

Som någon skrev, du använder mycket mer än bara prkfingret när du skjuter.

Det är väldigt enkelt att skjuta egentligen, tryck och de smäller.

Problemet är bara att de ska smälla på rätt ställe.

Jag som skytte instruktör har två tips till dig.

1 slappna av, låt bössan skjuta. Du siktar och talar om när de ska smälla.

2 lägg på förspänning på avtryckaren. Med de vinner du två saker. Rycka av ett skott kan du inte med förspänning, och skottet går när du vill och bössan hinner flytta sig minimalt.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

Tack!

Ida var jag ute o provsköt studsarn, inte för att jag trodde att den gick fel utan för att HELT säker och att därmed slippa tänka på det när jag imorgon ska ut på bockjakt. Inte kul qtt ha det som en isbit i magen..

Det gick brq, på 80m med sämre stöd än jag hade igår sköt jag 3 skott i treklöver. Nu tänkte jag verkligen på att krama avtryckaren, det är bara det julskyltning handlar om känns det som! Så nu känner jag mig säkrare igen, tack för alla tipsen, ska fortsätta öva, för man kan alltid bli en bättre skytt!

Skitjakt på er ni som ska ut imorgon.

/Jakob

Publicerat
  • Författare

Stavar som en kråka såg jag nu, hoppas ni förstår ändå...

Publicerat

Personligen tycker och tror jag att ryckskott beror på att man är för noga. "Ligg" i det acceptabla träffområdet och krama av avtryckaren. Om du blir förvånad när det smäller kommer du inte blunda och vet exakt var träffen sitter.

Vid skytte utan stöd lyfter man in i träffområdet och börjar krama när man är inne. Samma sak här: Bli förvånad och du vet var smällen tar. Oroliga avtryckar fingrar är det värsta jag vet. Med det menar jag att man lägger dit fingret och tar bort det gång på gång. Ett bestämt och lugnt agerande funkar bäst!

Publicerat

lindberg, att vara inne när man börjar avfyra innebär att man redan är på väg ut.

Precis så gör väldigt många och det är ett fundamentalt tankefel med det. Man gör det mycket svårare än nödvändigt.

Fast i övrigt tänker du sunt.

På grannforumet har jag en tekniktråd där man själv kan ladda ner tipsen från en av de sista sidorna där.

Jag hade inte plats att skriva ner alla motiv till varför, varför inte man helst ska göra si eller så.

Men alla punkter är väldigt genomtänkta och passar för i stort sett alla som tänkt sig skjuta bra.

Publicerat

En novisfråga, när man kramar av skottet, hur lång tid tar det från att ni börjar krama till skottet går? Om man jämför med bilpedaler, är det som bromsen när man närmar sig ett rött trafikljus eller som kopplingen mellan växlarna?

telefonskrivet

Publicerat

Jag tar dököttet först (det andra kallar för att krama), håller så en stund (allt mellan nån tiondel till några sekunder) sen är det ibland bråkdelar av en sekund från det jag känner/märker att jag är på väg in till det område jag ska vara i, tills kulan lämnat loppet. Dvs när jag trycker av det sista lilla. Vilket oftast tar nån bråkdel av nån sekund som sagt. Sekunder är det inte fråga om för mig. Men jag har å andra sidan övat några hundratusentals skott, så det vore kanske orättvist att kräva att alla ska klara.

Kramar man lite lågsammare än jag gör (vilket är helt ok så länge det är kontrollerat och lugnt) men samtidigt på väg in så kommer skottet oftast att gå iväg på rätt ställe. Det är "på väg in" som är tricket att göra det lättare för sig.

Jag har ett helt träffområde att sikta på, de som redan ligger inne när de börjar avfyra har ett halvt (de är ju på väg ut redan).

Gissa vilket som är lättare att träffa, ett helt eller ett halvt träffområde?

Publicerat

Om man blir förvånad när skottet går har man inte full kontroll över skottet, vilket aldrig kan vara bra......

Rycker man av skottet är det rekylrädsla,inget annat, bara träning hjälper, börja med luftgevär eller 22. till avfyrningarna sitter.

Publicerat

Jag tror att Upptag 71 är inne på rätt spår här...

Det handlar nog om en kombination av skotträdsla och lite jaktfrossa.

Och det är inte menat som kritik mot trådskaparen. Jag vet precis hur det kan kännas...   :blink:

När det gäller precisionsskott med stöd, bänkskytte, liggande med stöd, osv...  så handlar det inte om hur man skjuter, utan snarare när...

Det är otroligt lätt att "sikta sönder" skotten.  De tätaste serierna på både 100 och 300m har jag fått när jag har skjutit serien relativt snabbt

(utan att slarva förstås).

• 3 weeks later...
Publicerat

Tror också på en kombination av lite rekylrädsla och jaktfrossa. Det enda som hjälper mot rekylrädslan är träning i massor.

Har själv skjutit massvis med skott med klass 1 studsare på banan, nu reagerar jag knappt på rekylen ens från min .375H&H.

Publicerat

Det finns en riktigt bra bok om bågskytte, där författaren Bernie Pellerit, tar upp problemet med avfyrningsteknik och "guldskräck" eller "trofeskräck" i boken "Idiot proof archery". Bågskytte eller ej, de psykologiska tänket är det samma. Grym bok med mycket som är tänkvärt och nyttigt. En 22:a och mängdträning är heller inte fel efter att ha läst boken. Hitta den på internet på www.scandbow.se. Sedan kan du passa på att köpa en båge också. Samma tänk, koncentration och lika viktigt med en bra avfyrning. Mindre styr bara med träning som inte kräver skjutbanan, bullertänk och kulfång på samma sätt. Jag är helt klart en bättre gevärsskytt efter att ha släppt flera tusen pilar från min compoundbåge.