Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Häftig andning genom näsa/nos

Featured Replies

Publicerat

inte nödvändigtvis en sjukdom/skada men det är som att min ena hund ibland slutar andas genom munnen och istället gör häftiga in och utandningar genom nosen. Är ju nästan som att det är nått som irriterar eller stör. I övrigt är hon precis som vanligt. Ser hon gör det nångång per dag/varannandag men jag har ju inte ständig uppsikt på henne och det har pågått nån vecka. 

Noskvalster ? Gräs/frö eller liknande som hon försöker blåsa ut ? annat ?

Publicerat

Jag hade tippat på att det är nåt bråte som fastnat i snoken. De kan ju fnysa för att "rensa ut" dofter också (har jag hört...), men inte så ofta som du säger... 

Hade det varit min hund hade jag kontaktat veterinären. 

Publicerat

.

Publicerat
  • Författare

Hade ringt vet redan i fredags om jag inte suttit på jobbet och sovit tills telefontiden va ute [emoji1]

Blir en noskvalsterbehandling, symptomen är ju tydliga så det blir rätt enkelt och se om behandlingen ger någon effekt.

Fjällen har jag tyvärr inte haft möjlighet att besöka i sommar så den parasitflugan borde det inte vara. Intressant aldrig hört talas om den innan...

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat

.

Publicerat

Här börjat öka söderöver med älgens och rådjurets nos/svalgkorm också (andra arter än renens). Dock inte hört om några fall på hundar. Vare sig rådjur eller älg har ju sådan populationstäthet som det kan vara av ren lokalt i fjälltrakterna...så förekomsten av rådjurets och älgens noskorm blir troligen inte så 'intensiv'. Till fjälls i Härjedalen under värmeböljor på sensommaren har man sett svärmar av de humlelika flugorna jaga hundar, för att i flykten spraya en aerosol av halvmillimeter stora larver mot nosen (dessa flugor är levandefödare, äggen kläcks till larver inuti flugan). Väl på värddjurets nos kryper larverna snabbt ner i luftvägarna till svalget, där de håller till över vintern och växer, för att nästa somnar fnysas ut som ett par cm stora fluglarver. Mysigt va... :-D ;-)

:sick:

Publicerat

.

post-8252-0-28726400-1408439895_thumb.jp

Publicerat

Ganska motbjudande är min omedelbara respons, kan vi också få dessa? /Christian 

Publicerat

.