Publicerat Augusti 15, 201411 yr Hej! Nu kvällen innan dagen D är jag ute o spanar på rå. Då kom det vad jag trodde var en liten bock, ett litet horn, ca 5cm långt o klent. Då tänkte jag, han ryker imorgon. När jag tittar tillbaks i kikaren nån minut senare ser jag han hem ar 2 kid med sig som gär med "bocken" Jag vet att det finns getter mer horn, men hur vanligt är det? Kan det vara att kiddarna följer mee en bock eller är det en get? Har ca 200m till dem så kan ej se någon pensel, men skulle jag gissa skulle jag säga att det är en bock. Funderingar?!? /Jakob
Publicerat Augusti 15, 201411 yr Såg samma sak för ett par år sedan. Jämte spetsbocken jag satt och kikade på klev två kidd upp. Tittade på dem länge och är säker på att det inte var fler individer med. Googlade då på fenomenet och fann att getter ibland får horn. Jag hade inte skjutit den om jag var du. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 15, 201411 yr Det är klart ser man penseln klart o tydligt så måste det ju vara en bock. Annars känns det lite vanskligt
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Jag ställde en liknande fråga (tror det var här) för något år sedan, då jag sett ett kidd gå med en bock med något mer än bara små spetsar. Då var det någon som menade att om det händer något med geten kan kidden om de har tur få hänga efter en bock.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Sssss... Hondjävlar har väl alla hört talas om! Sorry, kunde inte motstå frestelsen!
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Vi hade en Get med kid för några år sedan som jag tyckte var kul och därför sparade ett par år. Idag tror jag det var fel beslut eftersom det efteråt dök upp 2 Peruk rådjur under kort tid, båda sköts i mycket dålig kondition , (maskar och annat kräkframkallande otyg gillade hornet). Jag har egentligen inget belägg för att det var gener från den hornprydda geten men jag skulle inte chansa om det dök upp på nytt. Däremot så hade jag väntat till Säsongen var ok för get och kid och tagit dem alla 3.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Regelverket säger ju hornbärande djur och inte bock. Så get med horn är ju lovlig juridiskt sett... Å andra sidan i sällskap med kiddar, ja då hade jag nog avstått.